Læsetid: 2 min.

Respekt for film

Tv-stationer og filmselskaber har ikke den fornødne respekt for vores fælles kulturarv
6. oktober 2006

Jeg har en god og en dårlig nyhed. Den dårlige er, at der stadig er alt for mange eksempler på, at tv-stationer og filmselskaber behandler vores fælles filmarv helt og aldeles respektløst. Den gode er, at der findes organisationer som Danske Filminstruktører, der kæmper for sine medlemmer og indimellem sørger for, at de skyldige kommer til at betale for deres arrogance.

Senest er det Danmarks Radio, der har måttet indrømme, at de krænkede instruktøren Malene Vilstrup og hendes film Zafir, da de reklamerede for Melodi Grand Prix i filmbilledet. Desværre sker det alt for ofte, også på TV2, at man reklamerer for kommende programmer enten undervejs i en film, eller i samme øjeblik rulleteksterne begynder, hvilket ikke bare er møgirriterende for alle filminteresserede, men også respektløst over for værket og de filmarbejdere, hvis navne pludselig bliver svære at læse.

Principielt

Det sjove er, som vi før har skrevet her i avisen, at man for godt 10 år siden afsagde en principiel dom, der siden har været en rettesnor for instruktørers rettigheder i forhold til deres film. DR viste Sydney Pollacks Tre døgn for Condor på tv i en beskåret udgave, og det, nåede retten frem til, var en krænkelse af Pollacks ophavsret i forhold til sin film.

Dommen var vigtig, fordi den har kunnet bruges i alle senere tilfælde, hvor værker og kunstnere er blevet krænket. Alligevel forhindrer det ikke filmselskaber og tv-stationer i at gøre, hvad de har lyst til. Et andet nyligt eksempel på denne arrogante adfærd er Nordisk Film, der på dvd har skamferet Oscarvinderen Babettes gæstebud i en grad, så det gør ondt på både fotograf og instruktør. Og det sker kun et år efter, at Nordisk Film gjorde det samme med Ditte Menneskebarn.

Jeg siger ikke, at Nordisk Film gør det med vilje. Men at det kan ske to gange så tæt på hinanden med to historisk så vigtige film, bør mane til eftertanke hos Nordisk Film, der med sine 100 år i år forvalter en stor del af den danske filmhistorie. De har et ansvar for at gøre det på en anstændig og kunstnerisk forsvarlig måde ved at kvalitetskontrollere de produkter, de sender på markedet, og sikre, at publikum ser filmene, som instruktørerne ville have det.

I tilfældet Babettes gæstebud har instruktøren, Gabriel Axel, henvendt sig til sin fagforening, Danske Filminstruktører, der igen har henvendt sig til Nordisk Film for at få en forklaring. Jeg glæder mig til at høre den forklaring - og naturligvis Nordisk Films forsikringer om, at de vil gøre, hvad de kan for, at det ikke sker igen. Det samme kunne DR passende gøre.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her