Læsetid: 3 min.

Vi smider historien ud

Gensyn med 80'erne. Pastelfarvede vægure, skulderpuder og Guns'n'roses-plakater. Er nogle ting bare ikke værd at bevare?
30. marts 2007

Jeg husker tydeligt min onkels værelse, selvom jeg faktisk sjældent var derinde. Han boede i kælderen hos mine bedsteforældre og var i tyverne i 1980'erne. Han kunne godt lide Heavy Metal. Det kunne jeg ikke. Dengang.

Jeg kunne slet ikke lide den livsstil, den medførte. Når døren til min onkels værelse nogle gange stod på klem, kunne man skimte den kæmpe store Iron Maiden-plakat, han havde hængende over sengen. Maskotskelettet Eddies kranie var forvredet i en uhyggelig grimasse. Og så flød der Guns'n'roses inspireret udstyr over det hele. Bandanarer, jeans der var skåret hul i og T-shirts med bandmotiver.

Min onkel var metal'er. Hans værelse fuldt restaureret ville have været et godt billede på det modsatte af de festglade pastelfarvede yuppier, der ellers dominerer den opfattelse, man har af 80'erne. Min onkel var lige så ligeglad med alt, som yuppierne var. Hans livsstil var bare en anden. Han ville på ingen måde ligne de andre lalleglade LaCoste-klædte teenagere i byen. Sådan var han ikke. Og i følge reklamemanden Jørgen Duus var det først i 80'erne, man begyndte at signalere livsstil med forbrug. Det fortalte han om i DR2's tematirsdag Fede tider på museum.

Godt bud på en kulisse

DR2 havde et meget underholdende bud på, hvordan man laver en historisk dokumentar. I stedet for at placere interviewpersonerne foran en sort væg, så lod man 80'erelskerne Axel Boisen og fætteren Christian brainstorme over, hvad der ville være i en ungkarlehybel i 1980'erne. Bagefter fandt DR's rekvisitør tingene frem og de to glade drenge kunne begynde indretningen af en lille kvadratisk kulisse, der var sat op til formålet.

Men rekvisitøren var kommet på en svær opgave. Det viser sig, at vi bare smider ting væk. Alle de store brillestel, de hvide kurvemøbler og de neonfarvede cocktailglas blev smidt ud, da vi trods alt kom på bedre tanker. Det er jo også en del af forbrugssamfundet, siger Jørgen Duus; for at forbruge bliver vi nødt til også at smide ting væk. Gryder går ikke længere i arv, og man sætter bare hjørnesofaen ud til storskrald, hvis man er træt af den grønne farve.

Vil se os selv

Og det er åbenbart et tab. For hvis vi skal kunne genskabe 80'er stemningen på et museum om 10 år, så er der nogen, der bliver nødt til at beholde buksedragterne og glassene med mærkatet af fodboldmaskotten fra VM i Mexico 1986.

I følge lederen af Den Gamle By i Århus er der en større efterspørgsel på museumsoplevelser, man kan identificere sig med. Det er vigtigt, at vi ser et stykke LUX-sæbe eller en tube neonfarvet hårgélé, når vi går på museum. En bødkers værksted, et vikingeskib og et levende frilandsmuseum er ikke længere nok. Vi vil se os selv. Og det var vel i virkeligheden det, 1980'erne og senere årtier har handlet om. Vi vil, at folk skal se os.

Axel Boisen og fætteren bliver også grebet af ren nostalgi, mens de går rundt i DR's kulisse og finder plader frem. Det er de helt rigtige, der skal stå dér: Annie Lennox, Kliché og MC Einar.

Efterladt alene i 90'erne

For dem var livsstilen i 80'erne især præget af den musik, de hørte. Kim Schumacher var en helt i Axel Boisens øjne. Den lyshårede hurtigsnakkende og altid veloplagte studievært var fuldstændig uundværlig i en diskussion om, hvad der formede 80'erne.

Og det var da også som om, at Kim Schumachers død i 1990 tydeliggjorde den dominerende sindstilstand. Han led af den alvorlige sygdom, der virkelig tog fat i 1980'erne, men det nævnte han ikke. Han festede og tog det, som det kom. Efter kun kort tid som aids-patient var der ikke mere fest og musik for ikonet. Kim var død. 1980'ernes var slut. Og han efterlod os i 1990'erne.

Helt alene.

Fede tider på museum. DR2 tirsdag kl. 20. Genudsendes 31. marts 15.50

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu