Læsetid: 3 min.

Piratkopiering gavner fattige kunstnere

Digitalisering af musikken gavner de fattigste kunstnere, fastslår ny rapport, der spår, at pladeindustrien i fremtiden vil byde på meget mere undergrund
12. september 2006

Pladesalget i Danmark er faldet med 50 procent fra 2000 til 2005. En ny rapport, der blev lanceret i går, diskuterer den uautoriserede fildelings betydning for omsætningsfaldet, samt hvilke konsekvenser nedgangen har for kunstnerne.

En af konklusionerne lyder, at det er de rigeste kunstnere, der har betalt gildet, og at ressourcerne omfordeles fra de rigeste til de fattigste kunstnere.

"Der bliver simpelthen større muligheder for dem, der arbejder som bademester om dagen og laver musik om aftenen. Den luksus, der omgiver kendte stjerner som Robbie Williams, bliver der måske lidt mindre af i Danmark i forhold til, hvordan det så ud under pladeselskabernes opgangsperiode, men til gengæld får undergrunden mere plads," siger Claus Pedersen, cand.mag. og forfatter til rapporten.

Claus Pedersen er selv tilknyttet Piratgruppen.org, der kæmper for fri fildeling, men er ikke nervøs for, at hans tilhørsforhold til Piratgruppen vil få betydning for rapportens modtagelse.

"Når vi fra Piratgruppen sidder og diskuterer med CODA, Dansk Musiker Forbund og folk fra pladebranchen, så sidder vi på hver vores stol og siger: 'Jamen, det er jo indlysende, at...'. Nu har jeg indsamlet alle de tal, vi har savnet, og samlet dem i en rapport. Den skal ses som et tiltrængt oplæg til debat," siger han.

Flere nichekunstnere

Nordisk Copyright Bureau (NCB) opkræver en afgift fra producenterne, når der produceres en cd, og pengene fordeles derefter til kunstnerne efter hvor mange cd'er, de har solgt.

I den nye rapport inddeles kunstnerne i fire forskellige indtægtsgrupper, alt efter hvor meget de modtager fra NCB. Den laveste indtægtsgruppe ligger på 1-10.000 kroner, mens den højeste ligger på alt over 150.000 kroner.

De to laveste indkomstgrupper er blevet større efter år 2000, hvilket ifølge rapporten underbygger teorien om, at det er blevet lettere at udgive musik, da de fleste egen-udgivelser vil placere sig i den laveste indkomstgruppe.

Samtidig er der et markant fald i antallet af kunstnere i højeste indtægtsgruppe, hvilket betyder, at der er en udligning mellem de rigeste og de fattigste kunstnere.

Det er ifølge Claus Pedersen meget sandsynligt, at det er nichekunstnerne, der især vil nyde godt af udligningen, fordi de har mulighed for at komme på banen, og fordi de har et meget loyalt publikum.

Rapporten gør opmærksom på, at antallet af kunstnere i øverste indkomstgruppe er meget lav, hvilket betyder, at det er ganske få mennesker, der betaler prisen for det faldende pladesalg.

De to grupper, der kan placeres på midten, hvor kunstnerne har en indtægt, som er betydelig i forhold til at etablere sig som selvernærende, er sluppet så godt som uberørte gennem omsætningsfaldet.

Vi køber det, vi holder af

Den uautoriserede fildeling - eller pirateriet - får ofte skylden for pladebranchens voldsomme omsætningsfald.

Pladeselskabernes argument lyder, 'at hvis man kan hente noget gratis på nettet, hvorfor skal man så købe det?'

"Min konklusion ligger i tråd med tidligere store undersøgelser, der siger, at selv om man har adgang til gratis musik, så vil man gerne betale for det. Måske køber man bare nogle andre albums end dem, man oprindeligt ville have købt," siger forfatter til den nye rapport, Claus Pedersen.

Han mener, at folk downloader den kendte musik og køber det, de selv holder af. En påstand, der dog er svær at dokumentere, da det kræver, at man når ud til den enkelte forbruger.

Ifølge rapporten skyldes faldet i omsætningen en hel række faktorer, der samlet set har haft negativ betydning for pladesalget.

Blandt andet findes der mange underholdningssubstitutter, der kan have indflydelse på faldet. Der er for eksempel en markant stigning i antallet af livekoncerter fra 2000 og frem - den periode, hvor det for alvor er gået ned ad bakke for pladeindustrien.

Det samme gælder en øget interesse for biograffilm. Det er dog ikke klart, om den øgede tilstrømning til biograferne skyldes ændrede prioriteringer, eller om fildelingen har frigjort penge fra cd-køb til andre interesser som bio-grafbesøg og koncerter.

Også den målrettede markedsføring af radio- og tv-kanaler kan have betydning, ligesom online-salg af musik samt det faktum, at cd'en kan betragtes som en forældet størrelse i forhold til nyere teknologi.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Rapporten her er ganske vist ved at være gammel, javist, men det, der står i den, er stadig den pure sandhed!

/Halfdan
http://gratisfilm.info/