Læsetid: 4 min.

Politik tilbage på de skrå brædder

Mens teatret i 90'erne kredsede om kærlighed, familieliv og personlige dilemmaer, kredser nutidens dramatik om politik og miljøproblemer. Dansk teater er igen blevet samfundsorienteret
14. september 2005

Politik er er ikke længere forbeholdt politikerne på Christiansborg. De danske teatre har nu både George W. Bush, arbejdslivet og Irak-krigen på plakaten. Det skyldes, at dansk teater er begyndt at blande sig i den politiske dagsorden, mener Michael Eigtved, der er lektor og ph.d. i teatervidenskab ved Københavns Universitet.

"De sidste to, tre år, efter 11. september er det blevet tydeligt, at der er sket en radikal ændring fra 90'ernes teater, som gik meget på livsstils-og identitetsproblemer for de 30-årige. Generelt kommer der nu flere og flere forestillinger, der tager politiske eller etiske spørgsmål op," siger Michael Eigtved og nævner stykket Let's Kick Ass på Nørrebros Teater, som handler om Irak-krigen og Claus Beck-Nielsens politiske teater som eksempler.

Men terrorangrebene mod World Trade Center i New York er kun en af flere forklaringer på skiftet fra det personlige til det politiske teater, mener Michael Eigtved. I udlandet har teater, som forholder sig til samfundet, været i gang længe, og det smitter af på det danske teater, når eksempelvis det berlinske eksperimenterende Volksbühne gæstespiller i København.

Starter i det små

Michael Eigtved mener, at skiftet først og fremmest er sket i de små, uafhængige storbyteatre, som de seneste par år er blevet langt dygtigere end tidligere og dermed i højere grad kan præge teater-udviklingen.

Forandringen på de store nationalscener kommer til at tage længere tid.

"Der er en bevægelse i gang, men dansk teater er jo en supertanker, som det tager hele Øresund at bremse," siger Michael Eigtved.

Olav Harsløf, som tidligere har været rektor for Statens Teaterskole, undervist i dramaturgi og nu er professor på RUC, er enig i, at miljøproblemer og krige igen er rykket ind på landets teaterscener. Det skyldes en verden, der er blevet mere og mere usikker på grund af krige og naturkatastrofer. I kølvandet kommer der en fremmedgørelse både over for naturen og det menneskeskabte, og det trænger sig på hos de 20 til 30-årige dramatikere, mener Olav Harsløf.

"Man kan se det helt tydeligt i de tekster, der skrives af de yngre dramatikere. Vandet, som smadrer byer flere gange om året, krige, der bliver ved, glider ind for efter et halvt eller helt år at blive til et tema i teatret," siger Olav Harsløf.

Han ser det politiske teater som bevidsthedsbearbejdning.

"Vi vil vi gerne have skærpet vores synspunkter, og det kan hænge sammen med den politiske konstellation, hvor et gedigent flertal har magten. Det er jo et meget stort flertal, som støtter op om den nuværende regering, og det kan sagtens skabe en kulturel eller kunstnerisk modkritik, som teatret jo er," mener Olav Harsløf.

Også landets sommerrevyer har hvæsset tænderne, og i år har det været markant, mener Olav Harsløf. Han peger blandt andet på Cirkusrevyen, som har haft langt skarpere indenrigspolitiske budskaber, end den plejer.

Men det er ikke første gang, den politiske situation har smittet af på teatret. Eksempelvis blomstrede rock-musikken og det politiske teater op som en modstandsreaktion under Vietnam-krigen.

"Op gennem 70'erne og 80'erne havde vi en knap så krigsbetonet verden. Nu, efter Irak-krigen og 11. september er den så dukket op igen. Det har bevirket, at vi har terror som et tema, som virkelig tages ind blandt unge mennesker," siger Olav Harsløf.

Individet i samfundet

En af de instruktører, der laver teater om de problemstillinger, som bevæger samfundet og politikken, er instruktøren Ditte Marie Bjerg. Hun er aktuel med stykket arbejddigfri.com, som netop har haft premiere i Turbinehallerne, et stykke, der handler om brudfladen mellem arbejds- og fritidslivet. Det er et politisk sprængfarligt emne, som har præget dagsordenen det seneste år, mener Ditte Marie Bjerg. For tidløst teater interesserer hende ikke.

"Jeg er et politisk optaget menneske. For mig er det interessante forbindelsen mellem individet og det omkringliggende samfund. Jeg spejler teatret i tiden," siger Ditte Marie Bjerg, som mener, at teater handler om at få andre briller på virkeligheden.

"Teatrets store kvalitet er forbindelsen med den virkelighed, der er uden for teaterrummet. Teatret kan åbne nye spørgsmål. Jeg tror, man har brug for at få virkeligheden sat sammen på nogle nye måder," mener Ditte Marie Bjerg.

Derfor laver Ditte Marie Bjerg teater, der har dokumentariske elementer og som er tæt knyttet til virkeligheden. For den rene fiktion egner sig ikke til teatret, mener hun, det er filmen langt bedre til.

"Teater handler primært om kommunikation. Vi lever i sammenhængen mellem en politisk udvikling og vore egne liv," siger Ditte Marie Bjerg, som gennem teatret undersøger denne sammenhæng.

Hun mener dog ikke, at teatret skal kopiere nutiden, som den er. Nutiden skal sættes i perspektiv, så der skabes nye forbindelser. I stykket arbejddigfri.com gør hun det blandt andet ved at sætte fokus på den tidlige arbejderbevægelses solidaritet, en kvalitet vi for længst har glemt, mener hun.

Men det er ikke fordi Ditte Marie Bjerg mener, at hendes teater rykker beslutningerne på Christiansborg.

"Jeg er ikke naiv, jeg tror ikke, at teater kan rykke en tøddel. Men teatret kan rykke ved enkeltmennesker, og enkeltmennesker kan måske i sidste ende rykke ved den politiske udvikling," mener Ditte Marie Bjerg.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu