Læsetid: 7 min.

Sex fra fødsel til død

For manuskriptets medforfatter Mogens Rukov var det vigtigt, at den ældre herre forlader den unge kvinde og ikke omvendt i filminstruktør Per Flys 'Drabet'. Man skal nemlig ikke bekræfte fordomme
13. oktober 2005

Og det var Danmark endnu engang, da Nordisk Råds store filmpris på 350.000 kroner gik til Per Flys film Drabet. Desuden var det Per Fly endnu engang, idet det ikke er mange dage siden, han modtog den kommende kong Frederiks og dronning Marys nye, store kulturpris på en hel halv million stærke.

Denne gang må han dele prisen med sit hold bl.a. producenten Ib Tardini, der ved overrækkelsen i Filmhuset i går sagde, at det var første gang, han fik en personlig præmie. Han ville, sagde han (og det blev der leet ad) bruge nogle af pengene på "at købe nogle gyldenbrune 17-årige piger."

Kim Leona, Per Fly, Mogens Rukov og Dorthe Høeg har skrevet manuskriptet. Et fedt samarbejde, lød det.

Vinterkys

Og nu skulle vi så se små glimt fra 10 nominerede film, to fra hvert land. Huuuh! Åbningen var rigtig nordisk. Den første (norske) film viste en mand med lue og en kvinde med pelshue. Alligevel frøs de. Filmen hedder Vinterkyss.

Men der er et problem. Det skandinaviske publikum er ikke meget for at se film fra nabolandene.

Danske Svend Abrahamsen, der engang instruerede en kortfilm om verdensklovnen Charlie Rivel, og siden gik over i det filmadministrative, var kommet ned fra sit kontor i Oslo for at overrække prisen, der fra i år bliver permanent på linje med Nordisk Råds store litteratur- og musikpriser samt miljøprisen, som altid får en masse bevågenhed og omtale.

Filmprisen skal dels få os til at se hinandens film i Norden, dels også "et label, der vil gøre det nemmere at sælge nordiske film til andre lande," mente Svend Abrahamsen, der spurgte, om pressen havde nogle spørgsmål, men næsten i samme moment sagde, at det plejede pressen ikke have, hvilket ikke just var en cadeau til de tilstedeværende pressefolk. Men så kunne man spørge filmfolkene enkeltvis bagefter.

Det gjorde vi så.

Moodysson når frem

Først filmkritikeren Bo Green Jensen, der var juryformand og med i den danske jury, der desuden bestod af lektor Anne Jerslev og kritikeren Morten Piil.

- Bo Green, hvorfor interesserer vi os ikke så meget for de andre nordiske landes film?

"Sådan har det jo også været inden for litteratur. Det ligner måske vores eget for meget. Hertil kommer, at de nordiske film som regel har ligget i andre distributionssystemer end den store amerikanske maskine. Mange franske og asiatiske film kommer til os via de amerikanske distributører, der køber dem op. Men af de film, der var nomineret her, Norges Hawaii, Oslo har da gået herhjemme ligesom Et Hul i mit hjerte af Lukas Moodysson og den finske dokumentarfilm Melancholian."

- Men er de gået godt?

"Nej, men alle Moodyssons film har gået i Danmark. Kommer der en auteur-agtig instruktør som ham, så får filmene også et publikum her."

Bo Green Jensen motiverede også valget af Drabet, der vandt i skarp konkurrence med to andre film. Juryen var endt med at være enig om Drabet. Den anden danske film, der var indstillet, var Nicolas Winding Refns Pusher II med Mads Mikkelsen.

$SUBT_ON$Rashomon-inspireret

Dernæst til Per Fly, der havde takket og takket for endnu en pris og - endnu engang - kort havde gengivet handlingen i Drabet: En mand går vild i tilværelsen og må træffe nogle moralske valg.

Handlingen har lighedspunkter med Blekingegadesagen og det glimt, der blev vist, var fra rettens frikendelse af de tre anklagede samt en rasende og såret reaktion fra hustruen (spillet af Charlotte Fich) til den dræbte politimand.

- Er det ikke træls at få alle de priser, Per Fly?

"Jo, hvis ikke timelønnen var så god, havde jeg klaget."

- Kan du blive ved at finde på noget nyt at sige om filmen?

"Nej, det kan jeg jo ikke. Desuden er jeg langt inde i mit næste projekt, en tv-serie til Danmarks Radio, som er inspireret af Kurosawas Rashomon. De samme seks uger, set gennem seks forskellige karakterer (i filmsprog er karakterer noget helt andet end dem, man får i skolen, red.). De foregår i et teatermiljø, starter ved læseprøve og slutter ved premiere, og de seks uger ser man gennem seks forskellige personer."

- Dette referat skal du så komme med igen og igen til journalister i den kommende tid-

"Drabet var en voldsom tur i pressen, for der var meget mere omkring den, end jeg er vant til. Men nu lukker jeg ned for pressen, og så er der jo to år til næste gang, vi skal tale sammen."

- Hvordan er dine film gået i de andre nordiske lande?

"Arven er gået fantastisk i Norge og også godt i Sverige, tror jeg."

- Følger du selv med i de andre nordiske landes film?

"Ja, det gør jeg."

- Hvorfor tror du, publikum ikke føler sig specielt tiltrukket, hvis der står en skandinavisk film på plakaten?

"Det ved jeg ikke. Det er ærgerligt, at vi ikke gør det. For vi kan jo godt lide at se amerikanske film. Jeg ved det simpelthen ikke."

- Kan det være, at amerikansk forekommer smartere?

"Nej, det tror jeg ikke. Ikke i dag. "

- Hvad drillede dig mest under optagelserne til 'Drabet'?

"Det at holde tungen lige i munden i forhold til, at konflikten ikke tippede over, så Jesper Christensen blev for usympatisk. Det er en meget fabulerende historie, hvor vi improviserede meget. Det er ikke enkel historie med et valg mellem to ting, men en meget mere diskuterende historie, moralsk og etisk. Det var svært at holde balancen."

- Du er medunderskiver på en opbakning til Jørgen Leth? Hvorfor?

"Jeg synes, den sag er så kompleks, at jeg gerne ville være med til at tage den del ud af det, som var en pressehetz. Jeg kender ham ikke privat, men han var min lærer og en meget, meget stor inspirator på filmskolen."

$SUBT_ON$Ond middelklasse

Filmskolelærer Mogens Rukov, der er medforfatter og/eller konsulent på snart sagt alle prisbelønnede danske biograffilm i nyere tid, havde sat sig med en kop kaffe af en eller anden art.

- Mogens Rukov, hvad har din rolle været i forbindelse med manuskriptskrivningen?

"Jeg har jo skrevet med i perioder og i visse tilfælde været på sidelinjen."

- Hvad har drillet mest?

"Hvad sagde Per Fly om det? Jeg ved det egentlig ikke, men vi har haft nogle enigheder og uenigheder - f.eks. om nogle positioner, som jeg synes er typiske for middelklassen, men som vi så fik indført. I det klip vi så lige nu fra domsafsigelsen, var det for mig vigtigt, at vi ikke fik det hele med, men kun selve afsigelsen - og så kvindens reaktion, for jeg mener, at middelklassen er karakteriseret ved - ikke fornuft, men ved domsafsigelse. Jeg mener i øvrigt, at middelklassen er ondere, mere kynisk og brutal end det, vi ser her."

- Hvad bygger du det på?

"På vores almindelige uskyldighed. Vi er i stand til at lave de største forbrydelser- og så bagefter sige, at i virkeligheden ville vi det ikke, det var ikke vores hensigt. Vi har et enormt arsenal af udflydende, udfladigende undskyldninger."

På samme måde var jeg optaget af, at den unge pige, spillet af Beate Bille, ikke forlod Jesper Christensen, men omvendt, for, du ved, der er seksualitet over hele linjen fra du fødes til du dør, og det er kun nogle fordomme, der siger os, at den unge forlader den gamle. Det kan lige så godt være den gamle, der forlader den unge."

- Det bringer mig over i mit næste spørgsmål: Hvorfor er du ikke medunderskriver på en række fremtrædende filmfolks støtteerklæring for Jørgen Leth?

"Det var en fejl. Jeg havde bedt Thomas Vinterberg skrive mig på - jeg var i Paris, men det glemte han."

- Hvordan ser du den sag?

"Som noget fuldstændig horribelt. Det er et karaktermord på Jørgen Leth. Det er misundelse, det er en heksejagt, det er middelalder."

- Men er det okay, det han har gjort?

"Hvad har han gjort? Han har haft et forhold til en angiveligt 17-årig på et tidspunkt. Men kender du ikke 17-årige piger? Tror du ikke, de har deres strategier? Det er jo bare et almindeligt kærlighedsforhold, der beskrives. Det har intet med voldtægt eller pædofili eller noget lignende at gøre, " mener Mogens Rukov.

- Hvad så med koloniherrebeskrivelsen?

"Det er jo bare en association, han har i en erotisk optændthed, således som alle mænd har associationer ud over samlejet ud til virkeligheden, mens de har samlejet. Det er ikke en politisk, ikke en erotisk karakteristik, men simpelthen en association. Et lille stykke poesi."

Filmprisen uddeles officielt ved en større ceremoni i forbindelse med Nordisk Råds årlige session i Reykjavik den 26. oktober. Vi ville gerne have talt med Charlotte Fich, kendt som politichef i Rejseholdet - og som Per Flys kone i det civile liv -, men det nåede vi ikke, for hun var forsinket.

Hun har vel haft travlt med at opklare et bestialsk mord.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu