Læsetid: 4 min.

Politisk storvask efter dramatisk tæppefald

Tyskland er i oprør, efter at Deutsche Oper i Berlin har valgt at aflyse videre opførelser af Mozarts opera 'Idomeneo'
28. september 2006

Den tyske kansler Angela Merkel (CDU) reagerede i går skarpt på Deutsche Opers aflysning af en omdiskuteret opsætning af Mozarts ungdomsopera Idomeneo. Merkel kaldte operalederen Kirsten Harms' beslutning om at tage Idomeneo af plakaten for "uudholdelig".

Harms havde aflyst fire programsatte opførelser af operaen i november, efter at politiet i Berlin havde advaret hende om mulige voldelige islamistiske reaktioner på opsætningen. I en af operaens sidste scener henter hovedpersonen Idomeneo de afhuggede hoveder af Poseidon, Buddha, Jesus og Muhammed ind på scenen. Altså et korporligt opgør med de store verdensreligioner.

Baggrunden for aflysningen var en advarsel fra delstaten Berlins sikkerhedsmyndigheder. På baggrund af den danske karikaturstrid forudså politiet, at "forstyrrelser af opførelserne ikke kan udelukkes".

Merkel er stærkt utilfreds med aflysningen af operaen. "Vi må passe på, at vi ikke af angst for voldelige radikale giver mere og mere efter," sagde hun:

"Vi kan kun tillade tilbageholdenhed, hvis den skyldes ansvarlighed og er en følge af en ægte og fuldkommen uvoldelig dialog mellem kulturerne. Selvcensur, som udspringer af angst, er ikke til at holde ud."

Merkels partifælle, inderigsminister Wolfgang Schäuble, var endnu hårdere i sit ordvalg.

"Hvis det passer, er Deutsche Oper blevet forrykt," sagde han, da han fik overbragt meddelelsen om operaens aflysning. Schäuble kaldte endvidere Kirsten Harms' beslutning "uacceptabel".

Timingen kunne for indenrigsministeren heller ikke være værre: Han indledte i går en stor islamkonference, som skal køre over to til tre år med halvårlige møder og bidrage til tolerance og forståelse islam og den vestlige verden imellem.

"Islam er en del af Europa og en del af Tyskland," sagde Schäuble som optakt til konferencen tidligere på ugen.

Kunst må være fri

Reaktionerne på aflysningen af Idomeneo falder i tre grupper. I den første kritiseres Harms' beslutning, fordi den går på kompromis med demokratiets udtryksformer og gør mere skade end gavn. Her finder vi såvel Merkel som Schäuble.

I denne gruppe lægger man vægt på, at der ikke forelå en egentlig terrortrussel, og operalederens beslutning er truffet på et for spinkelt grundlag. I denne gruppe finder vi også Kenan Kolat, der er formand for en verdslig, tyrkisk organistion, der består af 200 enkelte foreninger. Han taler for videre opførelser af operaen.

"Kunst må være fri," sagde den integrationsvenlige Kolat.

Også Idomeneos instruktør, Hans Neuenfels, er stærkt utilfreds med Kirsten Harms' beslutning. Han sagde i går i et interview med avisen Süddeutsche Zeitung:

"Jeg tror, at hun har undervurderet sin beslutnings dimensioner. Deutsche Oper er et af Tysklands største operahuse. Her er vi altså ikke i Pærekøbing. At aflyse Idomeneo af ren og skær angst får under disse omstændigheder vidtrækkende betydning. Det handler her ikke mindst om at forsvare den vestlige kulturforståelse."

Prøvesten for muslimer

I den anden gruppe finder vi dem, der giver muslimerne skylden og ser det som et nyt angreb på det fri samfund. Som for eksempel Bernd Neumann (CDU), der har titel af kulturminister i Angela Merkels kanslerministerium:

"Når bekymringerne for protester fører til selvcensur, så er den demokratiske kulturs ytringsfrihed i fare," sagde han i en kommentar.

Neumann fremhæver, at kunst og medier har et særligt ansvar for at skildre samfundets modsætninger. Forbundsdagens vicepræsident, den socialdemokratiske Wolfgang Thierse, der er vokset op i DDR, har nogenlunde samme holdning:

"Hvad bliver det næste? Vil vi indskrænke ytrings- og forkyndelsesfriheden, bare fordi vi er bange?"

Thierse ser omgangen med kunstneriske værker, der berører religiøse temaer, som en "prøvesten" for de islamiske menigheder i Tyskland og i resten af verden.

Grundløst

Endelig er der også enkelte, der finder aflysningen af operaen rigtig. Ali Kizilkaya, formand for det ganske indflydelsesrige Islamiske Råd, kalder aflysningen for rigtig, da scenen med de afhuggede hoveder sårer muslimers religiøse følelser.

"En opera eller en karikatur - der er ikke nogen større forskel," sagde Kizilkaya, der tidligere var generalsekretær i den radikale muslimske organisation Milli Görüs.

Også Dieter Glietsch, der er leder af Berlins politi, har udvist forståelse for Harms' beslutning. Glietsch kan ikke forstille sig noget værre "i et klima, der bliver mere og mere anspændt at gøre stemningen endnu hedere".

I den liberale avis Frankfurter Rundschau skrev kommentatoren Kurt Pries i går, at det er for nemt at anklage Harms for fejhed og selvcensur.

"Fru Harms har ikke hovedløst kapituleret. Hun har i sin nød truffet en fornuftig beslutning, fordi hun har villet beskytte mennesker på begge sider af tæppet," siger Pries og fortsætter: "Kunst skal være modig. Men modig er noget andet end at være ansvarsløs."

Det var Ehrhart Körting, der er senator for indre anliggender i Berlin, der i sin tid bad politiet om at vurdere trusselsbilledet omkring operaopsætningen. Han har sagt, at forbundspolitiet i juni modtog en anonym opringning fra en kvinde, der henviste til Idomeneo-opførelsen. Det er uklart, om opringningen skulle opfattes som en direkte trussel eller bare en advarsel.

Den ene og anden side

I dag, torsdag, udkommer ugeavisen Die Zeit med en kommentar af Klaus Harpprecht, der forsøger at se sagen fra flere sider. For så vidt kommer han operalederen til hjælp. Sin artikel om operaens aflysning har han kaldt Friheden får aktiv dødshjælp.

Harpprecht synes ikke, at Kirsten Harms skal hænges ud. Hun har blot bekymret sig om sit publikums og sit ensembles sikkerhed. Hvad hvis en bombe var gået af i nærheden af operaen?

"Der findes ikke den kommentator, der ikke ville være faldet over hende. Journaliststandens veludviklede evne til at hykle kender ingen grænser," skriver Harpprecht, der i øvrigt anser aflysningen for forkert.

Men i stedet for at pege fingre af Kirsten Harms skal vi pege på os selv, for Harms opfører sig ikke anderledes, end hvad vi er vant til.

"Vi gennemgår de mest ydmygende og idiotiske kontroller for at forhindre eventuelle attentater," siger Harpprecht og slutter: "I forsøget på at opnå en utopisk total sikkerhed giver vi køb på friheden. I Berlin nu også den kunstneriske."

Se lederen side 2

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu