Læsetid: 2 min.

Shihab og Billberg gæster Danmark

To bemærkelsesværdige genudgivelser fra Storyville viser saxofonisterne Sahib Shihab og Rolf Billberg som væsentlige musikalske gæster i Danmark
30. maj 2005

Den amerikanske saxofonist og komponist Sahib Shihab (1925-1989) var en af de mange udenlandske musikere, der virkede inspirerende på det danske jazzmiljø i 1960'erne. Selskabet Storyville har udsendt en genudgivelse med Shihab-musik, der rummer to lp'er på én cd.

Et smukt minde om denne musiker, der fra først i 60'erne og frem til midt i 80'erne efter samarbejde med store navne i hjemlandet som Thelonious Monk, Dizzy Gillespie, Art Blakey og Tadd Dameron bl.a. opholdt sig i København og berigede jazzen med sit spil på alt fra fløjte til barytonsax.

Første halvdel af cd'en er helliget Sentiments, der oprindeligt udkom som Storyville-lp i 1972 efter indspilninger året inden. Det er en kvintetplade, hvor Shihab sekunderes af Kenny Drew (klaver), NHØP (bas) og Jimmy Hopps (trommer).

Stadig vedkommende

Der er tale om rytmisk driftig og herligt spillet moderne jazz med Shihab som moden komponist, solistisk i topform især på saftig sopransax.

Også Drew spiller medrivende og høres bl.a. i en sjælden optagelse på el-orgel. Og så er det interessant, hvordan kvartetten inklusiv NHØP bevæger sig ind i en free jazz-sekvens på den indisk inspirerede blues, "The Call".

Shihabs musik er karakteriseret ved melodisk og kompositorisk klarhed, enkle, effektive ideer, der viser sig holdbare og vedkommende den dag i dag. Det gælder dog ikke helt i samme grad den anden del af cd'en, der er hentet fra en lp, indspillet seks år tidligere på Oktav Records, Sahib Shihab & The Danish Radio Jazz Group.

Men den dokumenterer Radiojazzgruppen som et velorganiseret og dygtigt spillende orkester - ikke mindst med en vis 24-årig Palle Mikkelborg (trompet) som fremragende solist - og den viser Shihab som en fin orkestrator, der ikke var nytænkende og fornyende for sin tid, men eksponent for velklingende, ofte lidt finurlige arrangementer. Og så spiller han en helt vidunderlig barytonsax på "No Time For Cries".

Melodiske fraser

En anden nok så væsentlig instrumentalist, der besøgte Danmark jævnligt frän hinsidan i 1950'erne og frem til sin død bare 35 år gammel i 1966, var Rolf Billberg.

Måske derfor er han forblevet en ret ukendt kultfigur i international jazz. Men han bør placeres blandt jazzens store altsaxofonister.

Storyville har i samarbejde med Danmarks Radio samlet en række optagelser fra perioden 1956-1966, der således i store træk dækker Billbergs karriereforløb, hans skift fra tenor til altsax og hans afsæt i den bop-inspirerede cool jazz med Lee Konitz som den væsentligste reference, kombineret meget personligt med en svensk melankoli og poetisk åre, som han havde til fælles med en anden stor landsmand, Lars Gullin.

Netop de to er hovedfigurer på pladens højdepunkt, en 10 minutter lang live-optagelse af balladen "Yesterdays" fra januar 1961, der nagler en fast i lytten til Billbergs støvede, luftige tone og smukke, melodisk formede fraser. Nummerets afsluttende improviserede duet mellem Billberg og Gullin på barytonsax er intet mindre end mesterlig.

Her og på to andre numre - pladens bedste med en særlig magisk afklarethed - høres såmænd på bas nyligt afdøde NHØP bare 14 år gammel i de formentlig første officielle optagelser med ham.

Lyden er ellers generelt ikke den bedste, og de danske rytmegrupper spiller lovlig firkantet. Men Billberg gør musikken til en del af sin historie.

Sahib Shihab: Sentiments (Storyville)

Rolf Billberg: A Swedish Jazz Legend - Rare Danish Recordings (Storyville)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu