Læsetid: 3 min.

I seng med romerne

Øjenåbnende analyse af romernes forhold til kønslivet
25. marts 2006

The past is a foreign country: they do things differently there.

L.P. Hartleys visdomsord fra The Go-Between er om nogen, man kan anvende på oldtidens menneskelige samfund, ikke mindst Romerriget som forekommer rejsende til den evige stad så nært og måske ligefrem fortroligt, men som i virkeligheden er så fjernt som en anden planet.

En vej til forståelsen af kulturer til alle tider må siges at være folks seksuelle adfærd. Da damerne fik ben i 1920'erne, ændredes mændenes syn på dameben og i takt hermed seksualiteten, og p-pillens indtog var som år nul i kønnenes muligheder, mens pestens udbredelse i 1300-tallet lukkede badehusene og satte en stopper for den mere sanselige side af høviskheden.

Med andre ord bestemmer de historiske og fysiske vilkår grundlaget for menneskenes seksuelle udfoldelse. Såfremt dette udsagn holder vand, bliver påstanden om en entydig naturgiven uforanderlig seksuel adfærd tilsvarende usikker for ikke at sige irrelevant. Filologen og historikeren Allan A. Lund har med sin bog med den indbydende titel: I seng med romerne, sat sig for at identificere verdensrigets normer og dagligdag ved grundige analyser af kilderne, både de skriftlige og billedstoffet.

Romernes kønsliv

Som bekendt tilbyder det sidste righoldige og temmelig håndfaste antydninger af romernes fornemmelse for kønslivet. Freskerne i Pompeji lægger ikke just fingrene imellem, og husenes skyts-ikoner i form af fallosfigurer fortæller også om en tidsalder, hvor sex ikke var noget man skjulte.

Det private og det offentlige rum glider faktisk over i hinanden, og tilfredsstillelse af lysterne opfattes ikke som en beskæftigelse forbeholdt solitude og natmørke. Dertil kommer, og det er vel det mest bemærkelsesværdige Allan A. Lund serverer for en læser uden stærke forudsætninger i Roms kønsliv, at vor tids opdeling i heteroseksuelle, homoseksuelle og biseksuelle, og som vi vel opfatter som det naturgivne, ikke ville sige romerne noget som helst.

Libido var sådan set hovedsagen, og tilfredsstillelsen afhang for det meste af det forhåndenværende objekt. Det kunne for husherren være slavepiger eller -drenge eller og/eller. Kejser Claudius udgør en lettere komisk undtagelse, det var nemlig en offentlig kendt sag at den i øvrigt haltende og stammende kejser kun var til kvinder.

Hvor mandens attributter udgør hovedsagen i den kultiske side af frugtbarheden, er kvindens bidrag hertil udelukkende røven. Bryster har tilsyneladende ingen plads i Roms sensuelle bevidsthed.

Kvinden er i øvrigt kun til passiv underkastelse, ned på alle fire, mens mændene der har hyppig omgang med unge drenge kun bliver set ned på, hvis de selv er den passive eller feminine i forholdet.

Hvad angår prostitutionen, udgør denne et broget billede, idet den både er socialt deklasserende - ofte er det slaver der sælger sig selv på deres herres vegne - og på samme tid tiltrækkende. Det forholder sig med prostitutionen lidt som med gladiatorvæsenet: fine damer kan godt finde på at melde sig som gladiatorer, ligesom selveste kejserinden, førnævnte Claudius' gemalinde, vellystigt om natten optræder i et af Roms berygtede huse til langt ud på morgenen.

Saft og kraft

Gennemsnitsalderen i det gamle Rom har været forholdsvis lav. Roms befolkning var med andre ord ung, hvilket jo satte dampen yderligere op. Sex og samfund har været uadskilleligt og er indgået i kulturen som andre adfærdsgenrer og andre sociale fænomener. Mandssamfundet undertrykte til en vis grad kvinderne, der trykkede nedefter mod slaverne, der trykkede nedefter mod slavernes slaver, for sådanne fandtes også. Sex var - også dengang - indlejret i et kulturelt og socialt bestemt hierarki

Steg vi ombord i tidsmaskinen ville vi have store vanskeligheder ved at forstå signaler og strukturer i den romerske adfærd. Med Allan A. Lunds bog som guide ville vi kunne klare os bedre. Chokerende ville mange forhold være, uanset hvor frigjorte vi jo er. Omvendt ville vi chokere romerne i vore kategoriske opdelinger i menneskers seksualitet.

Disse kategorier fremmanede ikke mindst de monoteistiske religioner med kristendommen i front. Jesus er jo nærmest kønsløs og i hvert fald ikke til herrer; det ville have sat apostlene og alle motiverne til deres intense samvær i et lidt for klart lys. Homo-, hetero, biseksualitet er med andre ord kulturelt bestemt mere end den slags båse er skabelsesbestemt.

Den smukke bog er fint illustreret - Med saft og kraft. Litteraturlisten er imponerende, og noter og register i orden.

Alle der berejser Rom bør for deres egen skyld læse Lunds bog og komme fortiden nærmere.

@$:

Allan A. Lund, I seng med romerne - Køn og sex i det antikke Rom udgivet på, Museum Tusculanums Forlag, 2005

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu