Læsetid: 6 min.

Prisen for en forside: 11.000 kr.

Tirsdag spekulerede landets medier i Naser Khaders fremtid som CD's leder. En Gallup undersøgelse viste, at CD ville få 20 mandater, hvis politikeren skiftede parti. Det blev blandt meget andet til en forsidehistorie - og en meget tilfreds bagmand
3. november 2006

Hver dag bliver nyheder skabt på baggrund af statistikker og meningsmålinger udarbejdet af interesseorganisationer og brancheforeninger. Vi har vænnet os til at CEPOS og Arbejderbevbægelsens Erhvervsråd kan sætte dagsordnen med undersøgelser og tal. Men tirsdag i denne uge var det en enkelt mands idé og opsparing, der ryddede forsiden.

Joachim Nielsen er tidligere freelance journalist, filminstruktør og samarbejdspartner med innovationsvirksomheden Ideapower - og så er han indædt modstander af den nuværende regering og deres støtteparti Dansk Folkeparti.

Han fik derfor for et par måneder siden en ide. Han ville vise vælgerne, at der findes et politisk alternativ. Det kunne være at lade den populære radikale politiker Naser Khader stille op for det hendøende parti CD. Han fik idéen ud fra en teori om krydstænkning, som bliver brugt i forhold til virksomhedsinnovation: To utænkelige enheder bliver kædet sammen og danner pludselig en mulighed. Som da det engang blev foreslået, at fly skulle flyve som busser - ud af det kom Ryan Air og Easy Jet.

"Hvad ville være det utænkelige?" spurgte Joachim Nielsen sig selv "Det ville være, at Khader skiftede parti, fordi han er den mest profilerede radikale politiker".

Vil du stemme på CD?

Jochim Nielsen tyggede på idéen en måneds tid og vendte den med kolleger og kæreste. Han kontaktede analyseinstituttet Gallup, da han mente, de kunne udføre en mere troværdig og repræsentativ meningsmåling, end det var muligt at lave over nettet.

Han tog kontakt til en konsulent på Gallup, der i første omgang anbefalede ham ikke at gennemføre idéen, hvis han skulle betale ud af egen lomme. Igen tog Joachim Nielsen idéen med hjem. Meningsmålingen ville koste 11.000 kroner, og han var lidt i tvivl om, det var pengene værd. Det blev det.

To dage efter vendte han tilbage til Gallupkonsulenten. Meningsmålingen tog 14 dage, og 1029 personer blev spurgt: "Vil du stemme på CD, hvis Naser Khader blev formand for dette parti".

Fredag i sidste uge fik Joachim Nielsen en mail fra gallupkonsulenten, der undskyldte, at han i første omgang havde frarådet ham at gennemføre målingen. Han havde nemlig chokerende nyt: Tallene var fem gange så høje, som de havde forventet. 20 mandater til CD.

Meningsmålingen skal dog tages med visse forbehold:

"Det væsentligste forbehold er, om folk rent faktisk gør, hvad de siger, de vil gøre. Den kan ikke bruges til at sige, at Khader får så og så mange procent stemmer, hvis han stiller op til næste folketingsvalg. Men den kan bruges til at sige, at han er en populær mand, og at han vil trække nogle vælgere," fortæller Gallupkonsulenten efterfølgende til Information.

Begejstret CD-formand

Samme dag, som han får tallene, ringer Joachim Nielsen til formand for CD, Bjarne Møgelhøj, og fremlægger dem for ham. Formanden er begejstret. Hvis Khader virkelig vil skifte til CD, kan de vælte regeringen - det var lige det argument, han manglede til at overbevise den populære politiker. Han henvender sig til Khader, og en korrespondence mellem de to fortsætter hen over weekenden. I mellemtiden er Joachim Nielsen kommet i kontakt med Berlingske Tidendes Christiansborg-journalist Bjarne Steensbeck, der også er i løbende dialog med Khader. Søndag overbeviser journalisten Joachim Nielsen om, at han ikke skal udsende meningsmålingen i en almindelig pressemeddelelse, men lade Berlingske Tidende køre historien solo. Og Joachim Nielsen får også at vide, at den om tirsdagen vil få så fin en placering, at de andre medier vil tage den op.

"Så vil klaveret spille højere," som journalist Bjarne Steensbeck udtrykker det.

Medieforsker ved Århus Universitet Preben Sepstrup forklarer, at medierne holder af den slags undersøgelser, fordi de er så konkrete og gode til at sætte dagsordener:

"Det er meget naturligt, at medierne bruger de her meningsmålinger. De får et godt, konkret emne foræret, og de ved, at det nemt vil gå videre i fødekæden og bliver citeret, fordi det er så nemt at formidle," siger han.

Politisk jordskred

Tirsdag morgen rydder historien Berlingske Tidendes forside: Politisk jordskred med Khader som formand.

"Jeg synes, det er plat," er redaktør på Ugebladet Mandag Morgen Noa Redingtons kommentar til Berlingske Tidendes bærende historie.

"Meningsmålinger er interessante - særligt hvis de afdækker noget, der er relevant. Det her er et eksempel på, hvad man ikke kan bruge meningsmålinger til," siger han.

Journalist og tidligere spindoktor Niels Krause Kjær er ikke overrasket over dagens store nyhed:

"Meningsmålingen siger to ting. Det ene er, at Khader er en populær mand, og det andet er, at CD er et uddøende parti. Begge ting vidste vi i forvejen. Men hvis vi snakker iscenesættelse, så gør Berlingske Tidende jo bare det samme, som så mange andre gør. At meningsmålingen er foretaget af Gallup, gør at historien får relativ nem adgang til forsiden," siger han og fortsætter:

"Sådan har vi set det gang på gang i adskillige år. Jeg tror, vi ser en forside af den karakter cirka en gang om ugen".

Hvad nu hvis...

Allerede aftenen inden har Deadline varslet, at historien bliver en af morgendagens nyheder, og i løbet af tirsdagen er Bjarne Steensbeck og Naser Khader jaget vildt. Joachim Nielsen selv bliver ringet op af de første fem forskellige medier - nyheden driver nu gennem hele mediemøllen.

Medieforsker Preben Sepstrup giver ikke meget for en undersøgelse, der bygger på den form for hypotese:

"Vi kunne lige så godt spørge, hvad nu hvis Anders Fogh døde i morgen? Det bliver en leg for folk, og det er voldsomt meningsmanipulerende. Det kunne være en smule troværdigt, hvis Khader havde meldt sig ud af De Radikale og ind i CD. Den historie burde høre til den morsomme del af bagsidestoffet - ikke på forsiden," siger han.

Journalist på Berlingske Tidende Bjarne Steensbeck er ikke enig. Han mener, det er en 'kanonhistorie'.

"Det er en god og opsigtsvækkende historie, der kommer op og flyve, fordi der allerede har været kontakt mellem CD og Khader. Det er en historie, der fortæller om en unik politisk skikkelse, og så rejser den en politisk diskussion hos De Radikale," siger han.

Surrealistisk

I løbet af tirsdagen kan Ritzau desuden meddele, at en støttehjemmeside for Khader, som Joachim Nielsen også står bag, bliver saboteret, og at Anders And, Superman og Putin er blandt støtterne for, at Khader skifter parti.

Hovedpersonen selv, Naser Khader, afskriver scenariet med ham som formand for CD som "surrealistisk" og agter tilsyneladende ikke at skifte parti. CD's tidligere landsformand A.O. Andersen melder sin tilbagetrækning, da han mener, de gentagne henvendelser til Khader er udtryk for manglende respekt. Både over for CD og De Radikale.

Forløbet kulminerer i aftenens 22-nyheder på TV2, som har lavet deres egen Megafon-måling, der viser, at Nhaser Khader også er alle danskeres foretrukne radikale leder.

Tilbage sidder Joachim Nielsen, som synes, at hans 11.000 kroner var rigtig godt givet ud. Han har sat dagsordenen i hele mediedanmark og er kommet længere, end han nogensinde kunne med 1000 læserbreve.

"Min drøm var at vise, at der er en reel mulighed for at Danmark ikke skal ledes af VKO, og det synes jeg er gået i opfyldelse," siger han. Han håber da også, at Khader overvejer at gøre scenariet til virkelighed.

Og Khader, han er tilsyneladende også godt tilfreds. Dagen efter, da nyheden om hans popularitet som CD-formand allerede er gammel, udtaler han til Ritzau:

"Vi (De Radikale, red.) har ikke haft mulighed for at diskutere den seneste udvikling, men jeg kunne godt forestille mig, at vi tog det op på næste gruppemøde. Vi må diskutere, hvordan vi kan få det potentiale over på vores side. Det mest optimale ville være at lægge de to tal sammen - CDs og de Radikales. Så bliver vi nærmest det største parti".

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her