JERUSALEM - Mens palæstinenserne gik til valg, var de uvidende om en afgørende forværring i deres dagligdag og om en hektisk aktivitet i de internationale organisationer her i byen. Både på FN- og EU-plan er man stærkt bekymrede over nye beslutninger fra de israelske myndigheders side, som yderligere vil isolere Østjerusalem fra Vestbredden og skade både hjælpearbejdet og den i forvejen hårdt ramte palæstinensiske økonomi.
Indtil nu har det ikke været helt umuligt for palæstinensere med identitetspapirer fra Vestbredden at tage rute 60 sydfra gennem en tunnel til Jerusalem. De skulle ganske vist passere et checkpoint, men der var sjældent hård kontrol, navnlig ikke for de internationale organisationers vogne. Det har været af stor værdi for palæstinensiske medarbejdere i FNs og EUs hjælpeorganisationer med kontorer i Jerusalem og for hele transporten af mennesker og varer, som i fremtiden skal igennem den nye 'grænseterminal' Gilo/300 i det nordlige Betlehem. Det vil uvægerligt betyde store forsinkelser og i værste fald, at medarbejderne og godset slet ikke kommer igennem.
Det er oberst Ofer Maytel, leder af det israelske forsvars kontor for koordination af civile bevægelser på Vestbredden, der har indikeret over for de lokale FN- og EU-kontorer, at denne tunnel fra den 2. februar vil være lukket for mennesker med Vestbreds-identitetspapirer, og at der i fremtiden kun vil være 11 terminaler for trafik igennem hele Sikkerhedsmuren, som adskiller Vestbredden fra Israel.
Kun fem overgangssteder
Specielt mellem Storjerusalem og Vestbredden vil der ske en betydelig nedskæring i antallet af overgangssteder til kun fem, og sydfra vil al palæstinensisk trafik skulle gå igennem Betlehem og en terminal, som jeg ved selvsyn i dag konstaterede slet ikke er bygget til at håndtere trafik af de mængder, som bliver resultatet af lukningen af tunnelen på vej 60.
I de internationale organisationer udtrykkes der stor bekymring over denne udvikling, som man sammenligner med isoleringen af Gaza, hvor checkpointet Erez fungerer som en egentlig grænsestation.
EU-kilder i Jerusalem siger, at man stadig håber gennem en protest på højeste plan at kunne forhindre denne beslutning, som endnu ikke er kendt for offentligheden, og som også blev afvist ved en henvendelse fra Information til det israelske udenrigsministerium.