Læsetid: 3 min.

En ren foræring

Med Hans Edvard Nørregård-Nielsen som tourguide til de danske guldalderkunstnere i Italien
29. april 2005

Dengang i Italien er en regulær folkegave:

et kæmpeværk til ingen pris om de danske guldalderkunstneres ophold i Italien. Både de kendte og de mindre kendte er med, og derfor skriver jeg gerne under på Nørregård-Nielsens bøn om, at værket hurtigst muligt nedfotograferes til et håndterbart format som en praktisk guide til de danske guldalderkunstneres Rom.

Vi præsenteres for en god bid af Eckersbergs de bedste, men også sarte modelstudier som Alkyones drøm, som man ikke kan få øjnene fra, og det skyldes nok, at der er tale om meget mere end en løst henkastet skitse: "Lagenet hviler som et helt skoleridt i klassisk tegnekunst, så det skjuler det meste af legemet, men til gengæld fremhæver resten. Selv fødderne er fulde af køn og eksistens, men ovenover udfoldes hele personen som et vidunder i kød og blod."

C. W. Eckersberg har fokus på det antikke Rom, mens mange af hans elever fastholder det brogede og støjende romerske folkeliv med fest og ballade og katolsk hurlumhej. Blandt andre Wilhelm Marstrand, der propper sine malerier med så mange fortællende detaljer, at det truer med at ende i kaos. Det gør det nu ikke, for Nørregård-Nielsen udpeger med sikker hånd en ung kvinde med gult skørt, der danser i et af hans malerier.

Dansen optog Marstrand meget, forklarer han og tilføjer, at det hos Marstrand ofte er dansens glidende bevægelser, der forbinder billedets dele: "Derfor hopper hans danserinde (...) også som en lille lue, der er sluppet løs, og Marstrand lader penslen følge hende, som var den hendes partner."

Nyd livet i Rom

De danske kunstnere blev naturligt nok præget af dette livsglade Rom, og det lyser ud af deres værker, at de i bund og grund alle handler om det samme, nemlig om at gribe livet og nyde øjeblikket.

Det er Hans Edvard Nørregård-Nielsens store force som tourguide, at han ikke kun er kunsthistoriker, men også skønånd, hvorfor man slet ikke bemærker, hvor megen viden om kultur han poster på os. Før end vi ved af det, får vi også lige hilst på en stribe danske digtere, inden vi rund er turen af med det store europæiske udsyn, som omfatter digteren Keats, på hvis gravsten der står: "Here lies One Whose Name was writ in Water."

Det er de flestes med en enkelt undtagelse, nemlig hovedpersonens. "H.C. Andersen er ikke medtaget," står der omme i bogens personregister, men han er der. Flaksende i synsfeltets periferi som en skygge, der hakker solens stråler over, og som vrøvlende baggrundsstøj. En fyr, der med en fandens fart støvler byen rundt på kryds og tværs, mens han på hvert andet gadehjørne laver skitser af ting og sager på forhåndenværende papirstumper.

Ingen signorita

Nørregård Nielsen ved nemlig godt, at H.C. Andersen bare prøver på at slå tiden ihjel, indtil posthuset ud på eftermiddagen åbner, så han kan høre nyt hjemmefra om sit seneste teaterstykke. Også at denne Andersen hellere vil stikke hovedet i en spand koldt vand end kaste sig i armene på en varmblodig signorita. Det ligger nemlig alt sammen blotlagt i mandens tegninger og i den stenografiske dagbog, hvor han skælder og smælder og altid husker at notere, at han sover dårligt, har ondt i tænderne og vrøvl med fordøjelsen.

Og så er det altså, at Nørregård-Nielsen skal afgive sit bud på fænomenet Andersen, og det er han ikke meget for, da han véd, at de, der gør det, ender med at tegne et selvportræt.

Nørregård-Nielsens genistreg er, at han vender problematikken på hovedet og gør H.C. Andersen til et billede af os selv. Et skræmmebillede som det er godt at have i baglommen, når man foran sig ser en hoppende og smilende ung kvinde med udbredte arme og svingende gult skørt: Kom, hvisker hun. Kom til Rom, og kast dig ud i livet.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu