Læsetid: 3 min.

Projektilet der ikke prellede af

Den debuterende spillefilminstruktør Allen Coulters ambitiøse noir-mordmysterium 'Hollywoodland' tegner to portrætter, men kun det ene har saft og fascinationskraft
26. januar 2007

I Hollywood klatrer ingen ubemærket ned ad karrierestigen. Eller ustraffet for den sags skyld. Med samme selvfølgelighed, som medierne hylder de, der står på tinden og stråler af mere eller mindre berettiget selvtilfredshed, retter de deres spot mod de, som for længst har toppet og nu nærmer sig bunden eller afgrunden. At det samme gjorde sig gældende i 1950'erne, hvor Hollywoodland udspiller sig, antydes af denne avisoverskrift om et dødsfald med et indlysende ironisk islæt: "TV'S SUPERMAND, NU ARBEJDSLØS, BEGÅR SELVMORD."

Men døde den fallerede skuespiller George Reeves (Ben Affleck), hvis claim to fame var hovedrollen i tv-serien The Adventures of Superman (1951-57), vitterlig for egen hånd? Den kæphøje privatdetektiv Louis Simo (Adrien Brody) køber den ikke. Hollywoodland følger hans ensomme jagt på sandheden og opruller i et parallelt handlingsspor Reeves' korte karrierebane og sørgelige deroute.

Efter at have kradset lidt i overfladen opdager Simo, at Reeves havde en affære med Toni Mannix (Diane Lane), som er gift med MGM-studiets skruppelløse chef (Bob Hoskins). At denne magtfulde skikkelse er alvorligt syg, er ikke uden symbolsk betydning, for filmen udspiller sig i det sagnomspundne studiesystems sidste tid, og også titlen henviser til et Hollywood, som var engang - indtil 1949 lød det verdensberømte skilt på bjergsiden Hollywoodland.

LA's mørke steder

Der er intet at sige til, at skabere af kriminalfilm og -romaner bliver ved med at vende tilbage til Los Angeles i almindelighed og Hollywood i særdeleshed. Glitter og glamour er godt stof, bevares, men drømmefabrikkens sande attraktion kan sammenfattes i det knaldsorte lokale mundheld "go on vacation, leave on probation" ("Kom hertil som turist og tag herfra med en betinget dom").

Et notorisk korrupt politikorps og en selv efter amerikansk standard nådesløs konkurrencementalitet er to af de stærkeste vidnesbyrd om byens forrående karakter og evne til at vække menneskets mest basale og brutale instinkter.

Hollywoodland er betragtelig bedre end Brian de Palmas rodede og håbløst fejlcastede The Black Dahlia fra sidste år, men man mistænker Coulter for at tro, at byens mørke mytologi gør arbejdet for ham. Simo ligner mest af alt en mat afskygning af Jake Gittes, den tragi(komi)ske og afmægtige antihelt fra Polanskis mesterværk Chinatown (1974), og hans selvforskyldt kaotiske privatliv og gryende sjælekvaler når aldrig rigtig ud over det skematiske.

Affleck på rette hylde

Den store positive overraskelse er Ben Affleck, hvis begrænsede skuespiltalent mere end opvejes af, at han er helt rigtig i rollen som Reeves. Affleck er gjort af samme todimensionale stof som så mange populærkulturelle amerikanske helte: Vital og velproportioneret, flot, men ukarismatisk og tilpas personlighedsforladt til, at enhver rask dreng kan projicere præcis, hvad han vil over på ham. Ikke desto mindre har Reeves visse vindende karaktertræk, såsom en sund portion selvironi og talenter ud i den kvikke bemærknings kunst.

Resten af filmens energi kommer fra de mange kraftfulde birollepræstationer, især Diane Lane som alderstegen, men livfuld trofækone, Robin Tunney som Reeves' tragiske femme fatale af en kæreste og drukkammerat, samt Jeffrey DeMunn som hans joviale og forandringsforskrækkede agent. Endelig er det et begavet touch, at vi også ser, hvordan Supermans eksistentielle exit påvirker tv-seriens målgruppe. Tragedien berører Simos søn og hans jævnaldrende dybt og berøver dem en illusion. I bytte får de en skærpet forståelse af forskellen på fiktion og virkelighed. En vigtig lektie da ikke mindst for børn af Los Angeles.

* Hollywoodland. Instruktion: Allen Coulter. Manuskript: Paul Bernbaum. Amerikansk (Grand og CinemaxX i København samt CinemaxX i Århus)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu