Læsetid: 3 min.

Selvmordsbomber i sikkerhedskøen?

Gavner lufthavnens kontrolkø sikkerheden, eller er den snarere mål for selvmordsbombere? Og hvorfor er EU-reglerne så hemmelige? Nu vil danske politikere samt trafik-ministeren have undersøgt sagen
10. april 2007

KØBENHAVN/BRUXELLES - Anne E. Jensen (V) kalder sig selv "flyvende politiker". Som EU-parlamentariker skifter hun arbejdssted løbende, og ovenikøbet er transport og lufthavne et af hendes politiske emner. Hun er en af de politikere, der nu kræver en granskning af de mange sikkerhedsregler, der blandt andet har forårsaget enorme køer i lufthavne og beslaglæggelser af væsker i million-klassen.

"Vi står tre kvarter i kø. Hvis nu der var en selvmordsbomber iblandt os, er det dér, han skulle gå hen," siger Anne E. Jensen.

Samme tanke er en anden dansk EU-parlamentariker fra en anden politisk fløj nået til: "Virkeligheden er jo den, at i stedet for at placere en bombe i et fly, kan man placere den i en lufthavn, hvor der står 1000 mennesker i kø, eller også kan man placere den i en undergrundsbane," siger Søren Søndergaard, EU-parlamentariker for Folkebevægelsen mod EU og tidligere folketingsmedlem for Enhedslisten. Både Anne E. Jensen og Søren Søndergaard er desuden fortørnede over, at selve reglen, der forbyder at tage barberskum, læbestift, sodavand eller en flaske fra den toldfrie med i håndbagagen, er hemmelig. Det synes Anne E. Jensen er forkert.

"Det her berører borgeren, og vi får ingen begrundelse for, hvorfor vi ikke må have væsker med. Når damen tager væskerne fra mig, kan jeg ikke gå ind og se, hvilken lovgivning der gælder for mig," siger hun.

Kropsmassage

Desuden bliver sikkerhedsreglerne tolket forskelligt fra land til land: "I Bruxelles' lufthavn kan jeg lige så godt smide støvlerne med det samme, for de skal kontrolleres hver gang. I Strasbourg skal jeg tage uret af, i Basel skal jeg smide både støvler og ur og får nærmest kropsmassage," fortæller hun.

"Jeg ved som borger ikke, om det er i overensstemmelse med loven, eller om det er fordi, de synes, jeg er en rappenskralde. Det er jo retsløst," siger Ann E. Jensen, der har oplevet, at kolleger endda fik konfiskeret deres medicin. Reglerne om parfumer, tandpasta, babymad og hårgelé er hemmelige, kun anvisningen til passagererne er offentlig. 27 eksperter - en fra hvert EU-land - har foreslået reglerne, EU-Kommissionens embedsfolk har udstedt dem, og reglerne har været til høring blandt en lille gruppe særligt sikkerheds-checkede EU-parlamentarikere.

Ifølge Michele Cercone, som er talsmand for transportkommissær Jacques Barrot, er alt gået rigtigt til efter den særlige komitologi-procedure. Den muliggør, at love kan gennemføres hurtigt uden om parlamentarisk kontrol.

Efter 11. september 2001 besluttede EU-landenes regeringer at udvide metoden til sikkerhedsområdet. Hvis man har en klage, må man henvende sig til de nationale myndigheder, siger Michele Cercone.

"På et eller andet tidspunkt bliver man nødt til at tage en mere grundlæggende diskussion af, hvor grænsen går," siger Søren Søndergaard. Han mener, at diskussionen mangler og er vanskelig at tage, når lovgivningen er hemmelig. Det eneste, vi ifølge Søndergaard har opnået, er, at terroristerne ved, de ikke skal tage væsker til en bombe med i håndbagagen.

"Vi er nødt til at tage en diskussion om, hvor mange ressourcer vi skal afsætte til at hindre terrorisme, og hvor mange vi skal bruge til at forebygge terrorisme. På et eller andet tidspunkt bliver det sikkerhedsapparat så dyrt, at spørgsmålet er, om ikke de penge kunne være blevet anvendt på en anden måde."

Også Anne E. Jensen efterlyser en åben debat: "Jeg er politiker, jeg kan godt acceptere, at man er nødt til at holde nogle ting i en snæver kreds, når man har med terror at gøre. Men det er gået over gevind. De står og roder rundt hos os alle sammen, hvornår har de så tid til at se, om der er nogen, der opfører sig mærkeligt," siger hun.

De to er ikke ene om at kritisere EU's sikkerhedsregler. Trafikminister Flemming Hansen har i et brev opfordret Kommissionen til at se på, hvordan reglerne fungerer og til at opstille en risikoanalyse.

Kort før påske fik den danske trafikminister opbakning af en spansk og en hollandsk EU-parlamentariker, der i et brev opfordrer alle EU-landes ministre til at bakke Hansens initiativ op.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her