Læsetid: 3 min.

En skole uden normer

Kunstakademiet er i dag en skole uden normer og kvalitetskriterier. Det er først og fremmest et sted, hvor unge kan skabe netværk og få penge for at tænke over, hvad de vil, mener den 77-årige billedhugger, maler og grafiker Henning Damgaard-Sørensen
21. juni 2005

Det Kongelige Danske Kunstakademi er blevet alt for individualiseret. Mens der tidligere blev stillet kvalitetskrav, og unge, håbefulde kunstnere lærte grundlæggende teknikker på akademiet, kan eleverne i dag gøre, præcis hvad de vil, og det er et stort problem. Det mener Henning Damgaard-Sørensen, selvlært billedhugger, maler og grafiker og tidligere mangeårig formand for Grønningen, Danmarks største sammenslutning af kunstnere.

"I gamle dage lærte man jo at tegne modeller, man lærte billedkonstruktion, man gik til anatomi, og der blev stillet nogle krav til eleverne. Så vidt jeg kan se, er der i dag ikke nogen normer. Ånden på akademiet er meget mystisk, for eleverne kan bare gøre, hvad de vil. Det synes jeg ikke er nogen skole," siger Henning Damgaard-Sørensen.

"For mig at se er akademiet først og fremmest et sted, hvor unge mennesker møder hinanden, skaber nogle netværk og får uddannelsesstøtte af staten for at gå og finde ud af, hvad de vil. Og så er der nogle professorer, der kommer og kigger en gang imellem."

Henning Damgaard-Sørensen mener, at Kunstakademiet i højere grad burde definere nogle kvalitetskriterier.

"På universitetet har man jo nogle kriterier - man skal lære tyngdeloven eller kende nogle bestemte forfattere. Akademiet blev oprettet, fordi kongen skulle have nogen, der kunne male hans portrætter, der skulle være en kobberstikker, og der skulle være nogle, der kunne skære figurer på de skibe, der blev lavet ude på holmen, men akademiet er i hele 1900-tallet blevet meget individualiseret - og der bliver stillet færre og færre krav. Jeg hørte, at en pige for nogle år siden blev optaget, fordi hun blev båret ind i en papkasse og sprang ud af den. Det er jo lidt underligt."

Bør være et drivhus

- Hvad har kendetegnet Else Marie Bukdahls periode som rektor på Kunstakademiet?

"Den har været meget filosofisk. Når man traf nogle af kunstakademieleverne, var de så filosofiske, at man slet ikke kunne forstå, hvad de sagde. Der var en lang periode, hvor de alle sammen skulle være postmodernister. Men jeg har på fornemmelsen, at det er taget noget af de seneste år."

Henning Damgard-Sørensen mener også, at der er kommet mere kommercialisme ind på Kunstakademiet, og at det er en uheldig udvikling.

"I dag kommer der en lærer og fortæller, hvordan de unge skal sælge sig selv, men jeg synes i højere grad, at Kunstakademiet skal være et drivhus, hvor man er lidt i fred for det vilde kunstliv. Der er jo kunstsamlere, som er på jagt efter unge talenter, næsten før de er sprunget ud, og jeg har set flere eksempler på, at professorer på akademiet har fået studerende til et galleri, hvor de er lettet som en flyvemaskine, men har mistet luften under vingerne og er faldet meget hurtigt ned igen."

- Men er det ikke vigtigt, at de unges kunst kommer ud?

"Jeg tror ikke, at der nogensinde går nogen talenter tabt. Hvis der er krudt og talent i en kunstner, så skal vedkommende nok slå igennem."

Henning Damgaard-Sørensen tror ikke, at en ny rektor på Kunstakademiet automatisk vil betyde fornyelse. Professorerne, som står for den daglige undervisning, har større betydning, og de bliver ikke altid valgt på baggrund af deres kvalifikationer, mener han.

"Jeg har været med til et par af professorvalgene, og det er meget kammeratskab, der afgør, hvem der kommer ind. Og det er jo også en meget god tjans at blive professor, jeg tror de får 400.000 om året eller sådan noget."

For de unge kunstnere betyder det i dag mere at gå på akademiet, end det gjorde tidligere, mener Henning Damgaard-Sørensen. Og der er også sket meget i kunstmiljøet, siden han var ung.

"Tidligere var dansk kunst sådan lidt bondeagtig national, og der må man nok sige, at der er kommet flugt over feltet. Det, der karakteriserer kunstlivet i dag, er de yngre kunstnere, som har et stort internationalt netværk, som gør, at de også kan udstille i udlandet. Men det tror jeg ikke er Kunstakademiets fortjeneste."

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu