Læsetid: 3 min.

'Produktplacering er noget snavs'

Et nyt EU-direktiv, der vil åbne for produktplacering i danske tv-udsendelser, er under behandling. Regeringen og oppositionen står splittet i spørgsmålet, men nu får kritikerne af produktplacering opbakning fra uventet kant
22. august 2006

Frederik Preisler, direktør i reklamebureauet Propaganda McCann, kalder produktplacering for noget "snavs", som hører til i "kategorien for lumpne tricks og fiduser".

"Det er efter min mening en uhæderlig form for markedsføring, fordi det ikke vedgår, at det er reklame. Man forsøger at placere sig i en sammenhæng, hvor folk ikke er opmærksomme på, at man kommer buldrende med sine reklamebudskaber," siger han.

Ifølge Frederik Preisler er det dog en udbredt misforståelse, at forbrugerne ikke kan gennemskue, når de bliver manipuleret med. Derfor er produktplacering ikke bare en uetisk form for markedsføring. Det er også en dårlig en af slagsen.

"Den moderne forbruger er skeptisk og ved godt, at der bliver gjort alle mulige forsøg på at snige produkter ind alle vegne. For noget tid siden var jeg til en event, der var plastret ind i en bevidstløs form for 'I opfatter nok ikke, at vi brander jer med det her'. Jeg kunne bare sidde og tænke: 'Man merkt die Absicht und wird verstimmt'. Folk er for kloge til at lade sig narre af den slags," siger Frederik Preisler.

Som annoncør risikerer man derfor meget nemt, at strategien giver bagslag, mener han.

Den snavsede afdeling

"I og med at man bevæger sig ud i den lidt snavsede afdeling som markedsfører, så udsætter man sig samtidig for den risiko, at produktet lider skade, fordi forbrugerne siger: 'Hold nu kæft! Hvis denne her skuespiller skal sige Melitta-kaffe én gang til, så boykotter jeg Melitta-kaffe resten af mit liv'".

- Er det sådan, du personligt har det med det?

"Ja, jeg bliver stærkt irriteret over det, hver gang jeg selv støder på det".

- Men produktplacering er jo et meget udbredt fænomen navnlig i USA, det tyder vel på, at det kan betale sig?

"Produktplacering er et udbredt fænomen, fordi der er en udbredt misforståelse om, at det virker. Intentionen er at fremstille for eksempel en BMW som en super-dynamisk bil, fordi James Bond kører rundt i den. Men når det så kommer frem, at BMW har betalt 500 mio. for at få ham til det, bliver diskrepansen mellem James Bond og bilen jo voldsom og skingrende. Det resulterer i badwill frem for goodwill," siger han.

- Hvad mener du om EU-forslaget om, at produktplacering skal være tilladt i tv-udsendelser, hvis man tydeligt markerer det ved programmets start?

"Som sagt mener jeg, at forbrugerne allerede er klar over, at produktplacering kan forekomme. Så om man markerer det eller ej er ligegyldigt. Det ændrer ikke ved, at det kommer til at påvirke dem, der skal lave udsendelserne og deres muligheder for at gøre det ordentligt," siger Frederik Preisler.

Piller ved den kunstneristiske frihed

Han frygter en glidebane i retning af, at produkter i stigende grad vil komme til at påvirke indhold og handling.

"Det kan man roligt frygte, for vi har allerede set eksempler på det i film. Det er kedeligt, for dermed går man ind og piller ved den kunstneriske frihed hos både instruktøren, regissøren og manuskriptforfatteren," siger han og uddyber:

"Kan du forestille dig at sidde og skrive en ny dansk spillefilm og så få at vide: 'Lige meget hvordan du gør det, så skal du altså have placeret det her kaffemærke, den her taxa, den her hårtører plus en elektrisk æggekoger fra OBH? Det tror jeg kun, vi får dårligere film ud af".

- Det kan overraske, at du som reklamemand tager afstand fra det her fænomen, hvorfor gør du det?

"Altså, det er fordi, jeg stadig ikke mener, at man som reklamemand behøver at deponere enhver form for tænkeevne i pengekassen. Man må godt have en mening, selv om man nu beskæftiger sig med noget så ugudeligt som markedsføring. Og så er det jo fordi, jeg som reklamemand grundlæggende tror på, at man skal finde noget relevant at sige om sig selv, hvis man skal markedsføre sig".

Produktplacering er derimod mest af alt udtryk for en primitiv tankegang, der udstiller reklamebranchens fantasiløshed, mener han.

"Produktplacering handler jo i virkeligheden om at nasse på nogen, der har en bedre historie, fordi man ikke selv har noget fornuftigt at sige: 'Vi kan ikke selv, vi har ikke noget, der er noget værd i sig selv.' Det er det signal man sender, og det er i princippet det samme som at melde pas".

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Er det første gang du skal stemme til et folketingsvalg?
Vi giver alle førstegangsvælgere gratis digitalt abonnement under valget.

Tilmeld dig

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu