Læsetid: 3 min.

Penge og parforhold

Ud fra de umiddelbare succesparametre ægtemænd og penge kigger Nicole Holofceners komediedrama 'Friends with Money' fire kvinders liv og venskab efter i sømmene
30. juni 2006

Frances McDormand. Joan Cusack. Catherine Keener. Man kan ikke lade være med at læne sig lidt tryggere tilbage i sædet, når navnene på de tre seje skuespillerinder ryger over lærredet i en films titelsekvens med musik af Ricky Lee Jones. Ikke mindst når de suppleres af Jennifer Aniston, som både under og efter Friends-karrieren har fundet en platform i solide independent-titler ved siden af de mere søde romantiske komedier.

Nicole Holofceners komediedrama Friends With Money sætter de anerkendte skuespillerinder i centrum med en historie om fire kvinders venskab mellem petitesseproblemer og parforholdskriser i en velstillet del af Los Angeles. Filmen er en slags moden Friends i filmform med fokus på midtvejskriser og meningsjagt, skildret gennem en række vignetter og sigende situationer.

Som Holofcener demonstrerede i sin charmerende debutfilm, Walking and Talking, er hun interesseret i alt det alvorlige, der faktisk bliver sagt mellem linjerne i den daglige sladder eller i bilen på vej hjem fra parmiddag. I Holofceners tredje spillefilm med kvindeligt fokus er det igen aldrig rigtigt farligt, men der er rig lejlighed til at grine af og genkende sig selv, mens hverdagen udfolder sig med tilbagevendende spekulationer om, hvor grønt ens eget græs er i forhold til de andres.

Hverdagsraseri

Frances McDormand stjæler som så ofte før billedet. Hun lever den amerikanske drøm som tøjdesigneren Jane med mand, barn og succes, men føler på vej mod de 40 år, at hun bare venter på at dø. Livsleden udmønter sig i ikke at ville foretage sig noget så meningsløst som at vaske håret - og så i at rase over hverdagens mange uretfærdigheder som kø-snydere, parkeringsplads-tyve og andre af samfundets demoraliserende indslag. McDormand er skøn i al sin spleen og den af de fire, som har mest at arbejde med.

Joan Cusack er mere anonym - men perfekt castet - i rollen som den subtilt patroniserende velhaver, der bruger sit fritidsliv på at invitere vennerne til velgørenhedsarrangementer. Catherine Keener får meget ud af de tilbagevendende skænderier med sin manuskriptkollega og mand (Jason Isaacs), men filmen er mest interesseret i at skildre den ugifte Olivia (Jennifer Aniston). Olivia har som et chok for vennerne droppet sit job med at undervise rige menneskers forkælede børn og arbejder nu som rengøringshjælp. Hun kan ikke finde ud af, hvor hun skal hen i livet, og ofrer sig gang på gang, fordi andres urimelige krav må være tegn på, at de er mere desperate, end hun er.

Tidstypiske portrætter

Jennifer Anistons karakter er den sværest gennemskuelige. Holofcener virker bevidst ikke interesseret i at levere uddybende baggrundsviden, men det bliver et problem, når udstillingen af overfladen og hverdagshandlingerne ikke giver nok mulighed for at forstå de mere komplicerede karakterers kampe. Som i en veldrejet sitcom får man en række skarpe iagttagelser af både personlige skævheder og samfundsmæssige tendenser uden et forsøg på at fortælle en større historie.

Man er godt underholdt af de fire genkendelige kvindeportrætter med tidstypiske problemer, men under huden på dem kommer man aldrig.

Trods de forskellige kriser er filmens omdrejningspunkt - som titlen indikerer - i bund og grund det enkle spørgsmål, om man bliver lykkeligere af at have penge. Undervejs illustreres det løbende, at velstand ikke er en garanti for lykke. Desværre kan Holofcener ikke dy sig for at trække et lottonummer op af hatten til sidst som en postuleret lykkelig (og meget letkøbt) udgang på historien. Lidt synd efter at have brugt en film på mere nuanceret at betragte midtvejsmeningskriser blandt velstillede for- og misbrugere af alt fra hudcremer til designersokker.

Den velkendte konklusion bliver, at nej, penge er ikke patentlykke - men lidt på kistebunden gør det hele lidt nemmere. Man ville gerne have fået lidt mere ud af halvanden time i selskab med McDormand og co., men det er nu altid godt bare at få lov at se dem i aktion.

Friends With Money. Instruktion og manuskript: Nicole Holofcener. Amerikansk (Dagmar og Palads, København, Kinopalæet, Lyngby, Metropol, Århus og Bio City, Odense)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu