Læsetid: 4 min.

Shakespeare er kedelig

Lars Norén skal sætte Hamlet op på Kronborg til efteråret, men det forhindrer ham ikke i at finde mange Shakespeare-opførelser dødkedelige. I de fleste Shakespeare-stykker sker det hele i første akt. Derefter kan man roligt gå hjem, mener han
20. april 2007

"Shakespeare er kedelig," siger Lars Norén. En lidt overraskende melding fra mesterinstruktøren, der til efteråret skal sætte Hamlet op på Kronborg. I samme anledning er der kaldt til pressemøde i Kronborgs riddersal, med Lars Norén og hans producent på Riksteatern, Ulrika Josephsson. Og med velkomst af borgmester Per Tærsbøl og teaterleder Jens Frimann Hansen fra Helsingør Teater.

Per Tærsbøl understreger, at det ikke er på grund af Lars Norén og Ulrika Josephssons tilstedeværelse, at Kronborgs kanoner er bemandet. Man er beredt, fordi vi hvert øjeblik kan vente en ny prins af Danmark. Salutterne er dog endnu ikke affyret, da deres udsendte lægger Kronborg bag sig og stævner ned langs Øresund i kystbanetoget.

Lars Norén forstår at iscenesætte - også sig selv. Den lille mand i sort T-shirt og sort, lettere krøllet hørjakke kan, uden at tabe tråden, holde hånden foran det sorte bryst i en næsten hamletsk positur, mens blitzene lyner. Kun lige et øjeblik længere end nødvendigt - som om han lige et øjeblik havde tabt tråden. Så fortsætter han med det næste ord i sætningen.

Efter pressemødet spørger jeg ham, om han mener det med kedelig.

"Ikke at læse Shakespeare," svarer han, "men sceneopsætningerne kan være utroligt kedelige." I øvrigt mener han, at mange af Shakespeares stykker er opbygget, så det hele sker i første akt. "Derefter kan man godt gå hjem."

Han foretrækker Othello og King Lear for Hamlet, og roser Macbeth for, at man her er nødt til at blive hele forestillingen igennem. Her udvikler dramaet sig undervejs.

Men det tiltrækker ham at sætte Hamlet op her på Kronborg, på selve åstedet for handlingen. Riddersalen danner en autentisk kulisse om stykket, her behøver man ikke at lave noget om, siger han.

Med tanke på, at det var endog meget vanskeligt under pressemødet at høre, hvad folk sagde, mener jeg, at denne ikke er helt velegnet til teatersal. Så noget må der vel alligevel gøres? Ja, det bliver nødvendigt at sætte nogle skærme op af hensyn til akustikken, erkender Lars Norén.

I øvrigt er det første gang, han instruerer et stykke af Shakespeare.

En moderne 'Hamlet'

Hamlet er produceret af Romateatern på Gotland, hvor den har premiere den 27. juni. Forestillingen har Danmarkspremiere 25. september 2007, hvor det opføres seks gange i Kronborgs riddersal.

Det er Hamlet Sommer, Helsingør Teater og Riksteatern, der samarbejder med Helsingør Kommune og Kronborg Slot om forestillingen.

I pressematerialet er Lars Norén citeret for, at han vil "bruge teatret i samfundets tjeneste, som samfundsforskning." Hvad vil han på den baggrund med sin Hamletopsætning?

Han vil gerne lave en moderne udgave af stykket, erklærer han. Først vil han glemme alt, hvad han ved om Hamlet, siger han og understreger, at de tanker, han gør sig, er meget foreløbige, han har end ikke mødt skuespillerne endnu.

Men Lars Norén opfatter Hamlet som en dannet ung mand, hvis fremtid egentlig var at studere ved udenlandske universiteter, måske i Wittenberg, og der ville han nok helst være blevet, me-ner Lars Norén. Have drukket med kammeraterne, været sammen med pigerne og levet et muntert studenter-liv.

"Hamlet kaldes hjem, fordi faderen er død, får en hallucination, hvor faderen taler til ham og formaner ham om ikke at sløse med sit liv, og langsomt drages han ind i tragedien."

Vaklen er et centralt stikord for Norén. Hamlet vakler mellem at tage den tunge alvor på sig og længes efter sit tidligere liv.

Ophelia vakler mellem faderen Polonius' krav og kærligheden til Hamlet.

I Polonius' måde at føre tale på finder Norén et af stykkets moderne træk. "Det gælder om at bevare gruppen, religionen," siger han. I dette tilfælde er det Hamlet, der står over Polonius-familien, men hovedpointen er, at han ikke er af deres 'folk'. Polonius er fundamentalist, mener Norén.

Også Hamlet får Ophelia til at vakle med sin lunefuldhed, han er en af disse mænd, der ikke vil forpligte sig, men samtidig vil have det hele, ikke afstå noget.

"Det slider hende i stykker, men ikke fordi hun er sværmerisk og drømmende," understreger Lars Norén. Han har valgt en stærk, selvstændig Ophelia, fortæller han.

- Men hun tager alligevel sit eget liv?

"Hun knækkes af de modstridende krav."

Magt og intriger

Andre moderne træk er Hamlets forhold til sin mor og ligeledes det selvransagende og selvanalyserende i Hamlets karakter, siger han og tilføjer, at han vil stille spørgsmål med stykket, som 'var Hamlets far en god far?' Og 'er Claudius, (Hamlets onkel, der har myrdet Hamlets far, taget tronen og giftet sig med hans mor, ks) virkelig ond?'

"Måske kommer jeg til de samme svar, som alle andre, men spørgsmålene må stilles forfra."

- Du vil understrege det psykologiske spil?

"Det er én vej at gå," svarer Lars Norén, men det er noget andet, der interesserer ham mere, fremgår det. "En anden vej er at undersøge, hvordan magt opløser tilliden til hinanden. Stykket er fuldt af smiger, rænker, intriger, konspirationer, kamp om at bevare sin position - hævn, Hamlet kommer til at sidde fast i et strengt system. Alt dette eksisterer også i dag."

For stor arbejdsbyrde

Apropos er det svært ikke at spørge Lars Norén, om det var derfor, han og Ulrikka Josephsson takkede nej til Betty Nansen Teatret forrige år.

"Nej, det var fordi, jeg havde mange, store, tunge opgaver foran mig," svarer han. "Vi forsøgte at få vores tiltrædelse udskudt til 2008, så vi kunne nå at lægge en ordentlig repertoire-plan, men Betty Nansen havde behov for at vide, hvad vi ville sætte op allerede i efteråret. Det var vi ikke i stand til - de havde været nødt til at lukke teatret en sæson, og det kan man jo ikke."

- Men var betingelserne ikke klare på forhånd?

"Nej, ikke, at vi ikke kunne få udsættelse," svarer Lars Norén. "Ulrikka syntes ganske vist, det var et hvepsebo at stikke hånden i, men var tidsplanen lykkedes, havde vi taget en hvilken som helst konflikt med dansk teaterliv."

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her