Læsetid: 3 min.

Ud med Nora, ind med Mærsk

Med en eksploderende dagsorden af nye ideer indvarslede det nye, højenergiske makkerpar på Teater X (som nu hedder Camp X) en helt ny æra i dansk teaterhistorie. Teatret skal ikke bare være noget på en scene, men en journalistisk-kunstnerisk taskforce og en multimedial entreprenør
29. marts 2007

Det begyndte med fællessang af en håbefuld tekst om fred og frihed af Røde Lue, da direktør Mette Hvid Davidsen og hendes kunstneriske rådgiver, Ditte Maria Bjerg, i går fremlagde deres teaterplaner for den kommende sæson for presse, medarbejdere og bestyrelse. Men så var det også i den grad slut med det gammeldags.

De københavnske scener Aveny-T og Rialto, hidtil omtalt som Teater X, vil fremover hedde Camp X, og her er overskrifterne på projekterne i den første sæson:

IDOIT, Playstation 1, Aparte enklave, X-street, Queer, Normal, Camp 22.30, Public X, The world in pictures, Democrazy, Shopping og Call Copenhagen/Call Cutta.

Lutter buzzwords, som skal løfte teatret ud af fortiden og tale til dem, der ikke plejer at gide gå i teatret. Overskrifterne dækker ikke kun de deciderede forestillinger, men en vifte af samarbejder med andre kunstnere om X-stallation, dramaværksted for skoleklasser, aktioner ud i samfundet, landskamp mod Sverige (hvem har det bedste samfund?), internationale samarbejder, en konkurrence, inspireret af Melodi Grand Prix (Hvad kan EU lære af MGP?).

Og til og med en lydguidet byvandring i lokalområdet, formuleret af Weekendavisens topreporter Poul Pilgaard Johnsen.

"Det er kun begyndelsen," sagde Mette Hvid Davidsen spøgefuldt, men så ud, som om det sagtens kunne være sandt.

Ud på de syv have

Så der røg Ibsens Et dukkehjem, og Nora gik ikke bare ud, men tilsyneladende helt ud, i al fald for nærværende.

Ind kom Mærsk, for "vi skal ud på de syv have," og som Ditte Maria Bjerg udtrykte det: "Når operaen ikke selv vil lave et stykke" om den karismatiske og også ofte kritiserede erhvervsleder, "så må vi tage handsken op. Mærsk er et stærkt symbol."

Der skal bygges på viden fremfor meninger, og der skal researches i det samme, som avisartikler handler om.

På et whiteboard blev der på stedet plottet udklippede avisartikler ind med rubrikker som "Kvinder mangler mod og vedholdenhed", "Teenagere vilde med luksusvarer", "Kapitalfonde på opkøbstogt" og "A world of opportunities".

Der skal kød på samfundsspørgsmålene, vi skal være velforberedte og bevidste, publikum må aldrig glemmes, lød det også, for mon ikke det længes efter "gysere om økonomi" og "thrillere om kønsspørgsmål"?

Løverne i Zoo

Stykkerne skal typisk skrives som små teamworks. Det første til efteråret hedder Quee, og bliver et opgør med hetero-normativiteten. Her henvistes til næsten-naboen, Zoo, hvor dyrene er arrangeret som små kernefamilier med far, mor og børn, selv om det kan være, at hanløven er mere interesseret i den anden hanløve end i hunløven.

Et andet stykke på repertoiret, Shopping, handler om forbrug, det moderne menneskes religion, og med dette fiktive Marilyn Monroe-citat som motto: "I shop, therefore I am."

Rambøll og Copenhagen Business School er taget med på råd om målgrupper. Man vil både have den 25-årige web-designer og den dobbelt espresso-drikkende, slipseklædte mand ind som nyt publikum. Desuden: "Folk pløjer jo biografibøger igennem i stor stil, og de ser dokumentarfilm på tv, så hvorfor få sådanne emner ind på scenen?" spurgte direktricen.

Interessante katastrofer

Til stede var skuespillerinden Andrea Vagn Jensen, der over for Information udtrykte store forventninger til den nye form for teater.

"Hellere noget dristigt end noget traditionelt", sagde hun, og instruktøren på MGP-stykket Demo Crazy, islændingen Egill Pallson, stemte i: "Hellere nogle interessante katastrofer, men vel at mærke interessante."

Skuespillerinden Ulla Henningsen så frem til sin medvirken i Queer, "selv om der ikke foreligger et manuskript, men det kommer vist til at have noget varieté med," og bestyrelsen næstformand, Lane Lind, sagde:

"Det er helt nyt, vi er slet ikke vant til det. Foreløbig er det papirarbejde, tanker og gode ideer, som ser anderledes og spændende ud. Innovativt, som det hedder," sagde hun og var dermed også med på buzzen.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her