Læsetid: 2 min.

De sataniske T-shirts

Med bomben i turbanen er Muhammed et godt brand, som en internetbutik ikke har været sen til at udnytte. Men hvad bliver det næste? Mulighederne er legio
2. februar 2006

Det måtte jo komme: T-shirts, tangatrusser, boxershorts, undertrøjer, tekrus, vægure, hiphopkasketter, tasker, buttons, badgets, notesbøger, kalendere og puder- alt sammen med profeten afbildet, så man kan promenere og promovere ham på gader og stræder eller i mere intime situationer.

Tilmed til hunden kan man nu købe et dækken med den skæggede, krumnæsede mand med en bombe anbragt i turbanen.

Intet er helligt, når de frie, kommercielle kræfter buldrer løs. Det amerikanske internetfirma cafépress (www.cafepress.com/muhammedpron) har dødsforagtende og håbefuldt lagt sine mange tilbud ud på verdensmarkedet, så kunder fra Sudan over Iran til Indonesien og Viby J. kan overveje, om de vil købe en shirt til 14,99 dollar eller hellere en teddybamse til 15 - med alle muligheder for at blive midtpunkt i omgangskredsen og mere til.

Hvis det bliver en succes, kan man forestille sig alt. Der er jo i så fald penge i skidtet. Muhammed med bomben kan blive et godt brand efter al den ballade, der har været, og - efter offentliggørelsen af ham i endnu flere europæiske aviser i går - formentlig et endnu større brand.

Ganske 'godt gået' i betragtning af, som det er blevet sagt, at det ikke nødvendigvis er Muhammed, man ser på tegningerne, eftersom ingen aner, hvordan han så ud. Samme netbutik bringer foruden Jyllands-Postens 12 tegninger også en tegning af Muhammed fra en bog om verdens religioner af Alexander Ross. Den er fra 1683.

Kredse i USA reagerede prompte på Muhammed-balladen med en buy danish-kampagne. Således pegede et site, der kalder sig The Anti-Idiotarian Rottweiler (hvad det så er), på dansk ost og akvavit samt produkter fra Danish Crown og B&O.

På denne anselige bærebølge må det være muligt at gå endnu videre. Således - og nu er vi ovre i satiren - forestillede Politikens At tænke sig allerede i tirsdagsavisen, at den palæstinensiske afbrænding af danske flag, vil føre til øget efterspørgsel:

"Vor erhvervsmedarbejder rapporterer, at salget af dansk feta er gået helt i stå. Til gengæld har eksporten af danske flag til Mellemøsten været kraftigt stigende, efter at producenterne forleden iværksatte et brandudsalg."

Muhammed-kager?

Hvad vi kan vente? At Emmerys og La Glace sælger Muhammed-kager? At Arla sætter de 12 Muhammedtegninger på mælkekartonerne? At fodboldlandsholdet løber på banen med profeten på brystet?

Virkeligheden overgår langt fantasien, som satirikeren Hans Scherfig i sin tid gjorde opmærksom på i forordet til en af sine bøger. Og som - endnu et citat - allerede Dalgas sagde: Hvad udad tabes (tabte eksportindtægter. red.), må indad vindes. Den ene dags skandale, den næste dags salgssucces. Sådan er verden skruet sammen. Over for satire og ustyrlige markedskræfter, risikerer diverse forsvarsværker at briste.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her