Læsetid: 3 min.

Alle har ret til en god folkeskole

SF går ind for dialog med forældrene om skolerne med spørgsmål som: Hvordan styrker vi undervisningen? Hvor står det værst til med vedligeholdelsen? Hvordan griber vi problemerne med integrationen an?
25. august 2005

"Alle har ret til en god folkeskole" - med det slogan bød SF forældre og børn velkomne foran skolerne i København på en af de første dage i det nye skoleår. Målet med aktionen var at komme i direkte dialog med forældrene foran skolerne om spørgsmål som: Hvordan styrker vi undervisningen? Hvor står det værst til med vedligeholdelsen? Hvordan griber vi integrationsproblemerne an?

SF har selv præsenteret en detaljeret plan, og vi går konkret til værks, for debatten har været præget af alt for mange floskelagtige valgløfter uden indhold. Her og nu vil vi igangsætte en ambitiøs 7-punktsplan og bruge et større millionbeløb, der over en bred kam skal rette op på den københavnske folkeskole. Nogle stikord:

- Mere kvalitet i undervisningen. Der skal følges op på hver enkelt elev og igangsættes pædagogisk udviklingsarbejde, hvor kreative og håndværksmæssige fag skal indgå. Der skal ske en speciel indsats over for skoler, der klarer sig dårligt.

- Lærerne og lærergerningens status skal styrkes. Vi foreslår uddannelse i "klasseledelse", konflikthåndtering og fokus på tosprogede elever.

- God organisering af skolernes ledelse. Mere professionel ledelse. Lærernes tid skal bruges på eleverne.

- Moderne og sunde skoler. Renovering af bygninger, modernisering af legepladser og idrætsfaciliteter. Gratis økologisk mad som forudsætning for optimal indlæring.

- Social og etnisk indsats; Sprogtest, lektiecafeer, socialrådgivere på skolerne.

- Samarbejde med forældre og elever. Forældreansvar og mere skole-hjem-samarbejde.

- Mere demokrati og engagement for eleverne.

SF's plan står i skarp modsætning til eksempelvis Venstres løsrevne forslag om kanon og snærende detail-styring af undervisningen, der sig selv udtrykker en total despekt for lærernes faglighed. Det er en uacceptabel ensretning af undervisningen og et totalt brud med troen på, at lærerne selv kan vurdere, hvor langt eleverne er nået, hvor har de huller, og hvordan der skal sættes ind.

Skoledebatten i København har desværre været præget af dommedagsscenarier, hvor skingre vurderinger og dårlige skolehistorier svømmer som stimer i mediehavet, som min bedrøvede borgmesterkollega for skolerne formulerede det for nylig. En stor del af debatten har handlet om kvoter, og Albertslund har været nævnt utallige gange, hvor man tvangsfordeler de tosprogede elever, så man får et gennemsnit på cirka 31 procent tosprogede på samtlige skoler.

SF er helt enig i, at der skal være en god fordeling af børnene, men Albertslund er ikke København. Faktisk vil en konsekvent udført Albertslund-model i København betyde nedlæggelse af 12 skoler på sigt samt koste mindst to milliarder kroner i etablering af nye klasser og skoler.

Derfor har vi i stedet foreslået københavner-modellen, som socialdemokraterne på rådhuset har bakket op trods Ritt Bjerregaards lidt modstridende signaler. Modellen indebærer blandt andet en frivillig fordeling af tosprogede, transportordning, faglig opkvalificering af skoler med lav andel af tosprogede samt opsøgende arbejde og forældrenetværk.

SF lægger med vores plan op til en monumental satsning på skolerne nu - ikke mindst for integrationens skyld. Men skoleplanen må ikke stå alene. Indsatsen skal begynde allerede i daginstitutionerne. Derfor søsætter vi nu en af de mest vidtgående beslutninger i det kommunale landskab, der skal sikre en bedre integration allerede i daginstitutionerne. Først og fremmest får en række institutioner nu to ventelister, så vi får en bedre fordeling af børnene samtidig med, at vi bevarer forældrenes frie valg.

København har en stærk økonomi, og vi har råd til at prioritere børnene. Nu hvor København har skaffet pasningsgaranti til daginstitutionerne, er det på tide at komme folkeskolen massivt til undsætning. På rådhuset forhandler vi budget for tiden, og lad det være sagt med det samme: SF lægger kun stemmer til et forlig om Københavns økonomi, hvis folkeskolen får et gevaldigt løft.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu