Læsetid: 3 min.

Sammenbruddets anatomi

Egenrådig dansk instruktør på vildveje i overambitiøs, smådesperat og ujævn, men hist og her eminent, tragikomedie
9. december 2005

33-årige Simon Staho er ret bogstaveligt en outsider-figur i dansk film.

Han debuterede med den landskabslækre, men ellers lunkne, Vildspor (1998), som udspiller sig på Island.

Fem år senere kom den mere modne og dystre Dag og nat (2003), som var henlagt til Sverige, hvor ikke mindst Ingmar Bergman jo har bidraget til en stolt tradition for fuldtonet tragedie og tristesse.

Stahos kæphest er mænd, som sidder i lort til halsen, hvorfor hans alliance med talentfulde Mikael Persbrandt - hvis tumultuariske privatliv fylder godt i den svenske boulevardpresse - virker indlysende.

Bang Bang Orangutang har klare ligheder med Dag og nat, bl.a. det besnærende undertema om sammenbrudstruede mennesker i sagte, højteknologiske biler, men som titlen antyder, byder den også på den humor, som det hidtil har skortet på i Stahos univers.

Hulter til bulter

Vi lærer den selvfede forretningsmand Åke Jönsson (Persbrandt) at kende i minutterne inden hans karriereræs rammer en stopklods, som ulykkeligvis udgøres af hans lille søn Oscar. Herefter slår konen (Lena Olin) hånden af ham, og han overvældes af skyld, selvbebrejdelse og -bedrag. I sin iver efter at blive elsket kaster Åke sin kærlighed på en smuk ung kvinde, som dog hverken vil eje eller have den.

I pressematerialet beskriver Staho sin film som "Romeo og Julie møder King Kong" og dernæst:

"En kærlighedsfilm som Liberace måske ville have lavet den, som både er for meget og for lidt, har for meget god smag og er alt for smagløs, og som undertiden er lidt smuk men også ofte ganske grim." Kort efter hedder det: "Det skal være en film, ligesom The Clash ville have lavet den."

Det lyder unægtelig mere som brainstorming end køligt overblik, og det kan derfor ikke undre, at Staho strander mellem to svært forenelige dagsordener; endnu et Weltschmerz-favntag (med enkelte samfundskritiske afstikkere) og et barokt stileksperiment, som til tider ligner en filmisk udgave af en spøg-og-skæmt butik.

Hvis Dag og nats stilistiske stringens (alle scener foregik i hovedpersonens bil og der anvendtes blot to kameraindstillinger) ikke virkede overvældende motiveret, er instruktørens primære kunstgreb her mere entydigt forfejlet; en løbsk leg med farvefiltre giver ganske vist her og der æstetisk pote, men virker mest af alt popsmart og påklistret.

Ærefuld fiasko

Åkes fornedrelse har næsten karakter af den comedy of embarrassment, vi herhjemme kender fra tv-serien Klovn. Desværre har Åke nogenlunde samme dybde som Frank Hvams figur. Han er et symbol på en mand, som går ned, snarere end den ægte vare, og hans deroute skildres med for meget manér og for lidt nerve.

Stahos instruktion af såvel Persbrandt som Olin virker sært karismainddæmmende, hvorfor den næsten ubeskriveligt bedårende Mimmi B. Claesson stille og roligt stjæler billedet i rollen som Åkes fremmelige datter.

Instruktøren virker stadig lidt usikker på, hvorledes spillefilmsformatet skal forvaltes rent dramaturgisk, og man savner fremdrift i plottet.

Men hvis filmen i næsten fatal grad savner en samlende ide, fungerer enkelte replikker og scener (ikke mindst unge Claessons) på en egen knokkelskæv facon som superbe snapshots af en mand og en familie i frit sammenstyrt.

Der er grund til at tro, at der befinder sig en filmisk fritænker inde i Staho, og den slags folk skylder man en bred fejlmargin.

Bang Bang Orangutang rangerer som en ærefuld fiasko. Hvor Staho i Dag og nat var nede, hvor det for alvor gør ondt, virker han denne gang mest som vægelsindet bænkevarmer i dæmonernes dansesal. Men potentialet er stort og Staho jo heldigvis ung endnu.

Bang Bang Orangutang. Instruktion: Simon Staho. Manuskript: Simon Staho og Peter Asmussen. Dansk-svensk. (Dagmar og Park i København, Øst for Paradis i Århus og Café Biografen i Odense)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu