Læsetid: 3 min.

Nye værker af Freud i Venedig

Sigmund Freuds barnebarn, der blev en af det 20. århundredes største britiske kunstmalere, har endelig fundet nåde blandt de italienske kunstkritikere
17. juni 2005

VENEDIG - Hidtil ukendte værker af Lucian Freud afsløres nu for offentlighedens øjne ved en udstilling i Venedig, der falder sammen med afholdelsen af dette års biennale.

Over et halvt århundrede efter at han - sammen med Ben Nicholson og Francis Bacon - blev udvalgt til at repræsentere Storbritannien ved denne prestigiøse internationale kunstevent, er den 82-årige kunstner nu atter tilbage i kanalbyen med en stort anlagt ny udstilling af hans værker i Museo Correr på Sankt Markus-pladsen.

Et af højdepunkterne er et ufuldent og hidtil ikke offentligt vist portræt af Francis Bacon. Lucian Freud skal selv have givet dette værk følgende skudsmål - "Det er rædselsfuldt" - over for sin nære ven William Feaver, der har skrevet en biografi om kunstneren og også har tilrettelagt udstillingen i Venedig.

Feaver er helt uenig i bedømmelsen. Portrættets eksistens kompenserer i nogen grad for et andet Bacon-portræt af Freud, som blev stjålet fra Neue Nationalgalerie i Berlin i 1988, og som den dag i dag regnes for en af verdens mest eftersøgte kunstskatte.

Storbritanniens dronning, Elizabeth II, har udlånt det lille portræt, Freud malede af hende og forærede hende. Det har aldrig tidligere blevet vist uden for det britiske kongehus' Royal Collection-udstilling.

Pinlig sammenligning

Feaver oplyser, at han har udvalgt værkerne med henblik på at vise spændvidden i Luciens Freuds oeuvre fra interiørmalerier til mindre kendte stykker med udendørs motiver såsom Factory in North London, der ikke er blevet udstillet, siden det blev malet i 1972 foruden en række forskellige portrætter og nøgenmalerier.

"Freud er langt mere varieret, end det almindeligvis antages. Folk hæfter sig altid ved, at hans billeder virker 'forpinte' - jeg mener snarere, at de lyser af sjælelig intensitet og bevægelse."

Udstillingen, som er blevet til i samarbejde med British Council, er mindre end den store retrospektive udstilling på Tate for tre år siden, men er dog stadig en af de største af Lucian Freuds værker i hans over 50 år lange karriere: Næsten 100 værker er repræsenteret i museets 12 sale. Det er Freuds første udstilling i Venedig siden 1954. Dengang blev hans malerier i det officielle katalog karakteriseret som "køligt excentriske og klinisk observerende".

Douglas Cooper, som anmeldte Freuds biennale-udstilling i Burlington Magazine, afviste værkerne som "affekterede snarere end sandfærdige". William Feaver siger om datidens Freud-reception: "Han var en klar outsider. Hans minutiøst udpenslende stil blev betragtet som uhyrlig, ja nærmest pervers."

Malerier som Pige med hvid hund og Pige med roser blev set som dygtigt gennemførte, men helt ude af trit med tiden. Begge er i dag højt anerkendte og er taget med i den nye udstilling. Det samme gælder et stilleben af bananer malet på Ian Flemings Goldeneye-ejendom i Jamaica, hvor James Bond-forfatteren skrev Casino Royale og et portræt af John Minton, en stilfuld illustrator fra perioden.

William Feaver pointerer, at selv da Freud nærmede sig de 70, var han lidet agtet uden for Storbritannien, hvilket er grunden til, at 90 procent af hans værker i er private hænder, ikke i instutioners eje.

Og Flavia Fossa Margutti, talskvinde for Museo Correr, fortæller da også, at Freud-udstillinger for blot 15 år siden i Rom og Milano ikke blev nogen succes.

Men i dag er de italienske kritikere anderledes velvillige. Marco Vallora, kunstanmelder for avisen La Stampa, skriver således, at Freuds værker viser, hvor blinde arrangørerne af dette års biennale har været ved at favorisere installationer og abstrakt kunst på bekostning af ægte malerier.

Og Benedetto Marcucci, en anden kunstnanmelder og tidligere informationschef for det italienske kulturministerium, har en endnu mere svidende kommentar om det, han ser som kontrasten mellem en sand mester og de mange andre kunstnere, der kan ses i Venedig denne sommer: "Det er fantastisk at se en kunstner som Lucian Freud. Biennalens værker fremstår rent ud pinlige ved sammenligning med ham," udtalte han ved åbningen af Freud-udstillingen i forgårs.

Udstillingen er åben frem til 30. oktober

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu