Læsetid: 2 min.

Politisk tørvethriller

Små slag og intet stof til eftertanke: 'The Sentinel' er en hul og nærsynet politisk thriller
8. september 2006

Den amerikanske Secret Service var Abraham Lincolns opfindelse og har siden 1901 haft til hovedopgave at beskytte præsidenten og hans familie. Det er som bekendt ikke altid lykkes, og i Wolfgang Petersens glimrende krimi Lige på kornet (1993) gav Clint Eastwood en gribende præstation som en aldersstegen livvagt, der ikke kan tilgive sig selv, at han ikke var på tæerne den skæbnesvangre novemberdag i Dallas 1963. I den betragteligt mindre glimrende og gribende The Sentinel spiller Michael Douglas Pete Garrison, som omvendt var på pletten tilbage i foråret 1981, og dermed akkurat forhindrede en forstyrret attentatmand i at afkorte Ronald Reagans embedsperiode drastisk.

25 år senere er en af de mere prekære statshemmeligheder, at den siddende præsident i modsætning til visse af sine forgængere i embedet ikke just overbelaster fjedrene i den præsidentielle ægteseng. Garrison, derimod, er lidt af en ladies man, og har indledt en affære med førstedamen, som da også spilles af Kim Basinger. Med dette regelbrud bringer han ikke blot sit fine ry i fare, men bliver også en brik i en gruppe ambitiøse terroristers ondsindede komplot. Snart svirrer rygterne om en forræder i Secret Services midte, og Garrison får med sin tidligere ven og protege, efterforskningsagenten David Breckinridge (Kiefer Sutherland), at bestille.

Vældig velkendt

Udover et par opsigtsvækkende kamerature, en kæk klipperytme og undervurderede Martin Donovan i en væsentlig birolle har The Sentinel ikke noget, der ligner nerve. Konventionerne og stereotyperne står i kø, forrest Skarpsindig Elev Krydser Klinger Med Tidligere Mentor og lige efter Eva Longoria i rollen som Den Ivrige Grønskolling, der får den velkendte Varme Velkomst (med den der hæse Her Hersker Jeg-stemmeføring) af Breckinridge, som vi straks identificerer som Den Rå Men Rasende Dygtige Chef. Ikke så underligt, at instruktør Johnson aldrig får fyret op under figurernes følelsesliv.

Skurkene er om muligt mere skitseagtige (og ja, deres leder taler med britisk accent), og har som eneste formål at symbolisere en trussel mod The American Way of Life. Deres bevæggrunde bliver vi aldrig klogere på, hvilket er symptomatisk for en film, som reducerer storpolitiske sammenhænge til fjern baggrundsstøj.

Med den komplekse og kaotiske verdenssituation anno 2006 in mente skulle man ellers mene, at genren kunne anvendes til andet og mere end trætte trivialiteter.

The Sentinel. Instruktion: Clark Johnson. Manuskript: George Nolfi. Amerikansk (Imperial, Empire og CinemaxX i København samt en række biografer i provinsen)

var id = window.location.search.substring(1);var player1 = new FlashObject("http://filmtrailer.com/trailers/flashplayer/player2_vers01/mediaplayer2.swf?" + "nocache=" + new Date().getTime() + "", "Mediaplayer", "403", "401", "7", "#ffffff", true);player1.addParam("scale","noscale");player1.addParam("salign","TL");player1.addVariable("direct_id", id);player1.addVariable("customer_id", '8385');player1.addVariable("film_id", '000283');player1.addVariable("color", 0xDDDDDD);player1.addVariable("tekstColor", 0x666666);
player1.addVariable("autoStart", false);player1.write("filmtrailer");

Trailer vises i samarbejde med Filmtrailer.dk

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu