Læsetid: 3 min.

Skoler bruger ikke viden om læsning

Skoler og kommuner bruger ikke den tilgængelige viden om, hvordan børn lærer at læse, viser ny undersøgelse. Under-visningsministeriet svigter, lyder kritikken
10. oktober 2005

K-O siger ko. Lydmetoden er blot en blandt mange strategier til at lære børn at læse. Men rundt om på de danske skoler er hverken lærere eller ledere gode nok til at indsamle, anvende og udvikle ny viden om elevernes læseindlæring.

Det er konklusionen på en ny rapport fra Danmarks Evalueringsinstitut. Ifølge formanden for evalueringsgruppen, seniorrådgiver ved Bredtvet Kompetansesenter i Oslo Jørgen Frost, ligger en del af ansvaret for den manglende indsats hos Undervisningsministeriet.

"Hver skole er et lille for-skningsprojekt, og ministeriet bør gøre noget ekstra for at sikre, at den relevante information bliver skrevet, så skolerne kan forstå den og anvende den" siger han.

Undersøgelsen, der bygger på dokumentation og interview med lærere og ledere på seks folkeskoler i seks kommuner, viser, at lærerne primært stifter kendskab til nye undersøgelser gennem medierne. De omstridte PISA-undersøgelser, hvor danske børn scorer lavt i læsning, kendes af mange lærere kun fra aviser og fagblade.

"Regeringen har selv sat PISA i gang, og så bør man også påtage sig ansvaret for at følge den op," siger Jørgen Frost.

Haarder afventer udvalg

Undervisningsminister Bertel Haarder (V) vil så vidt muligt følge evalueringsgruppens anbefalinger om at stramme op i formidlingen af ny viden. Han henviser til, at rapportens konklusioner vil blive anvendt af det læseudvalg, som inden jul skal komme med en ny række anbefalinger til, hvordan folkeskolen kan forbedre elevernes læsefærdigheder.

"Jeg er helt enig i konklusionerne. Men det er også vigtigt, at både forskere og de, der bruger forskningen, spørger sig selv, hvordan man kan være med til at forbedre praksis," siger ministeren.

Bertel Haarder erkender, at ministeriet kan blive bedre til at formidle viden om læsning.

"Den indsats vil blive prioroteret højt i ministeriets nye kvalitets- og evalueringsstyrelse," lover ministeren.

Rapporten konkluderer desuden, at mens der er fokus på elevernes læsefærdigheder i indskolingen, så mindskes indsatsen fra 4. klasse og opefter. Dermed risikerer den tidlige indsats at gå tabt, mener Jørgen Frost, som opfordrer kommuner til at sætte et udviklingsapparat i gang, der kan koble teori og praksis.

"Og så mangler der et bevidst samarbejde mellem faglærere og dansklærere, for læsning går på tværs af faggrænser," påpeger han og pointerer, at elever i indskolingen viser tydelige læsefremskridt.

Jørgen Frost mener des-uden, at skolelederne skal blive bedre til at sætte tid af til samarbejde med lærerne om, hvordan man anvender viden om, hvad der virker.

$SUBT_ON$Tiden går

Men tid er en mangelvare, påpeger formand for Danmarks Skolelederforening, Erik Lorenzen. Han så gerne at en del af arbejdstiden kunne konverteres fra skrivebordsarbejde til en styrket pædagogisk ledelse og tættere samarbejde med lærerne om metodevalg.

"Derfor skal kommunerne have øjnene op for, at der skal ansættes administrative ledere, så vi kan få tid til at komme ud i klasserne," siger han.

Også Erik Lorenzen efterlyser en bedre formidling af forskningsresultater fra såvel Undervisningsministeriet som de pågældende forsk-ningsinstitutioner.

"Det har været svært for os at få øjnene op for de forskningsresultater, der formodentlig findes. Det er ikke nok, at de bliver lagt ud på en hjemmeside, eller at der sendes en tilfældig besked ud, hvis den viden skal bruges systematisk," siger han.

Rapporten henstiller desuden til Undervisningsministeriet, at der ansættes en læsekonsultent i alle danske kommuner. Bertel Haarder vil ikke foregribe konklusioner fra sit læseudvalg, men: "Det er den vej, vil skal gå. Ministeriet har det pædagogiske ansvar, og jeg vil gerne se på mulighederne for at kræve at kommunerne ansætter en sådan ekspert."

Desuden bør lærerne i langt højere grad tage ansvar for at anvende ny viden. Hvis ikke man på skoler og i kommuner selv formår at mindske forskellen mellem teori og praksis, 'frygter evalueringsgruppen at tendensen med øget central og detaljeret styring af undervisningen vil accelerere', som der står i rapporten.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu