Læsetid: 3 min.

Er sagen landet?

2. februar 2001

DET TOG DET meste af en måned, før trafikminister Jacob Buksti havde nogen kommentarer til Informations artikler om Havarikommissionen for Civil Luftfart i serien Hård landing.
Da han – efter at både han selv og hans embedsmænd havde afvist at lade sig interviewe – omsider gav lyd fra sig i et debatindlæg her i avisen 15. januar, var hovedbudskabet, at »Der må og skal samarbejdes«.
Man forstår på indlægget, at den – i efteråret afskedigede – chef for Havarikommissionen, Jørn Madsen, samarbejdede for lidt med flyselskaberne og andre, som kommissionen er sat til at kontrollere.
Prøv lige et tankeeksperiment eller to: Fødevareministeren udtaler, at nu må og skal kontrolmyndighederne – for eksempel dyrlægerne på landets store slagterier – samarbejde med den del af fødevareindustrien, der kunne fristes af at tilsidesætte gældende regler af hensyn til en økonomisk gevinst. Eller: Justitsministeren udtaler, at politiet må og skal samarbejde med dem, der måtte føle sig fristet til at overtræde landets gældende love.

DE TRAFIKMINISTERIELLE embedsmænd arbejder for tiden med at ansætte Jørn Madsens afløser. Da fristen udløb kort før jul, lå der 21 ansøgninger i bunken. Begivenhedsforløbet omkring Jørn Madsens afskedigelse har formentlig forlængst skræmt potentielle ansøgere, der kunne tænkes at stå fast på lovgivningens krav om Havarikommissionens uafhængighed. I hvert fald må de senest med ministeren indlæg her i avisen have forstået, at den havarichef, der i nær fremtid bliver ansat, vil have en helt anden holdning til uafhængighed end Jørn Madsen.
Med sin overfladiske snak om samarbejde undlader Jacob Buksti at forholde sig til, at netop Trafikministeriet ved ansættelsen af Jørn Madsen i 1997 lagde vægt på uafhængighed og gik uden om ansøgerne fra de gamle drenges netværk omkring den daværende havarikommission og Statens Luftfartsvæsen (SLV).
Fra begge disse – tæt sammenvævede – kredse er flere blevet bragt i spil til jobbet som havarichef både før og efter Jørn Madsens ansættelse. Det bliver spændende at se, om ministeriet ansætter netop en af disse mænd, der spillede vigtige roller i kulissen, da tilliden til Jørn Madsen skulle undergraves med breve til den daværende trafikminister og henvendelser til de journalister på Jyllands-Posten, som gjorde sig til talerør for luftfartsbranchens ærgrelse over den nidkære kontrollør i Havarikommissionen.

DER ER DOG en enkelt af rivalerne til Jørn Madsens job i 1997, der næppe kommer i betragtning denne gang.
Det skyldes en uheldig flyvetur for to år siden, som sluttede med en lidt for hård landing 90 meter inde i en mark med vintersæd for enden af en landingsbane nær Holbæk.
Manden var fra 1993 til 1998 ansat i Havarikommissionen. Han søgte chefjobbet i 1997 uden at få det. Få måneder senere søgte og fik han job som luftfartsinspektør i SLV, der i stadig stigende grad blev centrum for utilfredshed med Jørn Madsens ledelse af Havarikommissionen.
7. februar 1999 skulle luftfartsinspektøren under en flyveprøve demonstrere sine evner som kontrollant. Det gjorde han uden at have den relevante flytype påført typekortet til sit flyvecertifikat – altså uden at være berettiget til at kontrollere den pågældende flyveprøve. Prøven foregik i dårligt vejr, og luftfartsinspektøren og hans kollega fra SLV, der skulle kontrollere ham, pressede aspiranten til at lande på en våd og glat bane, hvis tilstand de ikke kendte, på en lille, flyveplads, som det ikke var lykkedes at få radiokontakt med.

DE TO SLV-folk begik – ifølge en kritisk rapport fra den uafhængige havarikommission – så mange brud på reglerne, at det forsikringsselskab, som måtte betale for de omfattende skader på flyet, som omtalt i Information onsdag har krævet erstatning af SLV.
Efter at have modtaget erstatningskravet har SLV ikke ønsket at kommentere sagen. Men mon ikke SLV vælger at erkende sit erstatningsansvar og betale knap 200.000 skattekroner til Codan. I så fald bliver den pinlige sag ikke vredet igennem under en række offentlige retsmøder. Der kunne det komme til vidneførsel ikke bare af de tre mænd, der var om bord i det lille fly i februar 1999, men også af andre ansatte i SLV samt af nuværende og tidligere ansatte i Havarikommissionen. Sådanne afhøringer kunne måske kaste lys over detaljer i SLV’s arbejde, der rækker ud over selve sagen om Holbæk-havariet, og som kunne have stor interesse for Informations retsreferenter, der nok skulle indfinde sig i retssalen.
Ikke desto mindre er det formentlig både kortsigtet og uklogt at antage, at sagen er landet og problemerne løst ved, at ministeriet ansætter en havarichef med veludviklede samarbejdsevner, eller ved, at SLV i stilhed betaler, hvad Codan kræver.ud & ni.

ud & ni.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her