Læsetid: 3 min.

Slut med distanceblænderiet

Gruppearbejde er velkomment, men alle skal bedømmes individuelt til eksamen. Så er vi sikre på, at der ikke er nogen, der lurpasser, siger Venstres Hanne Severinsen, der er formand for Folketingets udvalg for Videnskab og Teknologi
9. december 2005

- Hvorfor vil I afskaffe gruppeksamen?

"Fordi den enkeltes præstation er druknet, og der har været eksempler på, at man har kunne gemme sig bag sine medstuderende. Og selv om vi synes, at det er utrolig vigtigt, at man laver gruppeaarbjede - det har vi overhovedet ikke noget imod - så skal det alligevel være den enkeltes præstation, man bedømmer til en mundtlig eksamen, og til den skriftlige eksamen nytter det ikke noget, at man giver en kollektiv karakter. Der skal man vide, hvem der har præsteret hvad."

- Hvorfor er det så vigtigt at måle, hvad den enkelte kan, og ikke hvad den enkelte kan i samarbejde med andre?

"Det er jo en dualisme. Man må gå ud fra, at de studerenden hjælper hinanden undervejs i forløbet, men i sidste ende må man også se, hvad den enkelte har fået ud af det, så vi ikke risikerer, at der er nogen, der kan sidde og skjule sig bag andre."

Fortsat projekter

- Kritikerne af jeres forslag siger, at vi allerede i dag bedømmer hver enkelt individuelt, selvom der er tale om en gruppeeksamen.

"Ja, men det er vigtigt at få understreget, at det så rent faktisk også sker. Det er faktisk det, vi præciserer - for det er ikke oplevelsen alle steder, at det er sådan."

- Kritikerne siger også, at hvis man tester individuelt, så vil gruppearbejdet i løbet af semestret falde fra hinanden, fordi gruppeeksamen er en vigtig forlængelse af gruppearbejdet, for de studerende studerer kun i det, de skal testes i. Hvad siger du til det?

"Selvfølgelig laver man projekter sammen, men derfra laver man jo en præstation til eksamen, så de to ting kommer til at ligge i forlængelse af hinanden. Så det vil selvfølgelig sige, at man har et fælles udgangspunkt, nemlig den opgave man har lavet sammen."

- Der har været en lang række protester fra studerende, undervisere og også fra blandt andet Dansk Handel & Service. Er det noget, der gør indtryk?

"Ja, men jeg tror, at det skyldes, at der blevet trukket nogle fronter op, der er lidt mere voldsomme, end de behøver at være. Iøvrigt er jeg nu ikke sikker på, at hele Dansk Handel & Service står bag de protester, når de hører nærmere om, hvad det drejer sig om. Det er spørgsmål om, at man har gruppearbejde, men man bedømmes til sidst, også for sin præstation på baggrund af det gruppearbejde."

- Og der er indvendingen så, at det gør man allerede i dag.

"Det tror vi ikke helt på. Men så må man sige, at vi i hvert fald sikrer det nu."

Slut med at gemme sig

- Du siger, at fronterne er blevet trukket lidt skarpt op. Hvad er det helt nøjagtig, I gerne vil understrege?

"Vi skal have set nærmere på, hvad der ligger i, at det skal fremgå, hvem der laver hvad. For selvfølgelig skal det ikke være så rigidt, at det skal stå, at side et er lavet af den og den, side to af den og den, osv. Sådan foregår gruppearbejde selvfølgelig ikke."

- Noget af det, erhverslivet blandt andet efterpøger, er samarbejde, at man kan finde ud af at dele arbejdet og tage ansvar for et fælles projekt. Er det ikke vigtigt, at de studerende kan det og også bliver testet i det til eksamen?

"Jo, det er rigtig vigtigt. Og i mange tilfælde vil de studerende lave projekter sammen, men det skal være sikkert, at man kan se, hvad det er for en forståelse den enkelte har af projektet, og at man ikke kan sidde og gemme sig bag en anden."

- Er det dit indtryk, at der har været for mange, der har lurpasset?

"Det er i hvertfald det, vi vil gøre op med."

- Men er det et reelt problem, tror du?

"Der er da nogen. Ikke alle, men nogen. Vi skal sørge for, at man ikke kan gennemføre en eksamen ved at være lidt for god til at være distanceblænder."

- Regeringen har nu afskaffet gruppeeksamenerne hele vejen gennem uddannelsessystemet. Er det her i lige så høj grad et ideologisk opgør med en undervisnings- og eksamensform, som I ikke bryder jer om?

"Sådan opfatter jeg det ikke. I praksis handler det om, at man skal være sikker på, at man også giver eksamensbevis til dem, som rent faktisk kan noget."

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu