Læsetid: 3 min.

S-uro over Femern-bro

Socialdemokraterne støtter stadig Femern-bro, men flere folketingsmedlemmer går nu imod partilinjen. Ifølge en kilde er der stemning for at kræve, at Tyskland bærer 50 procent af den økonomiske risiko
Socialdemokraterne støtter stadig Femern-bro, men flere folketingsmedlemmer går nu imod partilinjen. Ifølge en kilde er der stemning for at kræve, at Tyskland bærer 50 procent af den økonomiske risiko
13. juni 2007

Som om det ikke var svært nok at overbevise tyskerne om Femernbroens fortræffeligheder, ser det nu ud til, at Socialdemokratiets støtte til en bro til Tyskland over Femern Bælt vakler.

Information har talt med en række socialdemokratiske folketingsmedlemmer, og særlig blandt partiets jyske folkevalgte er der modstand.

"De må have fået sommerkuller i Trafikministeriet. Det er jo fuldstændigt skørt at proppe en uønsket bro ned i halsen på tyskerne," siger Bjarne Laustsen (S), folketingsmedlem for Nordjyllands Amtskreds.

Han mener slet ikke, at der er brug for en bro over Femern Bælt og understreger, at Socialdemokraterne kun har lavet en principbeslutning om støtte til projektet.

"Der er grund til, at vi tager den alvorligt op til genovervejelse," lyder Laustens opfordring.

Andre prioriteter

Også Kim Mortensen, S-folketingsmedlem for Ribe Amtskreds, er betænkelig ved Femern-projektet.

Han ser helst, at der tænkes i helt nye baner.

"Det her er ikke nogen god trafikal løsning, især ikke for det syd- og vestjyske," siger Kim Mortensen.

Anne-Marie Meldgaard, S-folketingsmedlem for Århus Amtskreds, er bekymret for, at Danmark kan ende med at stå for hele statsgarantien på de omkring 31 milliarder, som broen vil koste. "Jeg vil under ingen omstændigheder stemme for forbindelsen, hvis den skal være rent dansk finansieret. Derudover er der en række andre trafikale afgørelser, der skal være på plads," siger Anne Marie Meldgaard, der blandt andet nævner Lillebæltsbroen og Vejlefjordbroen samt behovet for en afgørelse om en eventuel bro mellem Århus og Kalundborg over Samsø.

Ikke mindst Samsø-forbindelsen er de seneste dage rykket tættere på og kan, ifølge Jyllands-Posten, ende med at overhale Femern indenom.

Formanden for de danske regioner, Bent Hansen (S), er med opbakning fra samtlige borgmestre i Midt- og Nordjylland så sikker, at han satser på en aftale om at bygge Samsø-broen inden to år.

Magnus Heunicke, Socialdemokraternes trafikpolitiske ordfører, afviser at blande de to bro-diskussioner sammen. "Der kommer ikke en eneste skattekrone i Femernforbindelsen, så den vil ikke stå i vejen for, hvad man ellers vælger at investere i," fastslår han.

EU-støtte

Samsø som bropille eller ej. Der stadig lang vej til en aftale med Tyskland om byrdefordelingen i forbindelse med Femern. Og imens tikker uret mod sidste frist støtten fra EU, der udløber d. 30 juni. Anne Marie Meldgaard mener ikke, at de danske politikere skal lade sig stresse og træffe forkerte beslutninger. "Og lad os nu se, hvor meget EU ender med at ville betale," siger Anne Marie Meldgaard.

Jylland-Posten skrev i weekenden, at Danmark ikke skal føle sig for sikker på EU-støtten, da broen ligger i konkurence med en række andre projekter. Ifølge Dan Jørgensen, medlem af Europaparlamentet for Socialdemokraterne, tyder alt dog på, at EU vælger at spytte i kassen. Han er stærk tilhænger af broen, og husker sine kollegaer fra det jyske på, at broen fra Rødby vil tjene penge, der også kommer hele Danmark til gode. "Så må man undgå fristelsen til at tænke regionalt egoistisk," siger Dan Jørgensen.

Fælles statsgaranti

Magnus Heunicke, Socialdemokraternes trafikpolitiske ordfører, ville i går ikke kommentere spørgsmålet, om partiet vil acceptere en aftale, hvor Danmark påtager sig hele statsgarantien. "Vi har endnu ikke hørt noget konkret fra ministeren om forhandlingerne i Tyskland, og det er ikke tidspunktet for at føre forhandlinger i pressen," siger Magnus Heunicke.

Men det tyder på, at tyskerne skal vise større betalingsvilje, hvis transport-og energiminister Flemming Hansen (K) skal hente socialdemokratisk støtte til en aftale med tyskerne. En central kilde i Socialdemokratiet, som Information talte med i går, vurderer nemlig, at der er flertal i gruppen for at stille som betingelse, at Tyskland garanterer halvdelen af anlægsomkostningerne ved en Femern bro.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu