Læsetid: 2 min.

Public selvbetjening

En sportsjournalist fra den tyske tv-station ARD blev anholdt, vejrmanden fik ændret sin hjemmeside og soap-chefen fik en næse
7. juli 2005

BERLIN - 'Marienhof' på tv-stationen ARD er en soap, som soap-serier er flest - en gruppe mennesker med glæder og sorger, kærlighed og had, i lyst og nød, fem gange om ugen, på 13 år.

Alligevel dukkede der jævnligt replikker op i serien, som virkede både dybe og dybt underlige:

"Jeg mener, at Tyrkiet har brug for en stærk partner, når det gælder menneskerettigheder og erhvervsliv. Og denne partner søger landet også, og sådan én er EU," konstaterede seriens tyrkiske grønthandler, Özgentürk, i en episode. I en anden episode blev der talt alvorligt om fordelene ved at dække sine gulve med tæpper:

"Lad os i det mindste udstyre lejligheden med tæpper - det har jeg altid tænkt på. Tæpper betyder mindre støv, de dæmper støj, ser fantastiske ud og hjælper vort afkom i deres første forsøg på at lære at gå."

Hvad der i første omgang virkede som et uskyldigt - omend komplet håbløst - manuskript blev i sidste måned afsløret som koldblodig skjult reklame.

Produktplacering

Den velanskrevne evangeliske medietjeneste EMD kunne efter flere års research afsløre, at produktionsselskabet bag 'Marienhof', Bavaria Film, tilbyder potentielle kunder at reklamere for synspunkter eller varer. Mod betaling har annoncører skrevet manuskripter om og placeret deres produkter i serien.

De to ovennævnte replikker blev betalt af henholdsvis Foreningen af tyrkiske Erhvervsfolk i Europa og den tyske tæppeindustri.

Hårdeste reklamefremstød købte lavpris-rejsearrangøren L'Tur. I hele 31 episoder våsede seriens medvirkende om fordelene ved billige afbudsrejser og benyttede sig flittigt af L'Turs kendte slogan - "Nix wie weg" (Intet som at komme væk, red.).

Pengene fra reklamerne brugte Bavaria Film bl.a. til at producere film, ARD's pris for en Marienhof-episode blev ikke billigere. Sorte penge og skjult reklame i en uskyldig soap; ARD var skandaliseret. I sidste uge tog tv-stationen, der er medejer af Bavaria, konsekvensen og afskedigede tre medarbejdere, mens Bavarias chef slap med en næse.

På samme tid kom den næste ARD-skandale frem: En af stationens velanskrevne sportsjournalister, Jürgen Emig, der samtidig er sportschef på regionalstationen HR i Hessen, har fået penge af flere sportsarrangører for at sætte netop deres arrangement på programmet.

Korrupt kendt par

Pengene indbetalte de til et eventfirma, ejet af hans kone. I alt menes parret at have tjent en million euro ved at skifte almindelige nyhedskriterier ud med egen vinding.

Også stationens vejrmand Jörg Kachelmann tog for sig. Kachelmann ejer et meteorologisk institut, der forsyner ARD med vejrnyt. Som afslutning på vejrudsigten viste han i årevis sin internet-adresse på skærmen. Først i sidste måned fandt ARD ud af, at hjemmesiden blev brugt som reklameplads for betalende virksomheder.

I dag er reklamerne pillet af, og så mangler vi bare at få at vide, hvorfor ARD's tv-kommissærer kører i sådan nogle flotte BMW'er, når deres britiske kolleger må rasle rundt i grimme, gamle øser.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her