Læsetid: 2 min.

Nye kugler i Kanonhallen

14. juli 2005

I en tid præget af prangende operahuse med gamle klassikere, dyre H.C.Andersen-events blottet for indhold og kanoner inden for alle kunstområder ser de små, eksperimenterende teatre og de uafhængige scenekunstnere oftere og oftere sparekniven lyne og hører grønthøsteren køre.

Senest har Københavns Kommunes Kulturudvalg taget en tur på grønthøsteren i forbindelse med bevillingerne til de små storbyteatre i København.

Her er der på papiret ikke givet en eneste ny bevilling. Man har tildelt stort set de samme midler til de samme teatre, bortset fra én forandring:

Kommunens politikere og embedsmænd har besluttet at stoppe støtten på fem mill. kr. om året til teatret Kanonhallen fra 1. januar 2006. Hvilket betyder, at teatret højst sandsynligt må lukke.

Pengene fra Kanonhallen er i stedet gået til teatret Kaleidoskop, der har fået en dobbeltbevilling, otte millioner kr.

I den transaktion har kommunen så sparet en million kr. i administration.

Den besparelse nævnes ikke, selvom det reelt vil sige, at man direkte fjerner penge fra et miljø, der i forvejen er udsultet.

I stedet begrunder Københavns Kommunes politikere og embedsmænd lukningen med, at Kanonhallen "ikke har levet op til kvalitets-kravene." Uden i øvrigt at definere disse kvalitetskrav yderligere.

Den kvalitet, Kanonhallen har haft, har været at fungere som en åben scene; et samlingssted for den del af teaterlivet - i Danmark såvel som internationalt - der kan betegnes som tværdisciplinært, eksperimenterende og innovativt.

Hvad må Kaleidoskop?

Vi er mange kunstnere, der har optrådt der, og hvis arbejde efterfølgende har inspireret mainstream-teatret.

Det vil være katastrofalt for teaterlivet, hvis muligheden for en åben scene forsvinder eller indskrænkes. Faren lige nu er, at det frie og risikovillige område kommer til at mangle en scene - konkret såvel som teaterfagligt.

Spørgsmålet er, hvad Københavns Kommunes Kulturudvalg har til hensigt med at overdrage scenen til Teater Kaleidoskop?

Vi ser det som uhyre væsentligt, at det kommende Kaleidoskop på både Nørrebro og Østerbro vil fortsætte med - og meget gerne forbedre - åbenheden overfor den nye, unge og eksperimenterende scenekunst. Den scenekunst, som i udgangsposition kun sælger få billetter, men som ofte og på længere sigt er den, der har som sit kunstneriske program at udfordre og udvide teaterbegrebet.

Med andre ord: Vi spørger om Kaleidoskops nye version 06 af Kanonhallen nu skal til at sælge billetter og have en belægningsprocent på over 90?

Eller om scenen stadig - og måske i endnu højere grad - kan få lov at være smal, eksperimenterende og til tider fejle stort?

Dette er den absolutte præmis for, at der reelt kan tænkes anderledes. Efterårets kontraktforhandlinger skal huske at sætte den uafhængige og risikovillige scenekunst på sæsonplanerne - gerne endnu bedre end det er set de sidste år.

Vi støber gerne kuglerne - vi må ha' et sted at sætte dem i spil!

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her