Læsetid: 4 min.

Regeringen blåstempler porno i reklamer

Det er svært at opnå konsensus om, hvad der er acceptabelt, så derfor ingen lovregulering af porno i reklamer, lyder det fra forbrugerministeren
9. maj 2005

På den ellers hellige Store Bededag dumpede en husstandsomdelt reklametryksag fra autoreservedels firmaet Jari Auto ind gennem landets brevsprækker. Her kunne kunden så overveje billige sidespejle og forlygter og samtidig fornøje sig med billeder af en ung topløs kvinde med tre skumslukkere mellem sine spredte ben.

Men selv om flere muligvis fik helligdagskaffen i den gale hals, er der ikke noget at komme efter. Halv og helnøgne kvinder og mænd i seksuelle og semipornografiske stillinger må gerne optræde i husstandsomdelte reklamer.

Kun hvis brugen af porno bliver så grov, at den overtræder politivedtægten, er der lovhjemmel til at skride ind.

Det viser et svar fra forbrugerminister Lars Barfoed (K) til SF's ligestillingsordfører, Pernille Vigsø Bagge. Her forklarer ministeren også, at det er regeringens holdning, at lovgivning heller ikke er vejen frem.

"Jeg tvivler på, at det er muligt at opnå konsensus om, hvad der er acceptabelt, og hvor grænserne helt præcist skal gå. Derfor mener jeg heller ikke, at specifikke lovregler er vejen frem," lyder det fra forbrugerministeren.

SF's ligestillingsordfører, Pernille Vigsø Bagge, har blandt andet spurgt, hvad regeringen konkret har tænkt sig at gøre for at forhindre virksomheder og bureauer i at benytte porno og sex i reklamer, hvor hverken sex eller porno har nogen direkte relation til produktet. Men forbrugerministeren afviser, at der er brug for justering.

"Jeg mener ikke, at det er hensigtsmæssigt at indføre et specifikt forbud. Den nuværende regulering via markedsføringslovens generalklausul er efter min opfattelse den bedste måde at regulere dette spørgsmål på," skriver Lars Barfoed.

Børnereklamer

Pernille Vigsø Bagge undrer sig over, at forbrugerministeren blot afviser at gribe ind.

"Vores forslag er, at ministeren overfører tankegangen fra forbud mod brug af børn i reklamer, der ikke har relation til børn. På den måde kunne man ganske enkelt sige, at pornografiske billeder og nøgne mennesker kun bør optræde, hvor det er relevant for produktet. F.eks. i reklamer for kondomer eller nudiststrande," siger Pernille Vigsø Bagge.

Hun er dog ikke særlig overrasket over ministerens reaktion.

"Det er jo helt tydeligt, at han mener, at markedet skal have lov at agere, som det vil, og så betyder det ikke noget, at de kvindebilleder, vi præsenterer for børn og unge, er med til at give dem et helt forvrænget billede af kvinders position i samfundet," siger hun. SF vil nu fremsætte et beslutningsforslag til Folketinget om en opstramning af reglerne.

Projektleder på et nordisk pornografiprojekt ved Oslo Universitet Anette Dina Sørensen mener ikke, at man skal regulere lovgivningen, før man har valid forskning på området, der kan tale kvalificeret om påvirkningen af pornografi i det offentlige rum. Men hun er alligevel ikke i tvivl om, at grænsen for normal anstændighed er overtrådt i tilfældet fra Jari Auto.

"Det er klart over grænsen, fordi reklamen er husstandsomdelt, og modtagerne derfor ikke har mulighed for at vælge fra. Heller ikke på deres børns vegne. I reklamen bliver man præsenteret for stereotype roller, hvor kvinden bliver objektgjort med tydelig reference til det pornografiske univers," siger Anette Dina Sørensen.

Hun pointer, at samfundet står i en brydningstid, hvor etiske grænser er under opløsning.

"For bare fem år siden kunne man vælge pornografi til, nu er det nærmest umuligt at vælge det fra, men vi er nødt til at have noget mere viden om konsekvenserne af den udvikling, før vi beslutter os for, hvordan vi som samfund skal forholde os," siger Anette Dina Sørensen. Hun opfordrer dog folk, der har følt sig stødt af reklamen til at politianmelde den for at få retssystemet til at forholde sig til, hvornår grænsen er nået. I løbet af ugen vil en domstol i Oslo tage stilling til en lignende sag i Norge, hvor et magasin er blevet politianmeldt.

Det var i går ikke muligt at få fat i Jari Auto for en kommentar.

Fortryder tryksag

Hos Jari Auto i Herning fortryder man den husstandsomdelte reklametryksag. Det er en utænksomhed, forklarer de.

"Det er ikke noget, vi har gjort for at støde nogen. Jeg har hverken set det som værende pornografisk eller anstødende, for så havde vi aldrig lavet den reklametrykssag," siger Lars Schmidt, medejer af Jari Auto og idémand bag tryksagen.

Han pointerer, at landets husstande fremover ikke vil se letpåklædte damer i lumre positioner på husstandsomdelte tryksager fra Jari Auto.

Inspirationen til at sidespejle og forlygter står side om side med bare bryster kommer fra selve branchen. Lars Schmidt forklarer, at det er et meget kendt fænomen, at man inden for autobranchen i hele Europa bruger let-påklædte damer til at reklamere for sine produkter.

"Jeg havde slet ikke vendt den tanke, at børn ville få tryksagen i hænderne og at folk ville opfatte det som porno," siger han.

Der er tilsyneladende folk, som ikke er blevet stødt af reklametryksagen. Lars Schmidt beklager hændelsen, og forklarer, at der alligevel er kommet noget godt ud af mediestormen.

"Vi har fået mange nye kunder af den negative omtale denne trykssag har fået i medierne."

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her