Læsetid: 2 min.

Nordisk Film skamferer Ditte Menneskebarn

Selskabet har udsendt klassikeren i et widescreen-format, der skærer ca. en tredjedel af billedet væk
28. april 2005

Nordisk Film fejrer næste år 100 års fødselsdag som verdens ældste filmselskab, men man kan ikke sige, at selskabet tager særlig smukt vare på sin glorværdige filmiske fortid. I modsætning til f. eks. Palladium, der har udsendt en række af f. eks. 1940'ernes bedste film i fint lysgraduerede VHS-kopier, har Nordisk været mærkeligt tilbageholdende med sine udspil, som ofte har haft tilfældighedens præg og været teknisk primitive. Interessante Nordisk-titler som Kristinus Bergman, Vi arme syndere, Susanne, Vi som går køkkenvejen og Qivitoq er simpelthen ikke blevet genudsendt.

Halshugget Ditte

I en dvd-serie kaldet Nordisk Film Klassikere forsøger Nordisk nu at råde bod på forsømmelserne, men skal man dømme efter dvd-udgaven af den ganske rigtigt klassiske Andersen Nexø-filmatisering Ditte Menneskebarn (1946) er der tale om en intet mindre end katastrofal affære.

Selve billedkvaliteten er acceptabel (omend ikke restaureret), men filmens instruktør Bjarne Henning-Jensen, der iøvrigt staves forkert på coveret, ville vende sig fortvivlet i sin grav, hvis han så hvad Nordisk har gjort ved beskæringen.

Dvd'ens billedformat er nemlig ikke det klassiske, som film dengang blev lavet i - 1.33.1 - men widescreen, som slet ikke var taget i brug på det tidspunkt. Det betyder, at der skæres i top og bund, så ca. en trediedel af filmbilledet mangler. I scener med Ditte som lille pige kommer hendes hovede ikke med i billedet, og ellers skæres personerne i panden eller hagen og deres hænder forsvinder, selv når der er en pointe i, at vi skal se dem.

Bjarne og hans assistent Astrid Henning-Jensens omhyggelige arbejde med billedkompositionerne er altså fuldstændig destrueret i denne version, og ikke nok med det! Bag på coveret oplyses det fejlagtigt, at dette er en klassisk korrekt 1.33.1-version - men her er altså snarere tale om klassisk forbruger-vildledning, hvis man ikke vil bruge stærkere ord som ren svindel.

Instruktørernes protest

Da de nye bredformater for rundt regnet et halvt århundrede siden dukkede op i biograferne, opstod der mange problemer med film, der blev vist i forkert format. Filmoperatørernes forvirring var ofte større end publikums tålmodighed. Og for en halv snes år siden var format-vandalismen i tv blevet så omfattende, at filminstruktørerne på verdensplan (med amerikaneren Sidney Pollack i spidsen) måtte understrege, at det var et spørgsmål om krænket ophavsret, når deres billeder blev beskåret og skamferet.

Instruktørparret Bjarne og Astrid Henning-Jensen var kunstnerisk ambitiøse, ærekære kunstnere, og de ville have protesteret vildt, hvis de var blevet konfronteret med Nordisk Films handlemåde. I ordentlige biografer og på ansvarlige tv-stationer respekterer man selvfølgelig nu de gamle films oprindelige formater. Det er beskæmmende, at Nordisk Film ikke har lært af fejltagelserne og stadig udøver denne form for kunstnerisk vandalisme.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu