Læsetid: 4 min.

Oprør mod hovedstads-centrismen

Herning Kunstmuseum åbner i dag med midtjysk glimt i øjet filialen Herning K midt i hovedstadens gamle, velrenommerede kunstcentrum, Bredgade. Selvom direktør Holger Reenberg synes ordet 'innovation' er frygteligt, er det netop en af de kvaliteter, Herning Kunstmuseum kan tilbyde det københavnske kunstpublikum
4. november 2006

"Når man siger Herning, siger man også altid noget med erhvervslivet," konstaterer Holger Reenberg, direktør for Herning Kunstmuseum. Det gælder også for Herning K, der åbner i dag i Lindencrones Palæ i Bredgade. Det er nemlig tøjdynastiet Bestsellers direktør Troels Holck Povlsen, der har stillet lokalerne til rådighed.

"Det er en mulighed, der falder fuldstændig i forlængelse af vores ønsker, men som vi aldrig troede, vi ville få chancen for at realisere," udtaler en glad Holger Reenberg.

"Det giver os chancen for at give et bud på det, vi alle i provinsen diskuterer: Hvorfor kommer journalisterne ikke til os? Det er jo ikke, fordi vi ikke forstår journalisterne. Selvom der sker bunker af interessante ting i provinsen, er der selvfølgelig den der hovedstadscentrisme i hele systemet. Alle lande har behov for at forny, renovere og pudse deres hovedstæder op. Det er nogle enorme prestigeprojekter, der fortæller resten af verden om, hvor mægtigt et land det her er. Derfor tænkte vi, at vi ville lave et lille Herning i København. Tanken om, at der kunne opstå en række mindre provinsbykvarterer i stil med Little Italy og Chinatown kunne jo på mange måder være interessant. I disse etniske minoritetstider følger det så at sige en international trend," siger han spøgefuldt.

Men hvad er det lige præcis, et provinsmuseum som Herning Kunstmuseum kan bibringe det københavnske kunstliv?

"De kan lære, at vi har en samling af Piero Manzoni, som de ville brække deres højre arm for at få fat i - hvis den var til salg. Og i så fald ville den formentlig ende på Tate Modern," indleder Holger Reenberg.

Det handler primært om at gøre opmærksom på, at Herning Kunstmuseum rummer en samling af internationalt karat. Og bare fordi den kommer fra provinsen, betyder det på ingen måde, at den er mindre avanceret.

"Jeg vil gerne vise yngre kunstnere og god kunst fra vores samling, og absolut ikke i den varme, folkelige ende. Er der noget, vi ikke er kendt for på Herning Kunstmuseum, er det det folkelige. Der er meget iskold konceptkunst. Og den fane holder vi højt!" forsikrer han.

Verdens sokkel

Herning K's åbningsudstilling præsenterer det københavnske publikum for Socle du Monde, Herning Kunstmuseums unge biennale, der er opkaldt efter Piero Manzonis berømte konceptværk af samme navn. I udstillings-perioden er soklen, som hele verden hviler på, undtagelsesvis flyttet fra sin naturlige placering i Herning for at gæste hovedstaden. Biennalens særlige profil er at organisere samarbejder mellem kunstnere og virksomheder, og det er bestemt ikke den klassiske, smagfulde udsmykning af direktionsgangen, der er på tale. Socle du Monde ligger i direkte forlængelse af traditionen fra skjortefabrikant Aage Damgaards trendsættende eksperimenter med at indbyde hypermoderne kunstnere og integrere dem i sin virksomheds og medarbejderes hverdag.

Tilbage i 50'erne og 60'erne var det stærkt provokerende kost. Men i dag er interaktionen mellem kunst og erhvervsliv nærmest blevet business as usual, som er uundværlig på et arbejdsmarked, hvor virksomheder i stigende grad brander sig på sociale og etiske spørgsmål og konkurrerer om medarbejdernes gunst ved at lokke med frynsegoder som kompetenceudvikling og virksomhedskultur. Det kan Holger Reenberg bruge til at overbevise egnens erhvervsliv om, at de skal investere i den progressive kunst.

"Virksomhederne får det ud af det, at de får lov at sige til sig selv: Vi er med på det nyeste! Det giver selvfølgelig noget branding, men først og fremmest får de en oplevelse af en anden verden. Ægteskaberne mellem kunstnerne og virksomhederne er ofte vanvittigt besværlige, men netop det vanskelige ægteskab har en tendens til at give et enormt udbytte. Vores store ønske er, at det viser sig vitterligt give et udbytte, både for Herning og de konkrete virksomheder, der er med. Men det er svært at se på bundlinjen endnu, da biennalen kun har eksisteret i få år. Vi plejer at sige, at virksomhederne får lige så meget ud af det, som de har tænkt sig at investere i form af tid, penge og små grå."

Handlekraft i provinsen

Herning K præsenterer med Socle du Monde en omsiggribende og succesfuld tendens til, at kunst og erhvervsliv indgår i helt nye former for konstellationer, som udvider begge parters traditionelle selvopfattelse og råderum. Sidst, men ikke mindst understreger Holger Reenberg, at Herning Kunstmuseums satellit i hovedstaden skal fungere som et dynamisk indspark i den træge københavnske kunstverden.

"Vi vil gerne vise, at vi er i stand til at lave tingene på en særlig ubureaukratisk, kvik og smidig måde, som det er ret vanskeligt at praktisere i København."

Og Holger Reenberg ved, hvad han taler om. Fra sin tid i den københavnske kunstverden, bl.a. som inspektør på Arken i Ishøj, fortæller han, at det, han tidligere skulle bruge et halvt eller helt år på at få igennem, får han gennemført i Herning på et par uger.

"Man er i et miljø, hvor man siger: Godt, så handler vi, se at få det ordnet! Jeg skal bruge en gravko her og finde ud af, om der ligger nogle vandrør der, og i løbet af tre sekunder har man lavet et gigantisk hul midt i en mark og oven i købet fået ejerens tilladelse. Alt det ville ende i det rene gak, hvis man var tættere på bureaukratiet. De ledende storbyer er sjældent foregangsmænd for noget som helst. Det er meget svært for det smidige, enkle og ligetil at udvikle sig i de store strukturer."

* Herning K. Lindencrones Palæ, Bredgade 26. Åbningsudstillingen kan ses frem til 18. februar 2007

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu