Læsetid: 2 min.

Nyt skoleforlig med test og obligatoriske prøver

Nyt forlig om folkeskolen ventes at falde på plads fredag. Forliget omfatter bl.a. nationale test og evalueringer i nogle af skolens kernefag - allerede fra i år
23. september 2005

I dag ventes undervisningsminister Bertel Haarder (V) at offentliggøre et nyt forlig omkring folkeskolen, hvis hovedelementer bliver nationale test og evalueringer i en række af skolens kernefag, ligesom afgangsprøven i 9. klasse gøres obligatorisk.

Forliget er forhandlet på plads i de seneste uger mellem ordførerne for Venstre, De Konservative, Dansk Folkeparti og Socialdemokraterne.

Før det ny forlig offentliggøres, skal indholdet blåstemples i regeringens koordinationsudvalg, der holder møde her til morgen.

Ifølge Dansk Folkepartis uddannelsesordfører, Louise Frevert, vil enkelte af de nye test sandsynligvis kunne tages i brug allerede i løbet af dette skoleår, mens resten indføres fra skoleåret 2006-07.

Obligatoriske, nationale test bliver herefter en del af undervisningen i dansk (2., 4., 6. og 8. klasse), matematik (3. og 6. klasse), engelsk (7. klasse) samt naturfag (8. klasse).

Dertil kommer en række evalueringer i fagene, og selv om disse tiltag til en vis grad regnes for kontroversielle i skolekredse, har det været ganske uproblematisk at blive enige om dem i forligskredsen, efter at Socialdemokraterne for nogle uger siden opgav deres modstand mod nationale test. Ved den seneste revision af Folkeskoleloven trådte R og SF ud af forligskredsen, hvilket gør det noget nemmere at nå til enighed, selv om 'tunge' emner.

Kogebogsundervisning

Danmarks Lærerforening og andre organisationer anerkender evaluering og test som en nødvendig del af undervisningen, men ønsker, at disse redskaber bliver lokalt forankret, ligesom den enkelte skole og de enkelte lærere efter deres opfattelse selv skal afgøre, hvilke test de vil bruge og i hvilket omfang.

Kritikerne frygter, at folkeskolen nu bliver præget af den såkaldte 'kogebogsundervisning', hvor alle skoler skal lave bestemte ting på samme tid.

De henviser til erfaringerne fra andre lande, hvor man kan konstatere, at undervisningen målrettes snævert efter de obligatoriske prøver, og desuden påpeger de, at de internationale PISA-undersøgelser ikke lægger op til nationale test.

Louise Frevert fra Dansk Folkeparti mener, at denne frygt er ubegrundet. Hun hilser både nationale test og evalueringer velkommen som instrumenter, der skal understøtte lærerens undervisning, bl.a. fordi testene giver optimale muligheder for at aflæse den enkelte elevs styrker og problemer.

"Jeg vil gerne understrege, at test ikke er det samme som eksamen, og at lærere, elever og forældrene intet har at frygte, tværtimod. Det drejer sig om at finde ud af det enkelte barns niveau, og testene vil også kunne indgå som en naturlig del af undervisningsdifferentieringen," tilføjer Louise Frevert.

Hun understreger, at resultaterne af testene ikke skal lægges ud på nogen hjemmeside eller offentliggøres på anden måde, så de eksempelvis kunne bruges til at sammenligne skolerne.

"Ingen skal være nervøse for at havne i en offentlig gabestok, fordi vi indfører disse test. I dag er det bare ikke alle skoler, som har en stærk evalueringskultur, og vi ved, at mange lærere har råbt på noget værktøj, som de kan anvende i arbejdet med den enkelte elev. Det værktøj får de nu," siger Louise Frevert.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu