Læsetid: 2 min.

Show på jobmarkedet

Deltagerne i fransk reality-tv nyder godt af den franske arbejds-markedslovgivning. Fremover har de ret til at melde sig i fagforening, holde pauser og strejke
30. marts 2006

PARIS - "Det er reality-tv's endeligt," annoncerer Jérémie Assous, en 29-årig fransk advokat. Ifølge en dom, der netop er blevet notificeret i den franske arbejdsret, er deltagelse i reality-tv et arbejde som ethvert andet. "Hvis kandidaterne er ansatte, kan jeg ikke se, hvordan man kan hævde, at det skulle være deres virkelige liv: Det er Actor's Studio," konkluderer Assous.

Hans klienter, Anthony, Marie og Arno, der alle har deltaget i den franske version af Temptation Island, har lagt sag an mod udsendelsens produktionsselskab, Glem, og vundet. Solbadning og flirt på en paradisisk ø er måske en fornøjelse, men ikke uforenelig med arbejdsmarkedslovgivningen:

"Jeg er glad på mine og de andre kandidaters vegne. Nede på øen opholdt vi os ofte halvanden time i høj sol, imens nogle af os blev tilsvinet, fordi vi ikke var tilstrækkeligt entreprenante. Vi lavede ikke det, vi havde lyst til. Det er ikke reality-tv," forklarer Anthony.

Advokaten Assous kan ikke se, hvordan man fremover kan lave såkaldt 'reality-tv':

"Med arbejdskontrakten i hånden har lønmodtagerne ret til at holde pauser, ret til 35 timers arbejdsuge (en fransk specialitet, red.), ret til at strejke og ret til at melde sig i fagforening ligesom enhver anden ansat. I Temptation Island er de blevet betalt 11.500 kroner i overensstemmelse med 35-timers-arbejdsugen. Men deres arbejde bestod i at være til producentens rådighed 24 timer i døgnet. På halvanden dag havde de allerede arbejdet 35 timer," forklarer Assous, der endvidere sammenligner arbejdsforholdene i reality-tv med "isolationsfængsling".

Men Jérémie Assous mener ikke kun, det er deltagerne, der er blevet snydt:

"Kandidaterne laver det ene interview efter det andet. Man gentager en scene indtil instruktøren har fået, hvad han ønsker. Det, som tv-seeren ser, har intet med de egentlige arbejdsvilkår at gøre," fremfører han.

Nej, nej og atter nej

Reality-showene har været under skarp beskydning, siden de kom til Frankrig i 2001. Selvom de stadig tiltrækker millioner af seere, er uviljen mod dem stor.

En ny meningsmåling viser, at 93 procent af franskmændene mellem 25 og 29 år finder dem lidet troværdige. Hermed synes skepsissen over for reality-tv at kunne måle sig med den aktuelle skepsis over for den ny arbejdsmarkedsreform, der gør det muligt at fyre unge under 26 år fra den ene dag til den anden. Efter arbejdsretten nu har vurderet, at tv-dillens foregøglede virkelighed dækker over udbytning af unge mennesker, bliver den ene utilfredshed svær at holde ude fra den anden. Nej'et til arbejdsmarkedsreformen og nej'et til reality-tv lyder som et og samme ekko af det franske nej til en EU-forfatning i 2005, der ville sikre "de frie markedskræfters spil".

Siden Frankrigs mest sete tv-kanal TF1 er blevet privatiseret, markerer dens mange reality-show som f.eks. Temptation Island og Star Academy det foreløbige lavmål. Da kanalens direktør for to år siden erklærede, at formålet var at sælge "tid i den disponible menneskehjerne" til Coca-Cola, blev det opfattet som en krigserlæring.

Jérémie Assous fortsætter kampen. Som han konstaterer, danner afgørelsen præcedens og kan applikeres på samtlige kontrakter underskrevet, siden reality-tv kom til Frankrig.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu