Læsetid: 3 min.

Rosen fra Salvador

Den sydamerikanske musik bibringer jazzen særlige kvaliteter. I Jazzhouse var der inciterende bossa nova med sangerinden Rosa Passos. I Kongens Have tango-influeret musik med Erling Kroners bigband
7. juli 2005

Måske er det den generelle latinbølges skyld. I hvert fald var der en overvældende publikumsinteresse for at komme til at opleve den 52-årige, brasilianske bossa nova-sangerinde, Rosa Passos, i det helt udsolgte Copenhagen Jazzhouse tirsdag og onsdag aften. Kendt i bredere kredse herhjemme er hun vel stadig ikke, selv om hendes nye plade Amorosa er blevet vel modtaget. Men Passos er en eminent sangerinde, hvis menneskelige varme og musikalske glæde danner grundlaget for hendes fine fortolkningskunst.

Hun tog ikke Jazzhouse med storm, men med den brasilianske bossas helt særlige, vuggende, bølgende rytmefornemmelse og sit varme væsen. Og det fungerede rigtig godt fra starten. Allerede i koncertens andet nummer, en smuk jazzballade tonet i mol, opstod nogle øjeblikke, hvor hendes ansigts mimik sagde mere end det smukke portugisiske, vi var nogle, der ikke forstod, og hvor hendes pauser i fraseringerne og orkestrets hængende toner havde en stærk virkning. Passende nok var der stillet et lille rundt bord på scenen med en dug og smukke roser i en glasvase, og på et tidspunkt forærede hun én til en tilhører.

Intens bossasang

Samtidig kunne hun ikke dy sig for med hjælp fra orkestrets saxofonist, der fungerede som tolk, i tide og utide at fortælle publikum, hvor højt hun elskede os samt lovprise sin søn, bassisten i orkestret, for hans musikalske evner. Det blev lidt enerverende i længden, men skal ikke skygge for, at Passos, der oprindeligt kommer fra Salvador i Nordøstbrasilien, sagtens kan bære at være et verdensnavn, som viderefører af nogle af de dyder, som Joao Gilberto og Antonio Carlos Jobim skabte med bossa novaens gennembrud i begyndelsen af 1960'erne.

Især koncertens første og bedste sæt gav prøver på dette. For uanset at hendes medbragte kvartet med Hélio Alves (klaver), Celso de Almeida (trommer), Rodrigo Ursaia (tenorsax og fløjte) samt sønnen Paolo Pauleli (bas) spillede aldeles glimrende og også i flere tilfælde bevægede sig i retning af jazz eller brasiliansk funk og pop med stor dynamik og dygtighed, så var koncertens intense skæringspunkt, da Rosa Passos midt i første sæt tog sin akustiske guitar frem og i nogle få numre alene eller med ledsagelse af bas eller trommer leverede den smukkeste og mest intense bossasang og puls hørt længe i Jazzhouse.

Tango for bad people

En anden sydamerikansk genre, der også er repræsenteret ved denne festival, er den argentinske tango. Den bliver i aften (torsdag) taget under kyndig behandling af henholdsvis Richard Galliano og Silvana Deluigi, men herhjemme kan vi også.

I Kongens Have inden regnen korrumperede koncerten, hørtes en veloplagt Erling Kroner (basun) med sit New Music Orchestra, afløseren for hans gamle Bejibom/Kroner Bigband. Kroner, der har et dybt kærlighedsforhold kørende med den moderne jazztradition ikke mindst Charlie Mingus, er også en lidenskabelig kender af tangomusikken, som han har indføjet i sit jazzunivers. Og til lejligheden havde han akkordeonspilleren Kurt Larsen som solistisk gæst.

Det swingende lystigt fra start, og flere af Kroners danske og svenske musikere krydrede musikken bl.a. Kasper Wagner (altsax), Ed Epstein (barytonsax) og Pernille Bévort (tenorsax). Men de mest indtrængende passager opstod med Larsen i de tangorelaterede stykker bl.a. "Tango For Bad People". For i Larsen har vi en musiker, som ikke hævder sig ved fejende virtuositet, men som kommer dybere i stoffet end så mange andre med sin rolige, melodiske autoritet. Og en herlig lyd blander sig, når jazzbigband og akkordeon finder sammen.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu