Læsetid: 2 min.

Ud med smadderkasser

Calcuttas bystyre er træt af, at de trafikale omgivelser ligner tredjeverdensslum: Nu bliver kæmpebyens afrakkede bilpark af rullende vrag forbudt
25. maj 2005

DELHI - Bystyret i Calcutta bebuder nu, at det vil forbyde et af de mest karakteristiske indslag i den myldrende metropols bybillede: dens flåde af gamle biler, udtjente busser og udslidte taxaer. Som enhver, der har gæstet Calcutta ved, er byens gader et veritabelt rullende museum af udtjente og bulede, gamle smadderkasser. Knapt er man trådt ud af lufthavnen eller banegården, før man må se sig udsat for at blive gennet ind i en taxa, der ryster så meget, at det er et under, at den overhovedet kan hænge sammen, og som frembringer mere larm - selv om man kun kører 25 km/t - end en jumbojet, når den letter.

Skønt Indiens økonomiske boom har hidført en strøm af importerede biler, som får Delhi og Bombay til at ligne andre storbyer i verden, er Calcutta forblevet en slags reservat for den model, som er selve indbegrebet af indisk bilindustri: Hindustan Ambassador.

Skønt den bygger på den britiske Morris Oxford fra 1950'erne, er Ambassadoren i lige så høj grad blevet et symbol på Indien som Ferrari er på Italien - men et symbol som Indiens selvbevidste nouveaux riches i høj grad gerne var foruden.

At Ambassadoren popularitet har holdt sig usvækket i Calcutta kan skyldes, at Hindustan-fabrikken ligger her og stadig spyer nye Ambassadorer ud fra samlebåndet, skønt modellen grundlæggende er uændret siden 1950'erne. Men hvor de Ambassador-modeller, man ser i Delhi, som oftest er nyere versioner, der sågar kan være udstyret med digital-ur og centrallås, er Calcutta fuld af Ambassadorer, der ikke blot ser meget gamle ud - de er meget gamle.

Ekstrem smogforurening

De færreste har bakspejle, sidespejle eller sikkerhedsseler - ja end ikke håndgreb, som bagsædepassagerer kan klynge sig til, når de aldersstegne køretøjer bugter sig ud og ind af trafikken. For ikke at blive kastet frem og tilbage er der ikke andet at gøre end at rulle vinduet lidt ned og holde fast i tagkanten.

Hindustan fremstiller også en replika af 1970'ernes rædsomme Vauxhall Victor og Padmini, der bygger på en Fiat-model fra 1950'erne. Gang på gang må man undre sig over, at disse biler kan holdes kørende. Nu har bystyret i den vestbengalske storby fået nok og besluttet at ringe med dødsklokken for de gamle museumsstykker. Alle biler og busser fremstillet før 1990 skal væk fra vejene, har bystyret dekreteret. Den drastiske beslutning bunder i et andet af Calcuttas særkender: dens kvælende smog. Besøg Calcutta iført en hvid T-shirt og lad vinduet i taxaen stå åben - på mindre end en time vil T-shirten have skiftet farve til sort.

Over halvdelen af indbyggerne lider under åndedrætslidelser, og lungekræft er i hastig vækst. Der er ikke planer om at fjerne et andet hævdvundent transportmiddel fra gaderne, nemlig cykeltaxier. Calcutta er er en af de få tilbageværende byer, hvor mennesketrukne rickshaws stadig er i drift. Indtil videre har de lokale mennesketrækdyr modstået alle forsøg på at få dem til at skifte til mindre helbredsnedbrydende cykel-rickshaws.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her