Læsetid: 4 min.

Så naturligt som det pure guld

Aqua d'or, Kildevæld og Evian har forvandlet vand til guld og fået verdens borgere til at bruge 600 milliarder kroner på flaskevand hvert år. 'De skovler penge ind', siger vandekspert, der kalder det et eksempel på, at man kan bilde folk hvad som helst ind
7. april 2007

Er forbrugere dumme, eller er vi bare utroligt lette at narre? Det spørgsmål dukker op på nethinden, når man hører, at danskerne årligt drikker over 150 millioner flasker vand. Ikke det vand, der er sundest, og som strømmer ud af hanen for tre øre per liter, men det vand, der indeholder mange flere bakterier og er 600 gange så dyrt. Men som til gengæld kommer i nydelige plasticflasker.

Millioner af disse vandflasker bliver kørt tværs over Europa i CO2-udspyende lastbiler. Miljøfolk kalder det regulært vanvid, og Miljøstyrelsen råber op om det voksende bjerg af plasticflasker, som danskerne smider ud til forbrænding. Alligevel stiger salget af vand på flaske hurtigere end næsten noget andet i brug-og-smid-væk-samfundet. Hvorfor i alverden køber vi så meget flaskevand?

"Vand er blevet en livsstil. Forbrugerne søger i disse år efter nye produkter og oplevelser, der kan berige deres liv - og her er kildevand blevet et naturligt midtpunkt," skriver Aqua d'or, der leder salget af kildevand i Danmark, i sin reklameavis WaterNews.

Aqua d'or betyder 'vand af guld'. Firmaet omsatte sidste år 170 millioner kroner i et land, hvor noget af verdens reneste vand kan tappes fra vandhanen næsten gratis. Samme år sammenlignede Københavns Energi 14 mærker flaskevand og 12 forskellige prøver af drikkevand og kom frem til, at postevandet indeholdt færrest bakterier. Otte af de 14 typer flaskevand overskred kvalitetskravene for drikkevand.

Men som Aqua d'ors grundlægger, Allan Feldt, skriver i en leder i sin reklameavis:

"Vand er jo ikke bare vand. Ægte naturligt mineralvand fra den jyske hede, fyldt med mineraler og med en afrundet smag, er noget unikt på markedet."

Ordet 'naturligt' kan findes 16 gange på avisens fire sider. Under overskrifter som 'Vand som oplevelse' og 'Smart, moderne og på café!' og ved siden af en artikel om en ny Disney-vand, der gør det muligt "også at købe vand, hvor emballagen appellerer til børn."

De unge, smukke og rige

Det handler om fortællinger. Om image, om historie og om, at kildevand klinger af noget sundt, helbredende og oprindeligt. Kildevand er blevet et produkt med høj status, fortæller ernæringsøkonom og sekretariatsleder i forbrugerorganisationen Familie & Samfund, Annette Johansen.

"Det er moderne at have en flaske vand med overalt, og den må gerne have det rigtige design. I reklamerne bombarderes vi med, at de unge og smukke drikker Kildevæld, at Evian er for de intellektuelle, og at Voss er for dem, som vil sende et signal om, at penge er uden betydning," siger hun.

Industrien satser hårdt på at overbevise os om, at vi skal købe så meget flaskevand som muligt. Det lykkes så godt, at der globalt bliver solgt mest vand på flaske i netop de lande, hvor postevandet er rent. Alene i Storbritannien svarer den årlige CO2-udledning fra transport af vandflasker til 6.000 husstandes årlige energiforbrug. Ifølge International Bottled Water Association vil man drikke 167 milliarder liter kildevand på verdensplan i 2008.

Men ifølge Annette Johansen er der absolut ingen grund, hverken sundheds- eller miljømæssigt, til at købe kildevand på flaske. Og det ægte, naturlige kildevand fra den jyske hede appellerer heller ikke til hydrogeolog Jørgen Krogh Andersen fra Dansk Vand- og Naturcenter, som rådgiver om drikkevand. Han har arbejdet med vandkvalitet i 25 år og finder intet belæg for at sige, at kildevand er sundere.

"Der er ingen undersøgelser, der viser det, men alligevel kan man binde folk det på ærmet. De firmaer, der sælger vand, har brugt masser af penge på markedsføring. Du ser jo ikke flotte reklamer for vandværksvand, selv om det er meget renere. Jeg tror ikke, at firmaerne reelt vil påstå, at deres vand er af bedre kvalitet end vandværksvandet," siger han.

'De skovler penge ind'

Men det er lige præcis, hvad Aqua d'or vil påstå.

"Når vi forbrugere skal betale for vandet, så vil vi faktisk gerne give lidt mere og få rent og naturligt vand og gerne i en lækker emballage. Vi foretrækker det naturlige mineralvand fra en kilde frem for det, der kommer fra en storbyhane og en isterningemaskine, som jo ikke har det bedste ry," skriver guldvandsproducenten i WaterNews.

Det har bare intet på sig, at storbyvandet ikke er godt nok, siger Jørgen Krogh Andersen.

"Alt vandværksvand i Danmark kommer fra grundvandet og er underlagt meget strenge krav i drikkevandsbekendtgørelsen, mens flaskevand tværtimod går under et regelsæt for fødevarer. Du kan altså sælge flaskevand med mineraler, der ikke er tilladte i drikkevand, og salte der giver smag, men som ikke nødvendigvis er sunde," siger han.

Samtidig peger Jørgen Krogh Andersen på, at blødgørere i plastic kan smitte af på vandet, og at det bestemt ikke er sundt. At firmaer dermed har held med at tage mange penge for et ringere produkt end det, man kan tappe stort set gratis fra hanen, ser han blot som et bevis på, at man kan bilde folk hvad som helst ind - hvis man har de rigtige penge i ryggen.

Men hvorfor accepterer vi, at vand på flaske er dyrere end benzin? Hvorfor betaler vi uden problemer mere for en halv liter vand, end vi gør for en liter mælk? Ifølge Annette Johansen hænger det sidste sammen med, at mange køber vand for penge, de har afsat til 'det løse', mens mælk er en del af et samlet indkøb af fødevarer, der ikke må koste for meget.

Under alle omstændigheder er prisforskellen på mælk og vand meget sigende, mener Jørgen Krogh Andersen.

"Det er jo fuldstændigt vildt, når man tænker over det. Det viser bare, at der er nogen, der skovler penge ind. Men det er selvfølgelig også derfor, de har råd til at markedsføre det så effektivt."

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu