Læsetid: 3 min.

Der røg Tivoli

20. juni 2000

DANMARK HAR længe med tilbageholdt åndedræt og gasblåt hoved fulgt vort dyrebareste kulturelle klenodies skæbne, efter at Carlsberg for et halvt år siden satte det til salg.
Men nu kan vi ånde lettet op: Tivoli bliver på danske hænder. Så skidt med at de er nikotinplettede, og åndedrættet hvæser en smule.
Carlsberg sælger for 308 millioner kroner sin indflydelsesrige aktiepost i Tivoli til Skandinavisk Tobakskompagni og de nært beslægtede Chr. Augustinus Fabrikker.
Det betyder, at ideen om folkeaktier er skoddet. Forsikringskoncernen Alm. Brands drøm om at blive noget ved musikken er også lagt i aske, ligesom konkurrenten Bon Bon-lands hundeprutter er erklæret uønskede på Københavns fornemmeste adresse. Finansmanden Alex Brask Thomsens bud på 250 millioner var heller ikke nok, især ikke anstændigt nok.
Men når Tivolis administrerende direktør, Lars Liebst, i går serverede lagkage for medarbejderne,
var det ikke for fejre kurven, der blev givet til forsikrings-, finans og slikkronerne. Tivoli fester, fordi man slap for Mickey Mouse og gnaverens dollar.

DISNEY VAR fra starten udråbt som den værst tænkelige hovedaktionær i Kjøbenhavns Sommer-Tivoli. Vi så det for os: Tivoli Gardens-betjente i Fedtmule-uniformer, og koncertsalen malet rød med hvid bølge som reklamesøjle for Coca-Cola.
Men nej, nu har cigaretpengene sikret såvel danskhed som "respekt for Tivolis egenart", som det hedder i havens pressemeddelelse om den lykkelige begivenhed.
Glemt er, at Tivoli i konkurrencekampens hede allerede har solgt ud af egenarten ved at satse på større, højere og mere larmende forlystelser, ligesom haven har grebet til tematisering efter amerikansk forbillede. Orient-området byder således på køreforretninger, restaurantbesøg, souvenirsalg, arkitektur og personaleoptræden i koordineret eksotisk formgivning. Walt kunne ikke have gjort det bedre. Nostalgikere kan så trøste sig med, at ikke alle Disneys ideer har slået rod i Carstensens have. Mens Disney-parkerne af politisk korrekte grunde afstår fra at sælge alkohol, svinges fadøllet fortsat over disken i Tivoli. Men andet ville vel heller ikke være tænkeligt, med Carlsberg på pengekassen?
Og hvad nu med smøgerne? Samtidig med salget af Tivoli til tobakskompagniet åbner en amerikansk café-kæde sine to første forretninger i København - i røgfri lokaler. Men sådant nymodens, udenlandsk pjat skal næppe frygtes fra Tivolis nye hovedaktionær, der ifølge gårsdagens pressemeddelelse bygger på "en god og lang forretningstradition".
Bortset fra det: Ingen skal beskylde dette blad
(som i øvrigt ikke beskæftiger nære slægtninge til
Tivolis direktør) for at ville forbyde lovlige nydelsesmidler!

DET ER INGEN tilfældighed, at Skandinavisk Tobakskompagni nu har løst billet til karrusellerne ved Rådhuspladsen. For der er udsigt til tab på gyngerne.
Tobaksmonopolet retter hvert år for omkring 100 millioner kroner reklame mod især kvinderne og de, der prøver at stoppe. Men lige om hjørnet lurer EU med et forbud mod tobaksreklame. I 2001 forbydes udendørs skiltning for røg, og senest om fem år er al tobaksreklame væk i Danmark og resten af Unionen.
Tobaksbranchen plejer at sige, at reklamen alene flytter markedsandele fra det ene cigaretmærke til det andet, men selvfølgelig skal reklamen også skaffe erstatning for de 12.000 danskere, der årligt dør af rygning.
Derfor vil EU's planlagte mørkelægning ramme hårdt, og der er brug for andre veje at markedsføre ad. I udlandet har man blandt andet grebet til tøjproduktion med cigaretnavnet som bomærke.
DER ER tradition for, at giftfabrikanterne i Danmark støtter kunstlivet. Ølpenge har gennem tiderne holdt mangen en kunstner på benene, House of Prince har længe fyret op under Det Kongelige Teater, og Augustinusfonden har vist pekuniært storsind over for Tivolis Koncertsal.
Nu har Skandinavisk Tobakskompagni og Augustinusfondens investeringsselskab for en klatskilling svarende til tre års reklameforbrug på ubestemt tid sikret sig et sponsorat, en indirekte reklameplads og en bestemmende aktiepost i et folkeligt og uberygtet foretagende, der næppe bliver mindre interessant, når sydsvenskerne begynder at suse over Øresundsbroen.
Mens Tivoli således kan forblive på danske hænder, ser det sort ud for Carlsberg, der startede hele balladen ved at sælge ud for at købe op. Bryggeriet fik fat i et norsk, men ikke i det afgørende engelske firma.
Det næste bliver vel, at Heineken løber af med Danmarks nationaldrik.
Hvad udad tabes, må indad vindes. Ryg og rejs med rutchebanen, skandinavere! lieb

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu