Læsetid: 3 min.

På jagt efter fortiden

Christoffer Boes 'Allegro' er en visuelt betagende oplevelse, men mangler en følelsesmæssig forankring
30. september 2005

I sin debutfilm, Reconstruction, insisterede Christoffer Boe på at rive tæppet væk under sin egen illusion allerede fra begyndelsen. Som en tryllekunstner, der afslører et trick, inden han udfører det. Alt er film, gentog fortælleren flere gange, alt er illusion, og så var Boes bemærkelsesværdige bedrift, at han sammen med sine skuespillere formåede at stable illusionen på benene igen og overbevise publikum om, at det alligevel skulle tro på og føle for personerne.

Boe og hans faste fotograf, Manuel Alberto Claro, skaber med deres rastløse kamera en sitrende, tintet billedside og dragende, organiske filmlandskaber, der fremmaner Københavns indre by som en åndeløst smuk oase af poesi og mystik.

I deres optik pulserer byens rum rytmisk, byen er en vigtig medspiller, og man må konstatere, at Boe bruger København, som få andre danske filmskabere.

Fascinerende setup

I sin nye film, Allegro, forsøger Boe at gøre sig selv kunsten efter, og selv om han har skabt en film, der visuelt og fortælleteknisk er lige så original som Reconstruction og også rummer megen billedpoesi, lykkes det ham ikke at skabe tilstrækkeligt sympati for sin hovedperson til, at filmen bliver mere end et kunstfærdigt udført, men forfejlet illusionsnummer.

Allegro handler om den verdensberømte pianist Zetterstrøm (Ulrich Thomsen), der efter en ulykkelig kærlighedsaffære med den smukke Andrea (Helena Christensen) har ladt København og sin fortid bag sig. Men en dag lokkes han alligevel tilbage af den mystiske, kørestolsbundne Tom (Henning Moritzen), der holder til inde i Zonen, et utilgængeligt område ved Gammel Strand i København, som tilsyneladende gemmer på mange hemmeligheder.

Zetterstrøm får at vide, at hans fortid er blevet kidnappet og befinder sig inde i Zonen, og at det nu er op til ham selv at finde frem til den, genopdage de mange oplevelser og følelser, han i sin stræben efter at blive en perfekt pianist har fortrængt, og som derfor også har gjort hans spil koldt og klinisk.

Tom er filmens ironiske fortæller og manden, som på sin egen kryptiske facon prøver at guide Zetterstrøm gennem Zonen og pianistens eget, forkrøblede sind. Det er et fascinerende setup for en film, lige så enkelt, som det er genialt - og i familie med Michel Gondrys Evigt solskin i et pletfrit sind - og pointen er den indlysende, at ingen mennesker, slet ikke en stor kunstner, kan tåle at afskære sig fra sine følelser og i sidste ende sit liv.

Udfordre og berige
Zetterstrøm er filmen igennem et lidt fjernt bekendtskab. Det er kun i korte, fragmentariske glimt - som både tegnefilm og live action - at man oplever hans barndom og det fatale forhold til Andrea, mens Tom fortæller hans historie på lydsporet.

Derfor er man heller ikke parat til følelsesmæssigt at overgive sig til filmen, da Zetterstrøm endelig ankommer til København og på sit første besøg i Zonen får trukket tæppet væk under sig. Han okser op og ned ad trapper og rundt i skumle baggårde, og udviklingen fra kold og distanceret til sårbar og nærværende lider under, at Ulrich Thomsen mest af alt bare skal være hhv. vred og forvirret, mens han løber rundt i den for ham ulogiske labyrint.

Helena Christensen skal ikke foretage sig meget andet end at være til stede, hvilket hun klarer fint i kraft af sin stærke udstråling og smukke, markante ansigt. Mere problematisk er Henning Moritzens Tom, der skal være et gådefuldt centrum i filmen, men hvis skælmske manér og ofte forvrøvlede åndrigheder er trættende i længden.

I Allegro diskuteres der vigtige ting omkring erindring, kærlighed og de fejltagelser, man uundgåeligt begår i sit liv, og hvordan man sjældent får en ny chance til at gribe nuet. Og ligesom Reconstruction er det en begavet film, der på samme tid gerne vil udfordre og berige sit publikum. Men Allegro mangler den følelsesmæssige forankring, som genskaber illusionen og gjorde Boes første film til så besættende en oplevelse.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu