Læsetid: 4 min.

Ringen sluttet

Salem afslutter deres musikalsk særegne og litterært beåndede pladetrilogi med lige så meget fremdrift, ambition og fyrighed, som de søsatte konceptet med i 2002
23. april 2005

I 2002 lancerede det danske orkester Salem første del af sin himmelstræbende ambitiøse og noget så umondænt som dybt litterære (tør vi sige: filosofiske?) trilogi med albummet I Kicked A Dog, der mesterligt tematiserede lidenskabens mange skumle facetter. Udsendt på det lille Cope Records er det oplagt eksempel på, at anmelderroser nok er gode for den personlige forfængelighed, men uden den store betydning for pladesalget.

Så selv om de to masterminds bag Salem -gudesangeren Mikkel Risbjerg og den uforskammet inspirerede multiinstrumentalist Kasper No Behrens - sikkert kunne åbne en butik med alle de sprogblomster, de løbende overhældes med, kan deres pladesalg næppe ødelægge nattesøvnen hos mindre transcendente navne som

Saybia, Kashmir, Tim Chri-stensen og hvad tidens publikumskæledægger ellers går rundt og kalder sig.

Og det var svært at få armene ned igen, da de året efter fulgte den imposante debut op med det mindst lige så ærgerrige The Anatomy Of Pain, hvor de to herrer underkastede smertens - i bredest tænkelige forstand - anatomi en grundig undersøgelse, der udmøntede sig i en udgivelse, der elegant videreførte etterens såvel høje ambitionsniveau som dets umiddelbare karakter; man kan faktisk godt lytte til Salem som gemen pop, bare man er sig bevidst, at man dermed snyder sig selv for en kunstnerisk rutsjetur uden lige.

Og nu er vi så helt ude ved begejstringens yderste revle, idet Salem afslutter trilogien med lige så meget punch og nerve, thi From The Riverbank holder åndeløst og dødsforagtende stilen fra sine forgængere, samtidig med at den med vægtig prægnans behandler områder, der ind i mellem føles som en sørgelig mangelvare inden for den (post-)moderne kunst: glæde og lystfølelse.

Over stok og sten

At Salem er i stand til at tage livtag med så afgørende et eksistentielt felt siger noget om niveauet her, og man kan ikke andet end glædes over, at de trods den ringe opmærksomhed fra såvel massemedierne som publikums side har gennemført denne skønhedsåbenbaring.

De har nu stået fadder til et varieret, spændstigt og ofte frapperende værk, hvor de mange væsensforskellige sange 'taler' indbyrdes sammen uden på noget tidspunkt at spænde ben for hverandre!

Man suges ind i værket af et par molstemte strøg på en cello og så går det ellers løs med den mavesugende mariachi-vals "Melkhisedeks Wedding" og derefter ser Salem sig ikke tilbage. Det går over bakke, dal, stok og sten, så bare spænd sikkerhedsselen og sæt Dem ind i det toptunede køretøj Salem, thi a splendid time is guaranteed for all. Turen går netop ikke mod afgrunden, men mod illumination og indsigt.

Vi bøjer os i støvet over at værket er fuldbyrdet og ringen sluttet, thi det taler mod enhver sund fornuft, at Behrens og Risbjerg uden nævneværdig support alligevel har formået at føre det mest ambitiøse danske rockprojekt i det ny årtusind ud i livet. Tak - er kun et fattigt ord, men alligevel: Tak!

Referencer, spørger De nu? Tja, uden at ryste på hånden peger vi rask væk på parret Brecht/Weill i dets glansperiode, Ennio Morricone i spaghetti western-humør, Jacques Brel hen mod sidst

ningen, en ung og himmelstræbende Scott Walker, Jimmy Webbs mest himmelstræbende kompositioner, Lee Hazlewood i hans opfindsomme glansperiode, de uendelige musikalske referencerammer hos Serge Gainsbourg, Cohen/Spector-samarbejdet på Death Of A Ladies Man, Queen i det virkningsfulde hjørne samt Johnny Cash, når han var mærkeligst, mens der blandt hjemlige koryfæer høres ekkoer af Gustav Winckler, Lars H.U.G. og Baal!! Læg dertil en klynge svært definerbare inspirationskilder, således anes en svag em af mariachi, western (UDEN country!), off-.off-Broadway-musicals, diverse østeuropæiske folkemusikalske traditioner og jeg skal komme efter dig, skal jeg! Det svimler, gør det.

Gennemført æstetisk sus

Hele denne blændende visionære trilogi skriger på, at en fremsynet teaterchef (har vi en sådan herhjemme?) sætter sig ned med duoen, blidt vrider armene om på den og tvinger den (eventuelt i et sparringforløb med en ligeværdig poet) til at oversætte sangene til dansk, derefter parrer dem med en dramatiker på en Sven Holms niveau og til sidst omsætter hele lortet til et narrativt sammenhængende og visuelt opildnende trip i tre akter, thi det skriger det på.

Så skal De nok se denne signatur ile i teateret, som havde han manden med leen i hælene; det har han for resten i forvejen, hun er bare forklædt som pantefoged.

Nå, men til oplysning er der allerede tilknyttet projektet en visuel kraft ved navn Per 'Prik' Larsen, som gerne vil tituleres 'visual director', og han har ind til videre stået for de tre stemningsmættede og visuelt sammenhængende omslag, der afgjort højner nydelsen ved det gennemførte æstetiske sus, der gennemborer projektet fra første tone til sidste fade out. Må vi godt hviske ordene 'fino fino finkultur' uden partout at skulle stenes i bymidten af en flok tegneserielæsende metalrockere?

Mens vi venter på Holten

For Salem gælder det ind til videre om at bide tænderne sammen og for enhver pris fortsætte, for én af de nærmeste dage må en fremsynet teater-m/k'er - er du i den anden ende, Kasper Bech Holten? - simpelthen føle sig tvunget af den gode gamle indre nødvendighed til at forvandle dette episke drømmesyn til levende scenekunst.

For til sidst at citere vor rollemodel numero uno, gode gamle dronning Victoria, tør vi roligt fastslå, at "we are amused"! Indeed! Kan ikke vente til der atter kommer noget pålideligt ecstasy på markedet, for så er det bare at sende hustruen på kursus, parkere derrieren i divaneseren og lytte til hele trilogien i fuld længde og hi-fidelity. Så skal der sgu nok komme både billeder og farver på. That'll be the day. Yeah!

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu