Læsetid: 6 min.

I robåd med kurs mod Cannes

Interview. Producenten Sarita Christensen er på vej til Cannes som årets danske 'producer on the move'. Med sig har hun efter ni år hos Zentropa det nye selskab Copenhagen-Bombay som har fokus på originale historier til børn og unge
18. maj 2007

Producenten Sarita Christensen er på vej til Cannes som årets danske 'producer on the move'. Med sig har hun efter ni år hos Zentropa det nye selskab Copenhagen-Bombay som har fokus på originale historier til børn og unge.

"Undskyld, må jeg drikke resten af halvdelen af din øl?"

Producenten Sarita Christensen har prøvet at være på filmfestivalen i Cannes og befinde sig i yderkanten, hvor man står på nakken af folk for at få kontakt. I 1998 kørte hun pressematerialet om Idioterne til festivalen og så ikke meget andet end en minibus. Siden har hun været tilbage for at promovere Kashmir-dokumentaren Rocket Brothers og som producent af Anders Morgenthalers Princess. I år er hun af European Film Promotion valgt som en af de 21 producere on the move, der i samlet flok bliver promoveret på festivalen.

Sarita Christensen er glad for at være blevet spurgt, men hun ved endnu ikke, hvad hun skal bruge det til.

"Det er da meget fedt at være i en eller anden klub, men man starter jo forfra hver gang. Jeg har aldrig turdet tro, at den slags giver mig noget. Jeg har den indstilling, at alle omveje egentlig er en genvej. Man skal være indstillet på at gå hele den lange vej. Det er sådan en selvpinerisk mentalitet, men det er jo for at undgå, at jeg bliver skuffet. Jeg skal ikke tro, at nu er den der, for det er den måske bare overhovedet ikke. Men når det er sagt, så glæder jeg mig til at være en del af det. Cannes kan være meget anmassende, og jeg ser lidt producer on the move som et pusterum. Det bliver en mulighed for at møde nogle mennesker i et forum, hvor man ikke skal sælge sig selv og stepdanse mere end højst nødvendigt."

Umiddelbart virker Sarita Christensen ikke som den stepsælgende type. Hun lader til at have benene solidt på jorden, og hver gang snakken falder på originale historier og kreative processer, efterfølges den konkret af eksempler på selskabets overvejelser om betydningen af at arbejde på tværs af platforme og få realistiske estimater.

I Copenhagen-Bombays lokaler på Refshaleøen er det svært at forstå, at produktionsselskabet kun har otte måneder bag sig. I det ene store rum lader folk til at føle sig hjemme i det åbne kontorlandskab, hvor nogle få orange indslag og Anders Morgenthalers glasvægskontor omgivet af hylder med nips og figurer bryder det ellers overvældende indtryk af lys. I en paraplyvogn tager Sarita Christensens fire en halv måneder gamle baby sig en lur og bliver efterfølgende tuttenuttet af alle på vej til og fra kaffepauser.

I det andet store lokale arbejdes der intenst ved computere hele vejen rundt. Nogle få billeder på væggene signalerer, hvad der er ved at komme til live på skærmene. I et glasbur ligger de for børn velkendte figurer fra Danmarks Radios morgenflade, som har været med til at gøre morgenhår til et knæsat begreb blandt de mindste seere.

Historierne går først

Der er ikke noget at sige til, at Sarita Christensen virker glad, når hun viser rundt. Sammen med Anders Morgenthaler har hun, siden hun i maj sagde op efter ni år hos Zentropa, bygget det hele op fra grunden. Nordisk Film er kommet med som partner, og Copenhagen-Bombay er ifølge Sarita foran forretningsplanen. Selskabet er ved at vise, at der findes plads til originale historier til børn og unge, og som Sarita Christensen gang på gang understreger, er omdrejningspunktet historier.

"Det er vigtigt at have fokus på de historier, der fortælles, og ikke på, hvor meget, der skal omsættes for. Det skal altid være i den rækkefølge. Det var derfor, jeg gik ud af Zentropa. Jeg syntes, maskinen var blevet for stor og definerede indholdet, i stedet for at det var omvendt. Og det sker hurtigt, for hvis man vokser som firma, så skal der mere indhold ind. Vi har haft en overvældende start, hvor det hele er gået rigtigt hurtigt, men vi skal ikke være større nu. Vi skal fastholde det primære fokus og fortælle originale historier."

Sarita Christensen beskriver sin rolle som producer som en fødselshjælper. Hun bryder sig ikke om den ellers hypede term kreativ producer.

"Jeg synes, det er en hæslig titel. Enten er man producer, eller også er man ikke. For mig lyder kreativ producer ansvarsløst. En producer er ansvarlig for, at et projekt kan realiseres. Fra start til slut. Sådan er det bare. Kreativ producer, hvad er det? Hvem laver så resten? Jeg har ikke forstået det, og jeg ville aldrig kunne forholde mig til det, Anders laver, hvis jeg ikke havde hele det ansvar. Og hvis ikke han havde hele det kreative ansvar."

"Når jeg beskriver min rolle som en fødselshjælper, så mener jeg, at jeg skal hjælpe en idé på vej, så den får en god start og kan vokse sig større og blive et godt projekt. Jeg skal ikke ind og pille, og jeg tror, at jeg i min erkendelse af at ville værne om det og lade den kreative være den kreative får noget unikt. Jeg får noget hjerteblod, som jeg ikke ville have fået, hvis jeg begynder at diskutere, om det skal være den ene hovedperson frem for den anden."

Skabende relationer

I forhold til at finde de originale ideer understreger Sarita Christensen, at det for hende altid handler om personen. Den originale ide starter altid med det menneske, der har noget på hjerte.

"Originale ideer starter med et originalt menneske. Det kan næsten være hvem eller hvad som helst, men det handler om originale mennesker med lyst til at fortælle. Og så handler det selvfølgelig om kemi. Det her sted skulle gerne signalere en profil, som tiltrækker de rigtige mennesker. Folk, som vi passer med og omvendt. Hvis man kommer hertil, så skal det teamwork blive til noget, der er større end én selv. Det synes jeg, er meget vigtigt. Jeg vil gerne føle mig udfordret og føle, at jeg sidder i noget, der er større end mig selv. På den måde handler det meget om at finde de mennesker, man vil lave noget med og så se, hvor langt man kan komme med hinanden. Det vigtige er mennesket over for dig, for at udtrykke sig og skabe handler i høj grad om relationer."

Beder man Sarita Christensen beskrive landskabet for fiktion til børn og unge, definerer hun det helst ved at sige, at der har vist sig at være plads til Copenhagen-Bombay.

"I det ligger der vel et statement: Der er plads til originale historier. Der er plads til at lave ideer fra bunden. Der er faktisk også plads til, at nye talenter kan skabe sig et rum. Det kræver bare nogen, der laver kølleslag foran sig, og det kan vi være med til."

At landskabet i øjeblikket lader til at forandre sig med f.eks. B&U's bebudede flytning til Århus er ingen årsag til bekymring.

"Det kan måske give mulighed for at realisere flere projekter med flere mennesker, så det ikke bliver så stormogul-agtigt. Jeg synes, vi er i gang med at definere et marked, hvor jeg ikke en gang synes, at DR og TV2 er endnu, fordi de er så store. De er supertankere. Vi er bare en lillebitte robåd, og så er det lettere at sige: fint, vi har en ide. Vi eksekverer den og tager den hele vejen rundt for at se, hvad det univers kan. Det synes jeg, er fantastisk rart, for det er jo ikke en supertanker hver gang, man får en idé. Og det er derfor, vi synes, det er sjovt at producere her. Det er ikke så tungt, og det skal det heller ikke være. Ungerne er i princippet ligeglade med, om det er dyrt eller billigt, bare det er fedt."

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu