Læsetid: 6 min.

En prinsesses død

Mere end hver tredje brite tror, at den afdøde Diana, prinsesse af Wales, blev myrdet af den britiske efterretningstjeneste på ordre fra kongehuset, som ikke kunne acceptere hendes forhold til muslimen Dodi Fayed
Den 31. august i 1997 kører prinssese Diana og Dodi Fayad galt i Alma-tunnellen i Paris. Uheldet er fatalt og både parret og chaufføren omkommer. Chaufføren Henri Paul viser sig at have drukket og være på antidepressiv medicin. Men det tror 31 procent af den britiske befolkning ikke på. De tror, at Henri-Pauls blodprøve blev forbyttet med en anden mand, der døde samme nat, og at Diana og Dodis mord var bestilt af det britiske kongehus.

Den 31. august i 1997 kører prinssese Diana og Dodi Fayad galt i Alma-tunnellen i Paris. Uheldet er fatalt og både parret og chaufføren omkommer. Chaufføren Henri Paul viser sig at have drukket og være på antidepressiv medicin. Men det tror 31 procent af den britiske befolkning ikke på. De tror, at Henri-Pauls blodprøve blev forbyttet med en anden mand, der døde samme nat, og at Diana og Dodis mord var bestilt af det britiske kongehus.

Gael Cornier

4. juli 2007

Det er en cocktail mere eksplosiv, end selv den mest energiske knaldromanforfatter kunne udtænke. Hovedpersonen: Diana, en smuk og sexet, fraskilt prinsesse med to små børn - dybt elsket af folket og nådesløst jagtet af pressen. Eks-manden: Charles, en lettere kejtet og distanceret kronprins sidst i fyrrerne, som går og venter på, at hans mor abdicerer fra tronen. Elskeren: Dodi Fayed, egyptisk playboy med hang til det søde liv, hvis stenrige far Mohammed ejer London-stormagasinet Harrod's, men som er blevet nægtet britisk statsborgerskab.

I birollerne: Harry og William, prinsebørnene; Hertugen af Edinburgh, Philip, Charles' far og gift med dronning Elizabeth; Camilla: Charles' elskerinde og ungdomskæreste, samt en række tidligere tjenestefolk og betroede venner og veninder.

En sen nat den 31. august i 1997 kører Dodi og Diana galt - ikke dem selv, men deres chauffør - i Alma-tunnellen i Paris. Uheldet er fatalt og både parret og chaufføren omkommer. Henri Paul, der kørte alt for stærkt for at undslippe en sværm af paparazzi-fotografer, viser sig at have drukket tæt og være på antidepressiv medicin.

Så langt så godt, og her kunne historien for så vidt slutte.

En muslim for meget

Men nej. Næsten 10 år efter prinsessens død er ikke færre end hver tredje brite overbevist om, at Diana og Dodis fælles endeligt var bestilt af det britiske kongehus - mere præcist prins Phillip, den britiske Dronning Elizabeths mand - og eksekveret af landets efterretningstjeneste i samarbejde med det franske politi. Motivet skulle være prinsessens planer om at forlove sig med Dodi, der som muslim hermed ville være blevet stedfar til de to små prinser, Harry og William - den kommende britiske konge. Og ikke nok med det, prinsessen var også gravid med Dodi, hedder det.

Ubesvarede spørgsmål

Lyder det utroligt? Javist, siger fortalerne, men hvordan skal man ellers forklare de manglende vidner, overvågningskameraerne, der alle var slukket den nat i Paris, den langsommelighed hvormed både læger og ambulance kom de forulykkede til hjælp. Hvorfor passerede ambulancen flere hospitaler, som de valgte ikke at bruge, på vej til hospitalet, hvor prinsessen blev erklæret død kl. 4 om morgenen? Hvorfor er den hvide Fiat, som kørte ind i Dodi Fayeds Mercedes i Alma-tunnellen aldrig blevet fundet? Og er det muligt, at chaufføren Henri-Pauls blodprøve blev forbyttet med en anden mand, der døde samme nat? Hans venner og film fra hotellets overvågningskameraer, der viser chaufføren blot minutter før, han kører af sted med Diana og Dodi, viser en mand, der tilsyneladende ikke er beruset, men hvis tallene fra hans blodprøve er korrekte, skulle han knap have været i stand til at gå.

Og er det ikke suspekt, at Henri Paul var hyret af den franske efterretningstjeneste til at give informationer om gæster på Ritz-hotellet, hvor han var sikkerhedschef - det samme hotel, som Dodi og Diana tog af sted fra, og som Mohammed al Fayed ejer. Kunne han ikke have været i ledtog netop med den britiske efterretningstjeneste, som samarbejder med deres franske fagfæller? Diana blev i forvejen aflyttet af den amerikanske sikkerhedstjeneste, CIA.

Den forfulgte Diana

Det var et faktum, at Diana var paranoid og rædselsslagen for, at 'the establishment' var ude efter hende. Kort tid efter hendes død offentliggjorde hendes tidligere butler og fortrolige Paul Burrell sensationelt et brev fra prinsessen, skrevet blot 10 måneder før hendes død, hvori hun skriver at "denne fase i mit liv er den mest farlige" og videre, at nogen "planlægger en bilulykke, en fejl ved bremserne og en fatal hjerneskade". Diana mente, at plottet var kommet i stand for at "bane vejen for, at Charles kan gifte sig igen."

10 år efter og to formelle årelange undersøgelser og adskillige bøger senere føres propagandakrigen fortsat nådesløst videre båret først og fremmest af Mohammed al Fayed, der har svoret ikke at stoppe "før sandheden om mordet på min søn og Diana er kommet frem", og det britiske dagblad The Express der stort set hver uge bringer nye 'sensationer' frem i sagen om prinsessens død - og liv takket været især tidligere tjenestefolk, elskere og venner, der alle bidrager til cirkusset.

Derudover har såvel de franske som de britiske myndigheder iværksat separate undersøgelser af uheldet, og en ny stor, helt ny nævningebåret britisk juridisk gennemgang af ulykken er startet i 2007.

Sagen har kostet over 100 millioner kroner og har udover bøgerne også været genstand for flere tv-udsendelser og dokumentarprogrammer.

Bevisførelse

Men er der hold i nogle af teorierne?

Den overordnede teori kan i sagens natur naturligvis hverken modbevises eller bevises 100 procent - sådan fungerer konspirationsteorier - men det er usandsynligt at forestille sig, at et så omfattende komplot, som ikke alene skulle inkludere kongefamilien og den britiske efterretningstjeneste, men også det franske politi og sikkerhedstjeneste for slet ikke at nævne utallige håndlangere i form af chauffører, ansatte, bilister, vidner med flere, ikke skulle briste på et tidspunkt; altså at nogen skulle komme frem med en eller anden form for beviser for sammensværgelsen.

Tværtimod understøtter alle konkrete test, prøver, fotos og håndfaste vidneudsagn det franske politis endelige forklaring om en ulykke.

Den falske graviditet

Herudover er visse enkeltdele mere usandsynlige end andre. F.eks. påstanden om, at Diana var gravid, der både afvises af de læger, som tog blodprøver af den afdøde prinsesse, hendes gynækolog samt hendes nære veninde Rosa Monckton, der ferierede med prinsessen ugen før uheldet, og som modstræbende fortalte en BBC-dokumentar om sagen, at Diana havde menstruation under turen og derfor "umuligt kunne være gravid 14 dage senere."

Heroverfor står Mohamed al Fayeds påstande om, at prinsessen selv havde fortalt hende om graviditeten og Dianas telefonopkald til nogle venner kort før ulykken, hvor hun sagde, at "jeg vil overraske jer med de næste ting, jeg gør", og hvor hun til venner sagde, at parret havde "vidunderlige nyheder at dele med jer."

En anden central pointe i sammensværgelsesteorien er påstanden om, at den 41-årtige Henri Paul slet ikke var beruset, da han tog Dodi og Diana ud på deres sidste biltur. Paul sluttede sit arbejde på Ritz kl. 19 om aftenen og vendte ikke tilbage til hotellet før kl. 22.00. Den officielle antagelse er, at han brugte sine frie timer til at drikke, men Daily Express har fremført, at Paul var sammen med sin nye kæreste, en 25-årig marokkansk studine, som ifølge avisen over for det franske politi fortalte, at Paul ikke havde "drukket andet end Cola light og et par øl." Avisen mener også, han kunne være mødtes med sine hemmelige kontrollanter i den eksterne britiske efterretningstjeneste, MI6. For en anden central tese for konspirationsmagerne er påstanden om, at Paul var i den franske og britiske efterretningstjenestes sold. Han havde mange flere penge på ikke mindre end 13 forskellige internationale bankkonti end den løn, han tjente på Ritz, og det er kommet frem, at han havde et bi-job som sikkerhedschef i at informere de franske myndigheder om vigtige gæster, der boede på hotellet.

Ifølge avisen bakkede de to overlevende bodyguards, Trevor Rees-Jones og Kez Wingfield, samt natmanageren på Ritz op om hendes udsagn om, at Paul ikke virkede beruset.

Den eneste mulige forklaring skulle være, at hemmelige britiske og franske agenter havde forbyttet blodprøverne - et udsagn der har svære vilkår, efter at retsmedicinere besluttede at matche Henri Pauls dna med blodprøverne, som viser, at blodprøverne var Pauls.

Snydt af MI6?

Svagheden ved teorien om Paul som hemmelig agent er imidlertid, at han, hvis han skulle have været med i plottet om at dræbe Diana og bevidst have kørt ind i Alma tunnellen - som ikke var den hurtigste eller mest direkte vej til Dodi Fayeds lejlighed i Paris - skulle have indvilget i at udsætte sig selv for betydelig risiko for også at dø under biluheldet. Det anfægter imidlertid ikke plot-magerne, som hævder, at Paul blev snydt af sine chefer i efterretningsvæsenet, som inde i tunnellen valgte at blænde Paul med et enormt blitzlys, der fik ham til at køre galt. Den franske efterretningstjeneste har anført, at Paul var en 'informant på lavt niveau', og ikke på nogen fast aflønning, og at det er normal praksis at arbejde med sikkerhedscheferne på de store hoteller, da der med mellemrum overnatter potentielt interessante mennesker for sikkerhedstjenesterne.

Sagen er langt fra slut

Den tredje store britiske undersøgelse er fortsat under- vejs. For nogle måneder siden stoppede højesteretsdommer, lady Butler-Sloss som chef for undersøgelseskommissionen, som fortsat pågår. Den første britiske undersøgelse, som tog tre år, og som konkluderede, at prinsessens død var et "tragisk ulykkestilfælde", var ledet Lord Stevens, tidligere chef for the Metropolitan Police.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu