Læsetid: 3 min.

Små grønne dråber

Guvernør Arnold Schwarze-neggers mange grønne initiativer er blot dråber i havet, mener flere af statens førende miljøeksperter
24. januar 2007

Californien er verdens 12. største producent af CO2. Men Californiens guvernør Arnold Schwarzenegger har en grøn drøm og går forrest i kampen for et bedre miljø i USA.

Det ene politiske forslag afløser det andet. Det sidste i rækken er initiativ LCFS - Low-Carbon Fuel Standard - som skal sikre en reduktion i udledning af CO2 fra personbiler. I 2005 var der mere end 24 millioner registrerede biler i staten, hvilket er mere end én pr. person, der har kørekort. LCFS indebærer, at der inden 2020 skal ske en reduktion i udledning af CO2 på 13 mio. tons, det svarer til udledning fra tre millioner biler.

Californien i front

Også midlerne til forskning på området strømmer ind både fra private investorer og staten, der i sidste uge bevilligede 95 mio. dollar til ny forskning i grøn teknologi.

Daniel M. Kammen er professor ved Berkeley University i San Francisco og direktør for RAEL - Renewable and Appropriate Energy Laboratory. Han er begejstret over Schwarzeneggers grønne linje. Allerede sidste år underskrev guvernøren loven AB32, der forpligter staten til at reducere den samlede CO2 -udledning til 1990-niveau inden 2020. Dermed forpligtede Schwarzenegger sig også til intensivt at tilvejebringe flere initiativer for at opnå målsætningen.

Midtvejs i dette århundrede skal statens udledning af CO2 være reduceret med 80 procent i forhold til 1990-niveau. På forbundsniveau er den mest ambitiøse plan at reducere med 60-80 procent i forhold til nuværende niveau, som er højere end i 1990. Den gang kaldte Daniel M. Kammen guvernørens underskrift for et historisk øjeblik, men på trods af hans begejstring, mener han, at Californiens grønne politiske målsætninger er for uambitiøse:

"Heldigvis handler det ikke længere om, at videnskabsmændene forsøger at banke budskabet og de realistiske skrækscenarier ind i hovedet på politikerne og investorerne, for de fleste har indset problemet og dets dimension. Men alligevel er fremskridtet minimalt. Californien er den største forurener, og derfor er de politiske tiltag på området lige nu kun en dråbe i havet," siger Daniel M. Kammen.

Tager bilen til yoga

I byer som San Francisco føres der lige nu grønne kampagner og folkeoplysning.

"At være grøn er at modstå trangen til at tage bilen til Yoga," lyser det neongrønt på byens store billboards.

Selvironisk i en stat, der bruger mere benzin end nogen anden stat i USA. Faktisk kun overgået af et samlet USA og mere end et land som Japan.

Toyotas miljøvenlige hybridbiler, der bruger mindre benzin og kører delvist på strøm, sælger stort i Californien.

Modellen Prius er i dag en af de mest sælgende biler i Los Angeles:

"De er så populære, at der er venteliste," fortæller bilforhandler Salvador Ragel på Santa Monica Boulevard. Kun 80.ooo af Californiens 24 millioner biler er hybrider, og samlet er 1.3 procent af bilerne i staten såkaldte miljøvenlige (hybridmodeller eller flex-fuelmodeller).

Proforma grøn

Daniel M. Kammen mener derfor, at resultaterne er minimale, og der er ikke basis for at tale om en grøn revolution i Californien:

"Et fundamentalt problem er befolkningens manglende miljøbevidsthed. Californien er USA's bilstat nummer et. At vende kurven kræver en ændring i livsstil. Den ændring ser jeg ikke lige nu," siger han.

Netop transport er den største kilde til CO2-forurening i Californien. Den står for 40 procent af al udledning.

Forfatter Julia Whitty har i mange år beskæftiget sig med og skrevet om miljøproblematikker. Heller ikke hun er forblændet af Californiens grønne politik:

"Vi er stadig inde i en fase, hvor mange fuldstændig benægter fakta. Vi er jo de største forurenere, og selvom vi har ratificeret Koyotoaftalen her i Californien, nytter det ikke noget medmindre, der sker noget radikalt på nationalt plan."

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu