Læsetid: 3 min.

Panik på perronen

18. marts 2000

ALLE MAND I BÅDENE! Det alarmsignal sender forsiden på en manende statslig brochure, som
alle hovedstadens husstande har fået smidt i brevsprækken. På forsiden er foto af en kvinde iført tappert smil og noget, der ligner redningsvest.
Gys, tænker man: Er drivhuseffekten nu kommet dertil, hvor vi skal være på stand-by for syndfloden?
Men pyha, heldigvis! Så galt står det alligevel ikke til. Selv om det er temmeligt foruroligende.
Brochuren handler nemlig om, hvorledes offentligheden skal overleve anvendelsen af Nørreport Station i de næste 30 måneder, hvor stationen vil fungere som en skatteborgerbetalt udgave af Tivolis Det Mystiske Hus.

RET SÅ MYSTISK er det hele. Må vi bævende minde om forhistorien:
Ørestadsselskabet underskrev aftale med entreprenørkonsortietet Comet om udgravning af en forbindelsestunnel mellem Nørreports kommende metro-station og den nuværende S-ditto. En såkaldt "lavtliggende" tunnel, der kræver, at den våde undergrund nedfryses, inden man borer den 40 meter lange forbindelse. Hvor snildt. Bortset fra, at det henkaster S-perronen i byggekaos i en byggeperiode på to et halvt år. DSB gjorde anskrig: "Det kan man ikke byde passagererne. De flygter. Vores fine milliard-investering i nye S-tog forspildes. Vi anede ikke, at rodet vil vare så længe. Og passagerernes sikkerhed! Det kan vi ikke tage ansvaret for."
Nej pokker, DSB har vidst alt hele tiden, lød det olme svar fra Ørestadsselskabet. De to statslige papirkonstruktioner udvekslede vrede beskyldninger og ansvarsfraskrivninger. Daværende trafikminister Sonja Mikkelsen måtte i sin kvide ty til en hidtil ukendt britisk ekspert, der mente, at det hele nok skulle gå. Bare man spillede lidt militærmusik over højttaleranlægget, så kunderne kunne marchere hastigt gennem kraterne.
Og sådan blev det. Også fordi en anden forbindelsesløsning ville tynge det i forvejen til skandalen belastede metro-budget. DSB blev trynet.

OGSÅ STATSLIGE etater har selvfølelse. Man jokker ikke ustraffet på dem. Det er nærliggende at anskue advarsels-brochuren som DSB's hævn: Se nu, kære publikum, hvor galt det er gået, fordi man ikke lyttede til os.
Brochuren rummer formaninger som: "Pas godt på dig selv!" Ja, selv tak da, DSB!
Blandt de internationale bistandsarbejdere har i mange år været kendt det gode råd: "When in Africa, always take the first plane out." Underforstået, man véd sgu ikke, hvornår - og om - næste flyafgang viser sig. Så det gælder bare om at komme afsted, ligegyldigt hvorhen.
Det samme tip giver DSB nu de Nørreport-passagerer, der får kæmpet sig ad den forstoppede trappe ned på perronen: "Tag altid det første tog, når du kommer ned!" Altså, hvis man skulle til Frederikssund og beordret ilmarcherer ind i Høje Taastrup, må man gøre omkringgående manøvre på Hovedbanegården. "Dermed bliver der bedre plads på Nørreport Station for alle," bedrevider brochuren sig. Åh jo, men hvad med forholdene på de stationer, hvor misplacerede passagerer skal springe ud og ind? Kaos imødegås åbenbart bedst ved spredning, hmm?
Endnu sværere bliver det at komme af på Nørreport. "I S-tog med mere end 4 vogne standser alle de bagerste vogne uden for selve byggeområdet, hvor du ikke kan stå af" forkynder brochuren. Uskyldige småbørn morer sig med at tælle forbikørende biler. Stressede pendlere må de næste 30 måneder søge lise for sindet ved at tælle togvogne: "En-to-tre-fire, hop, eller det er for sent." Det vil sige: Så enkelt er det nu ikke, for i de nye S-tog er det forreste togsæt, man skal sigte efter, oplyser brochuren. Elementært, min kære Watson, elementært!

MORSKABEN starter på mandag, og for at stemme passagerne til, hvad der venter dem, lukker DSB denne weekend helt og aldeles S-forbindelsen mellem Østerport og København H. Busser vil sørge for befordringen - for de tilbageblevne, der ikke har hældt bankkontoen i egen firhjulede med rat.
Sonja Mikkelsen skal nok prise sig lykkelig for, at hun er blevet evakueret fra Trafikministeriet og over i Sundhedsministeriet. Medmindre Nørreports kalamiteter ender med at blive en sag også for hendes ny ministerområde. dr

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu