Læsetid: 3 min.

Regeringen laver kovending på biobrændstof-spørgsmål

I løbet af få måneder er regeringen vendt på en tallerken og har nu accepteret brug af biomasse til transport. Eksperter kritiserer beslutningen, men politikerne skyder debatten til hjørne og satser på ny teknologi
17. februar 2007

Denne uge tog EU ifølge energiminister Flemming Hansen (K) et 'kæmpe skridt fremad', da energiministrene enedes om, at 10 pct. af transportsektorens brændstof i 2020 skal komme fra biomasse.

Det er blandt fagfolk på energi- og miljøområdet en stærkt diskutabel beslutning og en kovending i forhold til regeringens tidligere holdning. Regeringen har hidtil satset på at bruge biomasseressourcerne til el- og varmeproduktion i kraftvarmeværker frem for til at lave bil-brændstof af.

Det forklarede regeringen EU allerede i 2004, da Danmark blev pålagt at fastsætte mål for biomasse i transportsektoren Regeringen definerede et mål på 0,0 pct. og afviste dermed EU's forslag om to procent biobrændstof i benzinen ved udgangen af 2005 og 5,75 pct. i 2010. Af regeringens redegørelse om implementering af EU's biobrændstofdirektiv, dateret juni 2004, hedder det:

"Samlet set er biobrændstoffer næppe til større fordel for miljøet. Biobrændstoffer er ganske vist tilnærmelsesvist CO2-neutrale, men denne gevinst står langt fra mål med meromkostningerne. Det er således væsentligt billigere at reducere CO2-udslippet på andre måder."

Har forøget anvendelse

Regeringen beskriver, hvordan Danmark er nået langt ved brug af biomasse som brændsel i kraftvarmeværker. "Danmark har altså allerede i kraft af en bevidst politik forøget den samlede anvendelse af biomasse i energiforsyningen væsentlig mere, end biobrændstofdirektivet snævert anbefaler for transportområdet. Det har i Danmark været vurderingen, at nyttiggørelse af energiindholdet i biomasse kan ske mest omkostningseffektivt ved produktionen af el og varme."

Denne politik undergraves med den ny EU-målsætning om 10 procent biobrændsel i 2020, som er medtaget i regeringens udspil til ny energistrategi.

Venstres energiordfører, Lars Christian Lilleholt, siger, at det er nødvendigt med nye initiativer i transportsektoren, som i dag sluger 60 procent af det samlede danske olieforbrug.

"Hvis biomassen skal bruges i transportsektoren, kræver det et positivt samfunds- og miljømæssigt regnskab. Derfor skal vi satse markant på udviklingen af anden generations biobrændstof," siger han og henviser til, at regeringen har afsat 200 mio. kr. til udvikling af biobrændstof baseret på affald, halm og flis, og som han forventer vil have større bæredygtighed end førstegenerations-brændstof af afgrøder som hvede og majs.

Må spille på alle heste

Energiordfører Per Ørum Jørgensen (K), understreger, at man i bestræbelserne på at nedbringe CO2-udslippet også skal inddrage vand, vind og solenergi.

"Men i dag halter transportsektoren gevaldigt bagefter, derfor må vi gøre en indsats," siger han og afviser eksperternes kritik.

"Der er plads til både at satse på kraftvarmeværker og transportsektoren," siger han og understreger, at danske virksomheder kan få gavn af bindende mål for bioethanol på transportområdet, hvor vi er godt med i forskning og udvikling.

SF's Anne Grete Holmsgaard medgiver, at vi i dag får mere ud af at anvende biomasse i kraftvarmeværker, men understreger, at eksperterne fortsat strides om fornuften i at hælde affald i bilen frem for i kraftvarmeværket.

"På energiområdet har vi alternativer til biomasse ved både vind og vandenergi, men på transportområdet er mulighederne færre. I den bedste af alle verdener brugte vi al biomasse i varmeanlæg og satte skrappe normer for bilers brændstofforbrug," siger hun. Som verden ser ud mener hun dog, det er nødvendigt at satse på anden generations biobrændsel.

Også energiordfører Martin Lidegaard (R) erkender, at den mest effektive udnyttelse af biomasse sker på kraftvarmeværker, som der først og fremmest skal satses på.

"Men det afgørende er, at al biomassen udnyttes, og det sker ikke i dag," siger han og peger på, at teknologien kan vise sig at overhale EU-målsætningen inden.

"Hvis udviklingen af el-bilen overhaler tanken om at bruge bioethanol, bør vi droppe EU-målsætningen, som den er beskrevet i dag. Men vi må spille på alle heste, indtil vi kender mulighederne i 2020," siger han.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her