Læsetid: 5 min.

En sælgers salgstale

Det føltes næsten som en genudsendelse fra 2001. Dengang var scenen København og omstændighederne var Orklas overtagelse af Det Berlingske Officin i 2001. Dengang dukkede der en nydelig udlænding op i København. En nord-mand ved navn Heyerdal. Han kom fra et firma, der hedder Orkla, som lige havde købt Det Berlingske Officin. Og han skulle berolige den danske nation i almindelighed og medarbejderne på Berlingske i særdeleshed
3. juli 2006

Genudsendelsen fandt sted søndag eftermiddag i Oslo, hvor en nydelig udlænding - en brite - sad og beroligede den norske nation i almindelighed og de ansatte i Orkla Media i særdeleshed. Den 58-årige britiske mediefinansmand David Montgomery er i gang med at købe Orkla Media, og han mødte først skeptiske tillidsrepræsentanter, dernæst en venlig norsk presse tilsat tre tilrejsende danskere i en kæmpemæssig balsal på SAS Radisson Hotel.

"Selvfølgelig skal aviser drives som en forretning, men de skal have fuld frihed til at drive journalistik. Ytringsfrihed og en fri presse er naturligvis en vital del af demokratiet. Jeg har slet ikke i sinde at sælge hverken lige med det samme eller om nogen år - jeg er 'in it for the long term'. Jeg har bedt samtlige lokale administrerende direktører om at blive i deres job. Jeg vil give dem så stor selvbestemmelse som muligt. Aviser tilhører samfundet - sådan nogle som os er kun midlertidige bestyrere. We are temporary stewards," sagde David Montgomery.

Flankeret af den lokale presserådgiver fra det multinationale kommunikationsfirma Hill & Knowlton fortalte han med lavmælt irsk stemmeføring, hvorfor hans firma Mecom er i gang med at købe Orkla Media - og dermed Det Berlingske Officin, der kontrollerer cirka 4o procent af det danske avismarked. Det er fordi, Orkla Media passer perfekt ind i hans strategi, som er at skabe "en stor og stærk europæisk avis-gruppe". Indtil videre omfatter gruppen et par tyske aviser og en hollandsk avisgruppe. Den irske del af Mecom blev solgt efter 20 måneder med en fortjeneste på næsten 20 millioner pund.

Ikke tid til detaljer

Men når det kom til detaljer og planer, var David Montgomery stærkt tilbageholdende. Og det er der en væsentlig grund til. Han har nemlig ikke købt endnu - og har ifølge Berlingske Tidende fået 14 dage til at skaffe pengene til salget.

Hvor mange penge er der ingen der ved. Der tales om 6,5 milliarder i en kompliceret handel, hvor sælgeren - Orkla - bliver en del af køberen ved at købe sig ind i Mecom. Et succesrigt køb af Orkla vil gøre Mecom fem gange større, end den er nu. Så Montgomery er midt i sit livs vigtigste handel - og møderne i Oslo var en del af finansieringsprocessen.

Det var en sælger, der sad oppe på podiet Han var helt bevidst om, at et enkelt forkert ord kunne forpurre handelen. For investorernes tillid til ham handler også om, hvorvidt han kan gebærde sig vel i forhold til den norske offentlighed og de mere end 6.000 medarbejdere i Orkla Media.

Brutal mediechef

Den tidligere chef for The Mirror Group er næsten enstemmigt blevet beskrevet som en brutal mediechef, der kan få temperaturen i et rum til at falde adskillige grader bare ved at træde ind i det. I Oslo var hans mission at berolige, at understrege at han er publicist og journalist og at få de lokale danske og norske tvivlere - specielt blandt medarbejderne - til at stikke piben ind.

Norske nordmænd fra Norge har besluttet, at de ikke kan lide David Montgomery. Ikke så meget fordi han formentlig er - og ligner - en bisse. Men mest fordi han ikke er norsk. I den hede debat om Mecoms mulige overtagelse af Orkla er der en massiv portion dobbeltmoral, skriver to norske kommentatorer. Professor Viktor D. Norman fra Handelshøyskolen i Oslo beskriver i lørdagens Dagens Næringsliv, "de totalt forudsigelige og negative" reaktioner fra den norske redaktørforening, Orkla-tillidsrepræsentanterne, den norske kulturminister Trond Gidske (som har raslet med sablen og truer med at fratage Orkla-aviserne den vitale norske statsstøtte) og tidligere statsminister Kåre Willoch (som er bekymret over udlændinges indflydelse på den norske meningsdannelse).

"Det kan da godt kan være," skriver professoren, "at Mecom lover stort afkast og vil gennemføre nedskæringer for at opnå det. Men det er ikke noget specielt for Mecom," skriver professoren. Man havde de samme indvendinger mod Orkla, da de begyndte at købe sig ind i mediebranchen. Det andet store norske medieselskab Schibsted er et børsnoteret selskab og tjente i 2005 en milliard - og gjorde det bl.a. ved hjælp af voldsomme nedskæringer på Oslo-avisen Verdens Gang. Den norske A-presse har skåret 10 procent af staben væk og tjente i 2005 en kvart milliard. Og den med den norske meningsdannelse og udlændinges indflydelse på den giver han ikke meget for.

"Sandheden er jo," siger Victor Norman, "at der knapt findes en mening i Norge, som ikke har sine rødder udenfor landets grænser."

Chefredaktør Trygve Hegnar på Finansavisen skriver i lørdagsavisen under overskriften 'Lenge leve dobbeltmoralen', at når tillidsfolkene på Orkla siger, at Montgomery "går ind i medieselskaber, der kan effektivisere betydeligt ved at skære ned på omkostningerne", er det så ikke - uha-uha - lige præcis det, som Orkla har gjort i Danmark og Polen?

David Montgomery fortalte, at han har "specifikke planer" for, hvordan truslen fra de nye gratisaviser i Danmark skal tackles. Hvad de går ud på, vil han (naturligvis) ikke fortælle. Han har fuld tillid til Det Berlingske Officins "dygtige lederskab".

Han hverken kan eller vil kommentere, om han vil sælge Berlingskes aktier i Jydske Vestkysten og de Bergske Blade, men da han understregede, at han ikke havde planer om at sælge nogen aviser, tilføjede han dog, at det måske ikke gjaldt for det, der på engelsk hedder 'minority positions' - altså at han kun er interesseret i de aktiviteter, hvor han har fuld kontrol.

Han understregede igen og igen, at investorerne i Mecom er pensionsfonde, langtidsinvestorer og ikke venture-kapitalister med forventning om et hurtigt og stort afkast.

Missionen lykkedes

Det var en gammel rotte i faget, der optrådte på pressemødet i Oslo. Og hans mission lykkedes - måske. Tillidsperson Carina Johansen fra Orkla sagde efterfølgende, at det hele lød meget beroligende, men de dog stadig var i tvivl om, hvorvidt Montgomery ville holde sine løfter. Ifølge beskrivelserne fra Fleet Street - f.eks. i The Observers portræt af ham den 16. april - beskrives han som en mand, der er kendt for at rende fra sine løfter.

Men der var heller ingen tvivl om, hvem hans største forbillede er. Han har arbejdet for Rupert Murdoch og beundrer hans dygtighed og initiativrigdom.

Og han skyndte sig at sige, at Rupert Murdoch var en publicist, der - til trods for, at The Times aldrig havde været en god forretning i de 20 år han havde ejet den - ikke havde lukket den. En karakteristisk bemærkning på et pressemøde, der handlede mere om at sælge end at købe.

Montgomery skulle sælge sig selv og sit koncept. Spørgsmål og svar handlede i udpræget grad om, hvor længe han ville beholde de aviser, som han nu var i gang med at købe. Altså hvornår han ville sælge dem igen. Og selv om David Montgomery gjorde alt, hvad der stod i hans magt for at præsentere sig som publicist, så var det først og fremmest en investor, der både forsøgte at sikre sig ejerskabet en stor skandinavisk mediekoncern - og pengene til at købe den.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu