Læsetid: 4 min.

En skov af udråbstegn

Nephew er tilbage, og det er ikke det værste, der kan ske. For en stund får vi da lidt mere tekstlig substans og omverden i æteren, men vi bliver også gæstet af et band, der alt for godt ved, hvordan de forfører masserne
6. oktober 2006

Hvis du skulle være i tvivl, så er den her altså. Ørnen er landet. Den svære opfølger er født. Det er fuldbragt. Interkom Kom Ind er en realitet. Nephew har solgt 110.000 enheder af det forrige album USADSB. Simon Kvamm var i flyvende synergi-effekt mellem sin frontfigurtjans i bandet og sin hovedrolle i morskabsmekkaet Drengene fra Angora på DR2. Nu har han været mere eller mindre væk fra medierne i længere tid, og kvartetten, der siden sidst er vokset til en kvintet, følger nu op på en af det sidste årtis største danske succeser.

Hvordan? Ved at fortsætte hvor de slap med et fast greb i en erigeret stadionrock-version og glam-opdatering af 80'er-rockens mere syntetiske ikoner. Med Kvamms skrift på ny baggårdscatwalk mellem dansk og amerikansk - transmitteret via hans let syntetisk klingende stemme som et blandt mange faste holdepunkter.

Blandt de andre finder man: Gigawatt-guitarakkorder, stortrommer-gadagung-gadagung, tommetykke synth-lag, enkle riffs, sing-a-long-omkvæd. En fest, vi alle er inviteret med til, og det skal vi være glade for - men også en kende mellemfornøjede over.

Der ligger en klar dyrkelse af lettilgængelighed i Nephews ligefremme sangformel, som dunker af spillelyst og allerede demonstrerede sin effektivitet på hitskabelonen USADSB. Grundstrategien er jerneffektiv: At parre en bombastisk elektronisk udbygget 80'er-rock, der emmer af maskulin potens, med en forsanger, der kanaliserer globaliseret uro, postmoderne rådvildhed, men også personlig viljestyrke og indædt overlevelsesinstinkt ud i sin stemme. Med nok kontrolleret krukkeri til at tiltrække sig opmærksomhed og med en skriftlig evne til at jonglere med populærkulturelle, storpolitiske, multinationale, hjemlige og psykologiske tegn og betydninger, som fænger og fanger. Endda på en blanding af dansk og engelsk, der må få De Radikale til at klappe i deres sprog-reformivrige hænder.

På min notesblok er der under påvirkning af Interkom Kom Ind bl.a. blevet skrevet: "Magtudøvelse (som er blevet tilføjet et spørgsmålstegn med en anden pen). Mere 80'er. Hvor meget mere kan vi tåle? Kliché og klicheer. TV-2 i nu metal-rustning. Mandekor. Drengecharme. Forførende enkelhed".

Selvbevidst strækmarch

Her er sange, der tigger om at blive opført i widescreen-format på store scener, foran sitrende menneskemængder, i rock'n'roll-positurer, medtøris ad hoc og lyshav ad libitum. Selvbevidste strækmarcher som 'Igen & igen &', 'Science fiction & familien' og 'Sway', hvor musikken antager karakter af magtudøvelse. Bandet har lært sine virkemidler at kende, de har erfaret deres effekt på masserne, potentialet for folkeforførelse. Og nu høster og sår de så, hvad de har sået og høstet en gang før. For eksempel når de fyrer deres mundrette omkvæd af uden videre harmonisk eller melodisk prægnans, når de går i rundgang om en banal synth- eller guitarfigur, når de trykker på de tungeste guitarpedaler for ikke meget andet end effekt-jagets skyld. Her bliver musikken på Interkom Kom Ind bærer af fravær. En træt Casanova spiller sine vante kort; et band med hang til hymner for elhegn signalerer stadionnærvær, men blænder den individuelle cd-lytter på vej til tribunen med bombastiske effekter.

Så er der mere spas i sange som den frækt rykkende 'Cigaret Kid', der helt ned i den elektronisk fedladne baslyd og Kvamms Lars Hug-fraseringer mimer Kliché. I 'Hvidt på sort's knejsende sørgmodighed. I Kvamms bølgende vokal på 'Hospital'. I 'First Blood Harddisk's refræn-katarsis. I 'Mexico ligger i Spanien's melodiske fremdrift. Eller i 'Læsterlige klø', der formår at sammensmelte svulstig dynamik og ondt lurende harmonier med vaklende virkelighedsopfattelse og vokal. Ikke alle disse sange fungerer som helheder, men har forsonende træk i detaljen. Og så skader Kvamms tekster heller ikke. Her er et uddrag af en af de bedste:

Nu siger Douglas Coupland/ You've never been at war/ You've never tried real dope man

Nu siger David Letterman/ You're living behind bars/ You've never had a real suntan

Vi ka ikke sige been there/ Vi betragter på et kort/ Vi ka ikke sige done that/ Vi benægter hvidt på sort

Populærkulturel ulvetid

Vi er en generation uden en stor krig, kun en computersimuleret invasion til ære for vor livsstil. Vi lever pr. stedfortræder, har tabt stedsansen, men har til gengæld masser af løse forbindelser. Vi føler, at naturen løber mellem hænderne på os, og at forretningsfolk løber om hjørner med os.

Og Kvamm prøver både kræfter med de galoperende betydningsopløsninger, populærkulturel ulvetid ("Dem der skriger får en mikrofon/ Dem der tier får en hyletone"), den forkvaklede verdensorden ("Når vi sparker til Mærsk og Herning/ Når jeg kaster en bombe med blod"), iGenerationen, som lukker sig om egne behov og hovedtelefoner, imens verden bliver mindre og mindre, faktisk krøllet sammen til en papirkugle, så Mexico gnubber sig opad Spanien.

Interkom Kom Ind er Nephews tredje album. Det første og ganske charmerende indierock-album SwimmingTime fik fred for de fleste medier i modsætning til den væsensforskellige USADSB. Så ganske vist er Interkom Kom Ind tredje kapitel i den århusianskfødte gruppes diskografi, men det er uomtvisteligt del to af deres succeshistorie. En historie med masser af udråbstegn, ligesom deres musik også er fuld af udråbstegn. Og i denne skov af streger og prikker finder man en opfindsom tekstforfatter med sit eget og det engelske sprog i huld og harddisk. Det kan af og til være svært at se for bar udråbstegn, der lige så ofte banker pointerne igennem, som de gennembanker dem.

Men. Når kvintetten finder en subtil balance, kanaliserer Nephew det hårdt prøvede jeg ud i rockens kollektive drøm. Den kan du, ærede læser, så deltage i sammen med titusindvis, måske hundredtusindvis af andre tilskuere, pladekøbere og downloadere. Der findes helt klart værre kollektive psykoser.

nNephew: Interkom Kom Ind (Copenhagen Records/MBO). Udkommer i dag

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her