Læsetid: 4 min.

Show-down i Odense

15. juli 2000

WESTERN-GENREN har i en del år været i baggrunden, slået af mere moderne action-film a la Die Hard og James Bond, men lige for tiden spilles på de danske tv-kanaler en hel række gamle Trinity- og Clint Eastwood-film og andre som f.eks. Tomb Stone og - i aften på TV 2 - Wyatt Earp. De to sidstnævnte handler begge om den legendariske sherif, Earp, og hans hjælper, Doc Holiday, der kæmpede mod det vilde vestens kvægtyve og andre fribyttere, der ikke tog loven så højtideligt. Earp og Holiday straffede dem i en den mytologiske ildkamp ved OK Corral. 'Corral' er det engelske ord for en indhegning til kvæg.
Disse film må have været inspirationskilden for stationens reklameafdelinger, der i den seneste tid har opført et administrativt show-down eller hold-up og derved scoret kassen. Men det er ikke Wyatt Earp, snarere kvægtyvene, der har givet inspiration på Kvægtorvet i Odense, hvor TV 2 har til huse. Her skal ikke påstås, at TV 2-folkene er kvægtyve eller på anden måde kriminelle, selvom de har overskredet reglen om maksimalt 12 minutters reklamer pr. time efter det regelsæt, der er for den slags. Slet ikke. Det ville kræve beviser.
De siger selv, at de ikke har snydt bevidst. Det er bare noget, der er sket, so oder so, fordi situationen var ude af kontrol, og uden at de rigtigt har lagt mærke til det. Årsag: Reklameefterspørgslen på TV 2 har været enorm, samtidig med at 'seningen' er faldet, og kontrolsystemet har været utilstrækkeligt. Undskyld, og nu skal det nok blive bedre, osv., som de siger på Kvægtorvet.
Det hændelige uheld har indbragt et provenue på muligvis 30 mio. kr. i stationens slunkne kasse. Slet ikke så ringe endda. Selv mener stationens salgs- og marketingdirektør, at dette tal er vildt overdrevet. Men kan man stole på, at han har kontrol over tallene?

NÅR MAN alligevel kan få den teoretiske tanke, at oppumpningen har været bevidst, skyldes det bl.a., at der er tale om 400 tilfælde af ulovlige overskridelser. Trafikken har stået på i et halvt år. Hvor det dog lyder besynderligt, at reklamefolk, for hvem sekunderne er hjerteblod, ikke skulle have bemærket, hvad der er passeret. I nogle tilfælde er sendt 20 minutter i stedet for de lovlige 12.
Hertil kommer, at TV 2 fra sin start har presset buen til det yderste. Med Jørgen Scleimann ved roret trodsede TV 2 ånden i den lov, der pålagde den nyoprettede station at lægge produktioner ud til de mange danske produktionsmiljøer. I stedet satsede man på nogle få store - og slap godt fra det. TV 2 opnåede straks en umådelig seerpopularitet, hvorfor dens manøvre blev tilgivet af politikerne, der ikke så nogen interesse i at gribe ind.
Er den gået én gang, så går den nok igen, kan ræsonnementet have været. Og så siger man endda, at "forbrydelse betaler sig ikke"!
30 mio. kr. er nok et højt spil værd, og endnu har TV 2 trods falbelader og undskyldninger ikke tilbudt at give afkald på beløbet.

MED GOD grund har de konkurrerende stationer brokket sig. Reklamekronerne til TV 2 går sandsynligvis fra dem. Imidlertid er det kommet frem, at de også selv har forbrudt sig mod den samme regel, hvilket gør det hele ekstra morsomt. Det skulle gælde både TV3, TvDanmark 1 og 2 samt kanal 3+.
Ganske vist hævder Jesper Sehested Lund fra TvDanmark (Ekstra Bladet 14. 7.), at hans egen stations lovovertrædelse er at sammenligne med et butikstyveri af en slikkepind, mens TV2's er at sammenligne med væbnet røveri.
Alt i alt fortæller det om et miljø med en benhård konkurrence, hvor reglerne bøjes til det yderste og lidt til. Der er ikke tale om strafferetslige forhold, hvorfor sanktionsmulighederne er til at overse.

TILSYNELADENDE er der gået wild west i hele den danske tv-branche. Det gælder om at have the fastest gun og trække før de andre aktører på markedet.
TV 2 bør frygte, at opgøret omkring Odense Corral ender med skud i egen fod. Der er allerede kraftige røster, som har rejst sig for at lukke stationen eller give den status som selvstændig, privat virksomhed på linje med alle andre end Danmarks Radio - og altså den selv. Af en public relation-station forventer man en regularitet - og ikke konkurrenceforvridning.
Forbrugerrådet har korrekt gjort opmærksom på, at den er helt gal, idet TV 2 skal kontrollere sig selv. Det bør være en instans udenfor - f.eks. kulturministeriet. Også på det punkt genkender vi det vilde vesten, hvor visse sheriffer samtidig var banditter.
Kulturministeren har bedt om en redegørelse, men det vil undre, om der kommer andet end (lang) næse ud af det. Skulle man snarere sende Wyatt Earp - som man som nævnt sender i aften?Bjørk

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu