Læsetid: 8 min.

Skandinaviens kunstcentrum hedder Berlin

Berlin er blevet en magnet for danske kunstnere, der ønsker at bosætte sig i udlandet. Kombinationen af billige huslejer, en dynamisk kunstscene og et stort internationalt miljø, har på få år trukket mere end 300 danske kunstnere og kunstformidlere til byen
31. maj 2006

BERLIN - Berlin er blevet en kultby for den vestlige verdens toneangivende generation af kunstnere. Siden Murens fald har en koloni på op imod 10.000 kunstnere slået sig ned i den tyske hovedstad, der har snuppet førertrøjen fra London og Paris som den mest internationale og dynamiske kunstmetropol i Europa.

De senere år har Berlin uden sammenligning også været den by i udlandet, som har tiltrukket sig flest danske kunstnere inden for alle kunstarter. Den Danske Ambassade i Berlin anslår, at over 300 danske kunstnere og kunstformidlere i dag bor og arbejder i byen.

"Kunstmiljøet er meget internationalt, og lejlighederne er op til 50 procent billigere end i København, så man kan være kunstner på den gammeldags bohéme-manér. Man behøver ikke hutle sig igennem uden en krone på lommen som i New York, London og Paris," lyder galleriejer Christina Wilsons forklaring på den store danske udvandring til Berlin.

Hun har selv to dansk-berlinere tilknyttet sit galleri på Islands Brygge. En af dem er billedkunstneren Ulrik Møller, som har lejet sig ind i et stort atelier i Schwedterstrasse i berlinerkvarteret Prenzlauerberg for 250 euro om måneden.

"Da jeg boede i København, betalte jeg det samme for et tilsvarende atelier i Ryesgade, som jeg til gengæld måtte dele med to andre. Prisen er en helt anden hernede, og det gør det nemmere at få økonomien til at løbe rundt," siger Ulrik Møller.

De billige huslejer er imidlertid kun en del af forklaringen på, at Berlin er blevet den foretrukne destination for danske kunstnere i udlandet.

"Der er jo en grund til at kunstnerne flytter til Berlin og ikke til Tallinn, selv om boligerne også er billige der," som Uffe Andreasen, kulturråd ved den Danske Ambassade formulerer det.

Ifølge ham skyldes mange kunstneres fascination af Berlin, at de her finder en by, som svarer til deres egen situation og kunst.

"Berlin er en by i konstant opbrud og udvikling. Byen har endnu ikke fundet sin endelige form, og det appellerer til unge kunstnere, der selv befinder sig i en lignende situation. Her er rum og plads til at eksperimentere," forklarer Uffe Andreasen.

Det er en forklaring som videokunstneren Gitte Villesen kan tilslutte sig. Hun kom til Berlin i 2002 og blev straks grebet af byens særlige atmosfære, fortæller hun.

"Bylivet er ikke så organiseret og ensrettet, som i Skandinavien, og stemningen er mere anarkistisk. Der er ikke så mange regler og dem, der er, bliver ikke fulgt særligt nøje. Der er mere plads til forskellighed, og det giver en særlig form for frihed," siger Gitte Villesen.

En international by

Samtlige kunstnere og kunstformidlere, som Information har talt med, fremhæver desuden Berlins internationale miljø som en af hovedårsagerne til, at de har valgt at bosætte sig i byen.

"Mentaliteten er meget mere åben og international, fordi vi alle kommer fra forskellige lande og kunstneriske skoler. I Berlin er der ikke kun én, men flere parallelle kunstscener - i modsætning til i København, hvor alle går til de samme ferniseringer hver fredag," siger billedkunstneren Lise Harlev, som har haft sin base i den tyske kunstmetropol siden 2002.

Også kunsthistorikeren Henriette Bretton-Meyer, som netop er vendt hjem fra et 10 år langt ophold i Berlin - hvor hun blandt andet har været med til at kuratere Biennalen i 2001 - peger på den store gennemstrømning af kunstnere fra hele verden som et af de helt store trækplastre ved byen.

"Det er sjældent, at man møder nogen, der rent faktisk er fra Berlin. Miljøet er meget internationalt og dynamisk, og der er en mulighed for at skabe sig et stort kollegialt netværk med kunstnere fra lande som Holland, Frankrig, Canada og USA," siger Henriette Bretton-Meyer.

I en ny rapport over Berlins kultur-økonomi fremgår det, at antallet af selvstændige kunstnere i byen er steget med hele 40 procent siden 2000. Hvor mange kunstnere, der helt præcis opholder sig i Berlin er usikkert, men nogen taler om, at op imod 10.000 kunstnere fra hele verden har slået sig ned i byen siden Murens fald. Den store repræsentation af udenlandske kunstnere er samtidig med til at trække kuratorer og museumsfolk til, hvilket gør Berlin til et enestående udstillingsvindue for unge kunstnere, der ønsker at skabe sig en karriere, forklarer Christina Wilson.

"Mange bruger byen som et springbræt til en professionel karriere. Gennemstrømningen af kunstnere, kuratorer og kunstformidlere er enorm og det giver muligheder for at skabe gode kontakter og blive set," siger hun.

'Frisk vind fra Nord'

Og der bliver lagt mærke til de danske kunstnere i det berlinske bybillede. Det gratis-omdelte og meget læste magasin Exberliner lavede i januar i år et særnummer med fokus på den skandinaviske repræsentation af kunstnere i Berlin. Og i sidste måned kunne Berliner Zeitung under overskriften 'En frisk vind fra Nord' fortælle, at op imod 6.000 kunstnere, musikere, designere og arkitekter fra Danmark, Sverige, Norge og Finland har slået sig ned i den tyske hovedstad.

"Danskerne er helt klart til stede på scenen i Berlin. Det er ikke kun en historie, som vi ynder at fortælle herhjemme," siger Henriette Bretton-Meyer, der dog understreger, at hverken de danske eller skandinaviske kunstnere har forskanset sig i kolonier.

"Udvekslingen sker på kryds og tværs af nationale tilhørsforhold. Det er jo netop derfor, at mange er flyttet hertil - for at slippe den hjemlige bagage og blive en del af et friere felt," siger hun.

Samme melding lyder fra kunstner og medstifter af det ikke-kommercielle udstillingssted Sparwasser HQ, Lise Nellemann. Hun var en af de første danske kunstnere som rejste til Berlin kort efter Murens fald og ifølge hende er det helt forkert at tale om særligt danske eller skandinaviske kunstnerklubber.

"De kunstnere, der flytter hertil, kommer for at få udvidet deres relationer og ikke for at sidde lårene af hinanden. For dem er det ikke afgørende, at der er mange danskere hernede, det afgørende er, at der er mange kunstnere," siger Nellemann

Hun mener, at kunsten generelt bliver taget mere seriøst i Berlin, end det er tilfældet herhjemme, og at det er endnu en væsentlig årsag til, at mange danske kunstnere har byttet adressen i København ud med en ny i den tyske hovedstad.

"I Danmark skal man altid starte forfra. Er det nu et maleri eller er det ikke et maleri? I Berlin er der flere, som har forstand på kunst og kunstnerne får langt større anerkendelse for deres arbejde," siger hun.

Det er også en erfaring, som den danske videokunstner Lars Mathisen har gjort sig. Siden januar i år har han opholdt sig i byen på en såkaldt artist in residence-ordning, og han har allerede mærket stor forskel på den måde, man taler om kunst på i Berlin og i Danmark.

"Derhjemme er der ikke den store interesse for ting, der er svære at aflæse, men her bliver ens kunst taget alvorligt på en helt anden måde. Der er mulighed for at føre langt flere interessante samtaler med folk, der har forstand på det, de taler om, og som er åbne over for nye kunstneriske udtryk," siger Lars Mathisen.

En sø af røde tal

På trods af det store og dynamiske kunstmiljø er det dog ikke i Berlin, at de fleste danske kunstnere tjener deres penge. Byen er på kanten af bankerot og lider af økonomisk stilstand og stor arbejdsløshed, hvilket sætter sit præg på både investeringslysten og købekraften - også hvad angår ny kunst.

"Der er mange kunstnere og kunstformidlere i byen, men der er ingen penge. Kunstmuseerne sejler rundt i røde tal og der er kun meget få samlere," siger Henriette Bretton-Meyer, der betegner Berlin som et udstillingsvindue og en arbejdsbase, mere end en egentlig distributionskanal.

Netop på grund af byens elendige økonomi er kunstscenen i Berlin i vid udstrækning også vokset frem på initiativ af kunstnerne selv samt de mange gallerier og ikke-kommercielle udstillingssteder, som er skudt op rundt om i byen. Selve bystyret har kun i mindre omfang bidraget til udviklingen, men Berlin lever alligevel højt på det image, som kunstens succes har ført med sig.

"Der er ingen tvivl om, at den dynamiske kunstscene har brandet Berlin og i sidste ende også er med til at trække mere kapital til byen," siger kulturråd ved den Danske Ambassade Uffe Andreasen, der henviser til, at flere kreative industrigrene allerede er fulgt i kunstnernes fodspor og har slået rødder i Berlin.

"Flere filmselskaber og designfirmaer er flyttet til Berlin og for nylig åbnede Universal deres Europa-kontor her i byen. Så selv om kunsten i sig selv ikke tjener penge til Berlin har den en positiv indirekte effekt på byens økonomi og vækst," siger han.

Læren fra Berlin

Selv om Berlins økonomiske situation ikke er værd at kopiere, kan København alligevel lære af byens evne til at tiltrække international opmærksomhed, mener Henriette Bretton-Meyer. Den 1. juni tiltræder hun som ny kunstnerisk leder af det ikke-kommercielle udstillingssted Overgaden i København og en af hendes største målsætninger er, at få flere udenlandske kunstnere til byen, fortæller hun.

"De kunstnere, man som dansker møder i udlandet, skal man også kunne møde herhjemme. Det er vigtigt for den københavnske kunstscene, at man får en større tilstrømning af udenlandske kunstnere, så man kan få skabt et miljø, der er mere internationalt og dynamisk," siger Henriette Bretton-Meyer.

For netop at styrke udvekslingen mellem dansk og udenlandsk kunstliv har Kunstrådet allerede etableret en artist in residence-ordning, som gør det muligt at invitere to til fire udenlandske billedkunstnere til at opholde sig og arbejde i Danmark i længere perioder. Ud over gratis lejlighed og atelier inkluderer ordningen en arbejdslegat på 10.000 kroner om måneden. Til gengæld forpligter kunstnerne sig på at indgå i en kommunikation med det danske kunstliv under deres ophold i form af en række forskellige aktiviteter.

"Det er en rigtig god begyndelse, men der er behov for langt flere af den slags initiativer, hvis København skal blive en attraktiv by for udenlandske kunstnere at opholde sig i. Læren fra Berlin er, at to plus to er mere end fire. Jo mere internationalt miljø, man kan skabe, jo flere kunstnere trækker det til. Og med dem følger kuratorer, kunstformidlere og museumsfolk," siger Henriette Bretton-Meyer.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her