Læsetid: 6 min.

Ringen som dvd-monument

Opera skal ikke filmes ærbødigt og neutralt. Det mener Uffe Borgwardt fra produktionsselskabet Cubus, der i øjeblikket filmatiserer Kasper Bech Holtens opsætning af 'Ringen' til dvd-udgivelse i foråret
4. maj 2006

Det er overraskende, hvor diskrete to store kameraer kan være, når Ragnarok går løs på scenen. I øjeblikket filmer produktionsselskabet Cubus Kasper Bech Holtens opsætning af Ringen i Operaen, og det indebærer, at de hver aften er på plads. Dels med kameraer i publikumsrummet, som man kan se længst fremme ved orkestergravens sider, men ingen tanke skænker, når det gør løs. Dels med for publikum usynlige kameraer i scenerummet, for som producent Uffe Borgwardt fra Cubus fortæller, er det der, man kan skabe dramaet og dybden i en forestilling.

"Traditionelt optager man udelukkende opera fra publikumsrummet. Man har forskellige kameraer, der laver totalbilleder og nærbilleder, som man så kan klippe sammen. Det store problem med det er, at fordi sangere skal synge ud til publikum i salen, så står de alle sammen på linje parallelt med scenens forkant. Når man tager billeder forfra, bliver det derfor altid af én person ad gangen. Man kan ikke få dem på linje, og det er svært at få dybde i billederne. Det bliver et hoved og så et andet hoved og så et totalbillede. Det bliver oplevet fladt."

"Med vores filmatisering af Ringen prøver vi at bryde med den fremgangsmåde ved også at placere kameraer i scenerummet. Billederne skal være medfortællende. Ligesom i en spillefilm, hvor klipperytmer og billedstørrelser understreger en stemning eller en handling. Skal man se kniven, lige før den bliver stukket i hjertet? Og skal man se reaktionsskuddet? Det er svært at skabe den slags drama, hvis man kun har billeder fra salen, og vi prøver med teknisk snilde, opfindsomhed og det nyeste inden for for eksempel fjernstyrede kameraer at skabe visuel dynamik. Hvis operafilmatiseringer skal være spændende, må man slippe den ærbødige, noble idé om at affilme på en neutral måde. Man skal ikke være neutral. Man skal gå ind og tage stilling og tilføre for dermed at give det et udtryk og en stil."

Ind i akserne og spillet

Uffe Borgwardt er uddannet producent fra Den danske Filmskole og driver sammen med sin far Peter Borgwardt selskabet Cubus, som er specialiseret i film og tv om musik og kultur. Selskabet står bag den første danskproducerede opera-dvd i form af filmatiseringen af Det Kongelige Teaters opsætning af Rued Langgårds Antikrist. Dvd'en har fået international opmærksomhed, både på grund af Staffan Valdemar Holms opsætning og den valgte måde at filmatisere forestillingen på.

Som Uffe Borgwardt fortæller, fik Cubus som noget exceptionelt mulighed for at filme til forestillingens generalprøver, og det gav netop den chance for at være på scenen, man altid drømmer om.

"Da vi filmede Antikrist, havde vi mulighed for at bevæge os på scenen. Pludselig er man blandt sangerne i stedet for at sidde i salen og kigge fjernt på dem. En historie udspiller sig jo mellem nogen. Personer forholder sig til hinanden og reagerer på hinanden. Kan man få kameraet ind i de akser og det spil, så bliver det meget mere nærværende og filmisk. Pludselig kan man genkende det, man kender fra filmmediet frem for teaterscenen, men der er en grænse for, hvor langt man kan gå. Publikum skal vænnes til, hvordan opera også kan se ud, og når man filmatiserer forestillinger skal billedsiden altid indrette sig efter lyden. Billederne må gerne være forførende, men ikke på bekostning af musikken og dramaet."

Som at filme fodbold

Ambitionen med filmatiseringen af Ringen er at skabe en spændende billedfortælling ved hjælp af mange forskellige kameraer. Hvad det mere nøjagtigt indebærer, vil Uffe Borgwardt ikke uddybe, for som han siger, ligger Cubus i konkurrence med andre selskaber om samme stofområde. Publikum må gerne se de originale løsninger på dvd'en, men konkurrenterne skal ikke have ideerne serveret endnu. En rundvisning bag Ragnaroks kulisser vidner om stor originalitet, men som en sand cliff hanger må denne artikels læsere vente med detaljerede afsløringer af opsætningens filmiske forløsning til dvd-udgivelsen.

Uffe Borgwardt vil imidlertid gerne mere overordnet fortælle om tilgangen til at filmatisere 14 timers Wagner-opera på scenen.

"Vi har ikke lavet storyboard til alle 14 timer. Det, vi gør, er at udtænke gode kamerapositioner for hver enkelt scenografi. Man kan sige, at det produceres lidt som en fodboldkamp, hvor der er mange kameraer til stede på én gang, og hvor hvert kamera er tildelt en rolle og nogle positioner. Der er altså udtænkt en plan og en stil, og så bliver det lavet live. Det centrale er at lave interessante billeder, og dem får man ved at være på de interessante og måske også overraskende steder ..."

Intenst spil

Hvor det er, har man til gode at opdage, men har man set Kasper Bech Holtens fascinerende iscenesættelse, ved man i hvert fald, at der er masser af både drama og detaljer at fange med kameraerne. Som Uffe Borgwardt siger, er det enestående at filme hans produktion både på grund af personinstruktionen og iscenesættelsen.

"For vores type billedfortælling er det afgørende, at sangerne kan spille skuespil, og at de kan gøre det med små virkemidler. Opera er normalt de store teatervirkemidler, men ikke her. Man kan se de mindste følelser. Sangerne er fuldstændigt inde i følelserne og handlingerne, og så bliver der ikke spillet med overdrevne virkemidler, men med en utrolig intensitet. Det er en oplevelse at komme tæt på med kameraet. I salen ved man ikke, hvor man skal rette teaterkikkerten hen, men vi får det hele med."

"Personinstruktionen egner sig til film, og samtidig er helheden meget effektfuld. Der sker hele tiden en masse. Vi behøver ikke tilføre noget. Det er et flot totalbillede, når et hus kommer frem med røg og brand, og der arbejdes meget med lys og farver. Men der er også mange detaljer i opsætningen, og når de er der, kan vi filme dem og bruge dem. Der er utroligt mange elementer at arbejde med."

Overvældende velvilje

Filmatiseringen af Ringen bygger på stor velvilje fra mange parter. Teknisk er det et stort puslespil at filme forestillingen, som har mange avancerede sceneskift. Det kræver mange folk at få til at fungere, og det er ikke indlysende at finde plads til et filmhold med utallige ekstra ledninger. Uffe Borgwardt har været overvældet over den positive modtagelse på teateret, hvor både scenografer, scenefolk og ikke mindst de medvirkende - alle har bakket op om projektet.

"Jeg tror, de fleste er meget stolte af produktionen og vil give den bedst mulige vilkår. Der er virkelig tale om et samarbejde med alle dem, der kunne have sagt nej. De medvirkende har for eksempel gjort en filmatisering mulig ved at gå sammen og blive medejere af projektet. Normalt skal man frikøbe alle kunstnerrettigheder, hvilket er meget dyrt. Her får kunsterne ikke noget fra starten, men de tjener siden på salget. Det er en risiko, som de har valgt at løbe, fordi de føler, at opsætningen skal bevares."

Økonomien ville heller ikke hænge sammen, hvis ikke Velux-fonden havde støttet produktionen. Den tredje Ring-cyklus (cyklus C) bliver master-optagelsen, men alle cyklusserne filmes til ekstrabilleder eller reparation. Det er et stort, tidskrævende og dyrt apparat, og efter optagelserne venter et halvt års omfattende klippearbejde - og så nye fremtidige dvd-udgivelser. Uffe Borgwardt vil gerne specialisere sig i at lave opera til dvd, fordi han mener, at mediet giver operapublikummet noget ekstra.

"Dvd er et godt medie for opera, fordi man kan få surround-lyd med. Tidligere har man mest lagt eksisterende tv-produktioner på dvd, men hvis man vælger at fortælle med et filmsprog, har dvd-mediet virkelig noget at byde på, som man ikke kan få andre steder. Det er meget spændende at arbejde med."

'Antikrist' er ude på dvd. The Copenhagen Ring udkommer i foråret 2007

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu